עבור לתוכן העמוד
Menu

מצרים: לקראת הבחירות – א-סיסי מחפש את תמונת הניצחון

ביום שישי האחרון הודיע צבא מצרים על מבצע צבאי רחב היקף אליו הוא מתכוון לצאת על מנת להילחם בטרור בסיני

ביום שישי האחרון הודיע צבא מצרים על מבצע צבאי רחב היקף אליו הוא מתכוון לצאת על מנת להילחם בטרור בסיני .לצורך כך גויסה גם הטלוויזיה המצרית ובהופעות רבות רושם הודיעו על יציאה למבצע רב רושם למלחמה בטרור.

לראיון המלא בכאן ב':

צבי מזאל, שגריר ישראל במצרים וכיום חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה טוען כי "הגיעו מים עד נפש", לדבריו של א-סיסי וכי מטרתו של המבצע היא להשיג תמונת ניצחון לפני הבחירות, הצפויות להתקיים בסוף החודש הבא.

לדבריו הצבא המצרי נכשל באופן חרוץ ביגור הברחות הנשק באזור לוב, בגבול המשתרע על טווח של 1200 ק"מ. המצרים, לדבריו מגלים מדי כמה ימים בחפירות אותם הם מבצעים במדבר , משאיות עמוסות חומרי נפץ, אשר מוחבאות מתחת לחולות ממזרח לנילוס ומשם עושות את דרכן אל עבר סיני.

בסיני המצב לא כל כך שונה, לטענתו.  המצרים, אשר  אינם מתורגלים בלוחמה נגד גרילה, בשל העובדה כי ממשל אובאמה מנע מהם את האימונים הללו, החליטו לגשת אל הבעיה בגישה הסובייטית – קיבוץ כוחות רבים באזור. סוג זה של פעולה מהווה בעיה משום שאינה מאפשרת לכוחות להיכנס אל המנהרות והמערות בהם חיים המחבלים.

במקביל, ארגון דאעש החל להצטייד בטילי קורנט, נגד טנקים המסוגלים להיות משוגרים לטווח של 5 ק"מ וגורמים לאבדות רבות למאסת הכוחות אשר מפעיל הצבא המצרי.

למרות כל זאת, מציין מזאל כי הנתונים הסטטיסטיים של מספר פעולות הטרור במצרים ירד בחצי כמעט בסיני, מ-900 פעולות לערך 500 בשנת 2017, הישג שאי אפשר לקחת מן הצבא המצרי.

ועדיין האוכלוסייה הקופטית, לדוגמה , נטשה כמעט את המרחב של חצי האי לאחר הפגיע הגדול במסגד שהוביל את השינוי במדיניות המצרית.

מזאל מזכיר גם את אשר דיווחנו לפני כחודשיים:

עדות למצב הקשה אליו נקלע מחוז המדינה האסלאמית בסיני הגיעה מסדרת מכתבים ששיגר מנהיג המדינה האסלאמית, "הח'ליף" אבו בכר אלבגדאדי, מסוריה כנראה, להנהגת הארגון בלוב בסוף השנה שעברה. המכתבים נפלו בידי פעילי "הקבוצה הלובית הלוחמת (الجمعة الليبية المقاتلة), הקשורה לאלקאעדה. במהלך קרבות נגד פעילי המדינה האסלאמית בבנגזי והגיעו בדרך לא דרך ליומון הסעודי אלשרק אלאווסט היו"ל בלונדון. בגיליונו מ- 30 בנובמבר חושף העיתון כי המכתבים נשלחו ליעדם כנראה באוקטובר – נובמבר על רקע המפלות הקשות של המדינה האסלאמית בעיראק ובסוריה ונפילתה של העיר סירת, מעוז הארגון בלוב ומנוסחים ברוח של אכזבה ותבוסה.

בגדאדי קורא לנציגיו בלוב לרדת לדרום המדינה ולהתרכז שם מחדש תוך ניצול פני השטח ההררים והמדברים החרושים בוואדיות הנותנות מסתור מפני המטוסים והמזלט"ים. הוא קורא להם להמשיך במאבק, לקבל את שרידי הארגון הבורחים מסוריה ומעירק, ובעיקר להתגבר על רוח התבוסתנות שחדרה לשורותיהם. הוא מנחה אותם להתארגן ולנהל משם את המערכה במצרים, טוניסיה, אלג'יריה ומאלי. הוא גם דוחק בהם לגייס ילדים ולשלחם לצפות בפעולות הארגון כדי שיתחנכו ברוחו ויהוו את דור העתיד. ממכתבים אלה נראה שהאזורים המדברים של דרום לוב עלולים להיות אחד ממרכזי הארגון החדשים.

באחד מן המכתבים הביע אלבגדאדי את כעסו על ארגון "אנצאר בית אלמקדס" המצרי אשר רבים מחבריו ברחו מסיני ללוב. וכך הוא כותב: "נודע לי שהתנהגות בלתי הולמת פשתה ביניכם… הפיצו אותה אלה שבאו מגדודי בית אלמקדס וזו התנהגות שבלבלה את צורת הג'יהאד אצלכם. הפרעה זו פגעה במאבק שלכם ועליכם להבין זאת". בהמשך הוא מדגיש כי המערכה בסיני היא חלק של המערכה הכללית ואין לזנוח אותה. האחים במצרים נכשלו וברחו מבלי שסיימו את המשימה. הם זנחו את רוח הג'יהאד ויש "לעזור להם לחזור לסיני" ובמידת הצורך לנהוג בהם כאויב.