עבור לתוכן העמוד
Menu

תוניסיה: חזרה ל"אביב הערבי"?

"אביב ערבי 2"?: מזה מספר לילות ועל רקע בקשת הממשלה לסגר כללי בעקבות העליה בתחלואה מנגיף הקורונה יצאו צעירים במדינה לרחובות בדיוק 10 שנים לאחר שהפילו את השלטון הקודם

מהומות ברחבי תוניסיה זה הלילה השלישי ברציפות וזאת לאחר שהממשלה הכריזה על סגר כללי ביום חמישי האחרון במטרה לעצור את התפשטות נגיף הקורונה במדינה. המהומות החלו בציון יום השנה לתחילת "האביב הערבי" ונפילת נשיא המדינה לשעבר, זיין אל אבידין בן עלי.

הלילה נעצרו יותר מ -600 בני אדם נעצרו וכוחות הוצבו במספר ערים במדינה, כך אמרו גורמים רשמיים ביום שני.

דובר משרד הפנים חאלד חאיוני אמר כי בסך הכל נעצרו 632 בני אדם, בעיקר "קבוצות אנשים בין הגילאים 15, 20 עד 25 ששרפו צמיגים ופחים במטרה לחסום תנועות של כוחות הביטחון".

דובר משרד הביטחון, מוחמד זיקרי, אמר כי הצבא הציב תגבורת בכמה אזורים במדינה.

חאיוני סיפר כי חלק מהעצורים שדדו אבנים לעבר המשטרה והתעמתו עם כוחות הביטחון. "אין לזה שום קשר לתנועות מחאה המובטחות על ידי החוק והחוקה", אמר חאיוני.

“היגיון העוצמה” – איראן נערכת לקראת כניסת הממשל החדש בארה”ב

"הפגנות מתקיימות לאור היום בדרך כלל … ואין מעשים פליליים מעורבים," הוסיף.

דובר משרד הפנים מסר כי שני שוטרים נפצעו בהפגנות.

 


העימותים התרחשו בכמה ערים ברחבי תוניסיה, בעיקר בשכונות של מעמד הפועלים. ברקע הדברים ירידה ברמת השירותים לאזרח וירידה של הכוח הפוליטי במדינה שמוכיח כי הוא מתקשה לשלוט בה לאחר עשור מאז המהפכה.

התוצר לנפש התכווץ בשנה שעברה בתשעה אחוזים, והמחירים לצרכן עלו ושליש מהצעירים מובטלים.

תחום ההכנסה העיקרי במדינה, התיירות, ספג מכה קטלנית בגלל נגיף הקורונה וזאת לאחר המכה שחטף ב-2005 מפיגועי הג'יהאד.

במדינה נרשמו מאז תחילת המגפה למעלה מ-5,600 מתים וקרוב ל-180 אלף נדבקים.

הסגר בן ארבעת הימים אמרו להסתיים בתחילת שבוע הבא, אולם לא בטוח אם לא יוטלו מגבלות אחרות.

אזהרה של אמנסטי אינטרנשונל

ארגון אמנסטי אינטרנשיונל קרא לכוחות הביטחון של תוניסיה להימנע "באופן מיידי" מלהשתמש בכוח מופרז נגד מפגינים. "גם כאשר מתרחשים מעשי ונדליזם וביזה, רשויות אכיפת החוק צריכות להשתמש בכוח רק כאשר הדבר נחוץ ומידתי בהחלט", אמרה אמנה גואללי, סגנית המנהלת האזורית של אמנסטי אינטרנשיונל במזרח התיכון ובצפון אפריקה.

"שום דבר לא מעניק לכוחות הביטחון אישור להפעיל כוח מיותר ומוגזם, כולל כאשר הם מגיבים למעשי אלימות לא מתוכננים", הוסיף גואללי.
שני מפגינים שהתראיינו לארגון הזכויות מספרים כי המשטרה תקפה ביום שני הפגנה שלווה במרכז העיר תוניס עם אלות וגז מדמיע ועצרה את פעיל זכויות האדם חמזה נסרי ג'רידי, שהפגין בשלום לפני שהועבר למטה המשטרה.

בתיעוד שעלה לרשתות נראים שוטרים מכים וגוררים אנשים שנעצרו ועדי ראייה חלקו עדויות המעידות על יחס רע לאנשים במעצר, נמסר בהודעה לעיתונות של אמנסטי.

גואללי קרא לרשויות תוניסיה לשחרר לאלתר את ג'רידי ומפגינים שלווים אחרים, ואשר כי חובתם של כוחות הביטחון "לשמור על זכויותיהם של כל האנשים שבחזקתם".

האם ראמי מחלוף בדרך לחשוף את הסודות של אסד?