עבור לתוכן העמוד
Menu

לקראת ההכרעה במשפט רצח חרירי: המתח בלבנון ובחיזבאללה עולה

חששות בלבנון מהסלמת המתיחות בין ישאל לארגון חזבאללה ומהלחץ הבינלאומי הצפוי על לבנון לאחר פירסום תוצאות המשפט בעניין רצח ראש ממשלת לבנון רפי אלחרירי בבית הדין הבינלאומי בהאג • בית הדין יפרסם בסוף השבוע את הכרעתו בעניינם של 4 בכירים בחזבאללה הנאשמים ברצח

לבנון סוערת בעקבות התפטרותו של שר החוץ הלבנוני, נאסיף חתי, על רקע המשבר הכלכלי הקשה, התנאים שהציבו הקהילה הבינלאומית וקרן המטבע הבינלאומי לסייע ללבנון והמתיחות בין ישראל לחזבאללה, אשר עלולה להסלים ולהגיע לעימות צבאי שיביא לפגיעה בתשתיות האזרחיות של לבנון.

 

תושבי לבנון עדיין זוכרים את הטראומה של מלחמת לבנון השנייה ב-2006 אשר ארגון חזבאללה גרר אותם אליה.

 

אחרי סדרת הפיצוצים: איראן נערכת לתגובה

 

חתי הגיש את התפטרותו לראש ממשלת לבנון חסאן דיאב, אשר מיהר למנות במקומו את השגריר שרבל ווהבה חבר מפלגת "הזרם הלאומי החופשי". שר החוץ המתפטר נימק את התפטרותו  בכך שלא היה מוכן לוותר על עקרונותיו ומצפונו והביע את אי שביעות רצונו ממדיניות הממשלה.

 

"לבנון מתדרדרת  בדרך להפוך למדינה כושלת" כתב במכתב ההתפטרות שלו ומתח ביקורת על כך שאין רצון אמיתי לערוך את הרפורמה המקיפה הדרושה.

מכתב ההתפטרות של שר החוץ הלבנוני
מכתב ההתפטרות של שר החוץ הלבנוני

לבנון נתונה במשבר כלכלי עמוק וחסר תקדים שהביא להתדרדרות ברמת החיים של התושבים, לעליית מחירים מטורפת, לפיחות בשער הלירה הלבנונית מול הדולר ולאבטלה גואה. מאז חודש אוקטובר שעבר לבנון נתונה במצב של "אינתיפאדה" והפגנות ועימותים אלימים בכל רחבי המדינה.

 

ממשלתו של חסאן דיאב נשלטת בידי חזבאללה ואיראן אשר מונעים ממנה לבצע רפורמות כלכליות חשובות, כפי שדורשת הקהילה הבינלאומית, כדי שיוכלו להמשיך ולשלוט בה. למעשה הם מחזיקים את תושבי לבנון כבני ערובה. חלק מהממשלה הינו מושחת ורוצה להמשיך במצב הקיים כדי להמשיך ולחלוב את עטיניה הכלכליים של הפרה הלבנונית.

 

אולם בלבנון לא קונים את הנימוקים של נאסיף חתי. גורמים לבנונים טוענים כי הוא זעם על כך שהממשלה פגעה במעמדו והטילה לביצוע שליחויות דיפלומטיות על ראש המודיעין הלבנוני עבאס אברהים ועל ההתקפה של ראש ממשלת לבנון חסאן דיאב על שר החוץ הצרפתי ז'אן איב לודריאן.

אתר האינטרנט "לובנאן 24" דיווח ב-3 באוגוסט כי נאסיף חתי התפטר על רקע פסק הדין הצפוי ביום שישי הקרוב של בית הדין הבינלאומי בהאג בפרשת הנאשמים מארגון חזבאללה בהתנקשות בחיי ראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק אלחרירי ב-2005.

 

על פי הדיווח, בלבנון חוששים שהקהילה הבינלאומית תאמץ את פסק הדין ותדרוש מממשלת לבנון להסגיר לידיה את 4 הנאשמים ברצח שמסתתרים בלבנון וזוכים להגנת חזבאללה.

 

משרד החוץ הלבנוני הוא שיעמוד בחזית מול הדרישות של הקהילה הבינלאומית, לכן מיהר שר החוץ הלבנוני להתפטר מתפקידו לפני ה-7 באוגוסט כדי ש"תפוח האדמה הלוהט" בפרשת רצח אלחרירי יתגלגל לחיקה של ממשלת לבנון  הנתמכת ונשלטת בידי ארגון חזבאללה.

 

שר החוץ החדש של לבנון יצטרך להתמודד בשם הממשלה עם ההשלכות של פסק הדין של בית הדין הבינלאומי בהאג ועם הלחצים של ארה"ב על ממשלת לבנון להסכים להארכת מנדט כוחות יוניפי"ל בדרום לבנון.

 

 

החלטה חשובה בעניין רצח אלחרירי

 

מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה ישא ביום רביעי נאום שבו יתייחס להתפתחויות האחרונות במתיחות עם ישראל, מצבה של לבנון ויתכן שגם יתייחס לפסק הדין הצפוי ביום שישי של בית הדין הבינלאומי בהאג בעניין  4 הנאשמים ברצח ראש ממשלת לבון רפיק אלחרירי שמשתייכים לארגונו.

 

ההערכה בלבנון היא שפסק הדין יביא להגברת הלחצים הבינלאומיים על ממשלת לבנון וחזבאללה ויתכן שאף להגברת הסנקציות במסגרת "חוק קיסר" החדש.

 

בית הדין המיוחד לעניין רצח רפיק אלחרירי הוקם לפני 13 שנים בעקבות החלטה  מיוחדת של האו"ם, הרצח טילטל את לבנון והביא להוצאת הצבא הסורי ממנה לאחר ששלט בה במשך 30 שנים.

 

מסר ישראלי לחיזבאללה: ישראל עומדת על המשמר

 

ראש ממשלת לבנון לשעבר נרצח ב-14 בפברואר 2005 בעת שמטען חבלה גדול התפוצץ לעבר השיירה שבה נסע במרכז ביירות, בפיצוץ נהרגו 21 בני אדם ועוד 226 אחרים נפצעו.

 

בית הדין הבינלאומי הגיש כתבי אישום נגד 5 בכירים בארגון חזבאללה אשר סירבו להתייצב בבית המשפט, חזבאללה דחה על הסף את כתבי האישום בטענות שמדובר במשפט פוליטי.

 

כתבי האישום הסתמכו על ראיות נסיבתיות ועל תוצאות חקירת שיחות הטלפון במכשירי הטלפון הניידים של הנאשמים.

 

 

הבכיר ביותר מבין הנאשמים היה מוצטפא  בדר א-דין, האחראי על מנגנון החוץ של חזבאללה שהיה בן דודו וגיסו של רמטכ"ל חזבאללה עימאד מורנייה, על פי כתב האישום, מוצטפא בדר א-דין היה המוח המתכנן של ההתנקשות בחייו של רפיק אלחרירי.

 

הוא נהרג בפיצוץ ב-12 במאי 2016 סמוך לנמל התעופה הבינלאומי של דמשק, הרמטכ"ל לשעבר גדי אייזנקוט חשף ב-2017 כי הוא חוסל בידי מפקדיו בארגון חזבאללה.

 

 

מותו של מוצטפא בדר א-דין הותיר 4 נאשמים במשפט על רצח רפיק אלחרירי, מדובר ב-4 בכירים בזרוע הצבאית של ארגון חזבאללה  הנאשמים בקשירת קשר לביצוע משעה טרור ובניסיון לרצח בכוונת תחילה.

 

 4 הנאשמים הם: סלים עיאש,חסן מרעי, חוסיין עניסי ואסד צברא, אם יורשעו הם צפויים לעונש של מאסר עולם ובית הדין הבינלאומי יפרסם צווי מעצר בעניינם.

 

רצח רפיק אלחרירי היה רעידת אדמה פוליטית בלבנון והוא מהווה תקדים חשוב במעמדו של בית הדין הבינלאומי, ספק רב אם בית הדין יוכל לאכוף את פסק הדין ולהעניש את האחראים לרצח אם יורשעו, אך בלבנון גובר החשש מההשלכות הבינלאומיות של פסק הדין שעלולות לסבך עוד יותר את מצבה הרעוע של המדינה.