עבור לתוכן העמוד
Menu

הבחירות בלבנון: להתייחס לצבא לבנון כחלק מהחיזבאללה

החיזבאללה הוכיח כי למרות המכות הקשות בסוריה הוא עדיין הכוח החזק בסוריה • בעל הבית בטהרן יכול להיות מרוצה

הבחירות בלבנון: חסן נצראללה הכריז על ניצחון חיזבאללה בבחירות לפרלמנט בלבנון. החוקה הלבנונית הנשענת על ההסכמה הלאומית מ-1943 אמנם משמרת את החלוקה השלטונית בין העדות ולפיכך הנשיא ימשיך להיות נוצרי מרוני, ראש הממשלה סוני ויושב ראש הפרלמנט, שיעי. אולם, בחלוקה שבין 128 חברי הפרלמנט, שמחציתם נוצרים ומחציתם מוסלמים, חיזקה חיזבאללה את כוחה הפרלמנטרי באמצעות בריתות עם תנועת אמל השיעית ומפלגתו של הנשיא מישל עון. מפלגתו של ראש הממשלה סעאד אלחרירי היא המפסידה הגדולה.

הצורך בהקמת ממשלת אחדות לאומית יחייב ככל הנראה את כל הצדדים לשמור על משוואת הכוח הנוכחית ולפיה הנשיא מישל עון, ראש הממשלה סעאד אלחרירי ויושב ראש הפרלמנט נביה ברי, ימשיכו להחזיק בתפקידיהם. אולם, המשמעות העיקרית הנובעת מניצחון חיזבאללה היא התחזקות זכות הווטו שיש לארגון השיעי על כל החלטה של ממשלת לבנון. לפיכך, חיזבאללה ימשיך לקבוע את אבני היסוד של המדינה הלבנונית בתחומי מדיניות החוץ והפנים. בראשם:

  • שמירה וחיזוק הכוח הצבאי – של חיזבאללה בכפיפות ישירה לחסן נצראללה ודרכו למנהיג איראן, חמנהאי.
  • הפעלת כוח נגד ישראל, בכפוף להחלטה איראנית, לשלוח כוחות צבאיים לסוריה וסיוע לאיראן להתבסס בסוריה.
  • בניית מוסדות במקביל למוסדות המדינה, שיספקו שירותים אזרחיים בכל תחומי החיים לחיזבאללה ולמיליציה הצבאית.

מעבר לכך, ניצחון חיזבאללה משלים את תהליך ההשתלטות האיראנית על המדינה הלבנונית. ההחלטות על מלחמה ושלום בלבנון יתקבלו טהראן ולא בבירות.

מסתבר ש"בשר התותחים" שמספקת חיזבאללה לאיראן בסוריה, כבר למעלה משבע שנים, לא פגע במעמד של חיזבאללה בלבנון. נצראללה שהתגייס בכל כוחו למען ההצלחה של נציגיו בבחירות לפרלמנט, הצליח להציג את חיזבאללה כמגן האולטימטיבי של השיעים בלבנון ושל המדינה הלבנונית.

לכך צריכה להיות השפעה גם על ההחלטות שנוגעות לסיוע הצבאי של מדינות המערב ובראשן ארה"ב, לצבא לבנון. עתה יותר מתמיד צריך להיות ברור שסיוע לצבא לבנון, כמוהו כסיוע צבאי לחיזבאללה.