עבור לתוכן העמוד
Menu

למרות הקורונה: נשמר מספר היהודים שעלו להר הבית

לפי נתונים שפרסם ארגון "ייראה" מספר היהודים קטן במעט לעומת שנת 2019, לפני המגפה • בהר עצמו חל שינוי בסטטוס קוו גם לטובת הצד היהודי - התפילות השקטות

למרות שנת הקורונה האחרונה ומבצע 'שומר החומות' ביקרו השנה בהר הבית 33,523 יהודים. הנתונים נמסרו בסוף השבוע על ידי תנועת 'ייראה', אחד מארגוני ההר, שמנהל מעקב יומי אחרי מספרי העולים להר הבית.

המספר הזה קטן רק במעט ממספר המבקרים היהודים בהר בשנים 2018 ו-2019, שתי השנים האחרונות שלפני תחילת מגפת הקורונה. ב-2018, ביקרו בהר (לפי נתוני המשטרה) 35,695 יהודים, וב-2019 – 37,708 יהודים. מספר היהודים שמבקרים בהר הבית נמצא בעליה מזה כעשור ויותר. מאז 2009 – אז ביקרו בהר רק 5,658 יהודים – מספרם גדל בכ-600%.

בשלושת החודשים – ספטמבר, אוקטובר ונובמבר השנה, ביקרו בהר  כ-12 אלף יהודים. אם יימשך קצב מבקרים זה גם ברבעונים הבאים, הרי שמדובר בפוטנציאל למספר מבקרים שנתי מוערך של  48,000 יהודים בשנה.

יחד עם זאת, ביחס למספר המבקרים המוסלמים השנתי בהר הבית – יותר מ-10 מליון, וביחס למספר המבקרים היהודים בכותל המערבי – אף הוא כ-10 מליון, מספר היהודים שמבקרים בהר הבית הוא זעום. אפילו בהשוואה למספר התיירים שביקרו בהר מדי שנה בעשור השני של המאה ה-21, כ-327 אלף בממוצע לשנה – מדובר במספר זעום.

בשנים האחרונות, אחרי חמשה עשורים שבהם חוללו המוסלמים שורה של שינויי מהות בסטטוס קו בהר הבית ( 3 מסגדים חדשים, צמצום שטח וזמני הביקור של יהודים בהר, שדרוג במעמד ירדן, כשותף שקטן של ישראל בניהול ההר ועוד) – חל שינוי בסטטוס קוו גם לטובת הצד היהודי, כאשר יהודים החלו להתפלל תפילות שקטות במניין בצידו המזרחי של ההר, תפילות ללא סממנים חיצוניים כסידור, חומש,תפילין או טלית. התפילות עדיין נמשכות מדי יום והן מפוקחות ומתנהלות באישור המשטרה.