עבור לתוכן העמוד
Menu

למעלה מחצי מיליון מצריים יגורשו מכווית?

ממשלת כווית החליטה להוציא מן המדינה את העובדים הזרים • ההשפעה על כלכלת מצרים עלולה להיות כבדה ביותר

בתקשורת המצרית מדווח בשבועות האחרונים כי כווית שוקלת לבצע פיטורים המונים של עובדים מצריים העובדים בתחומה.  לפי אותם פרסומים מדובר על לא פחות מ- 771 אלף עובדים ממקצועות שונים, זאת בעקבות התכנית להוצאת עובדי זרים מן המדינה החל מספטמבר השנה בשלושה שלבים.

כחלק מאותה תוכנית שמטרתה לפתוח את שוק העבודה למקומיים, שר העבודה של כווית, רנא אל-פאריס חשף, לפי אתרים כוויתים, כי השלב הראשון יחל בתחילת ספטמבר ויוביל לסיום החוזים של 33% מהעובדים שאינם בעלי אזרחות כוויתית. השלב השני יחל בתחילת פברואר 2023, והשלב השלישי הכולל את סיום החוזים של יתרת העובדים שאינם אזרחי המדינה, יחל ביולי 2023.

אולם ישנם מספר חריגים בהחלטה: עובד שאינו כוויתי לאם כווית, ילדים ממדינות מועצת שיתוף הפעולה של המפרץ ואזרחים לא מוגדרים המתגוררים דרך קבע בכווית, בתנאי שהם רשומים במנגנון המרכזי למעמד של תושבים בלתי חוקיים, וכן 50 אחוזים עובדי מנהלת.

השר הדגיש כי אי חידוש חוזי העסקה לעובדים שאינם כוויתים העובדים בעיריית כווית נכון למועד הפסקת כל ההליכים למינוי אנשים שאינם כוויתים, ועצירת כל העברות של עובדים שאינם כוויתים בין מחלקות ומגזרים.

העברות כספים של מצרים לחו"ל

אזרחי מצרים העובדים בחו"ל מהווים מקור הכנסה חשוב ביותר למדינה. מרכז התמיכה במידע והחלטות במועצת השרים קבע כי העברות הכספים מעובדים הגרים מחוץ למדינה עמד בשנת 2021 על 31.5 מיליארד דולר וזאת לעומת 29.6 מיליארד דולר בשנת 2020.

עוד צויין כי העברות של כספים מחו"ל למדינה עלו בכ- 72% בין 2015 ל-2021.

ההחלטה, המאיימת על תנאיהם של מאות אלפי עובדים מצרים שעובדים בכווית עשרות ושנים, מגיעה על רקע משבר כלכלי מקומי ועולמי חסר תקדים, ובתקופה רגישה מאוד שבה מיליוני משפחות מצריות תלויות לצורך הכנסתן בקרוביהן בחו"ל.

נציגים מעלים את המשבר

חבר הפרלמנט, זכי עבאס, הגיש שאילתה ליו"ר הבית בעניין השלכות של הצעד של כווית.

עבאס, שהסביר כי מספר המצרים בכווית מוערך ב-771,000, שאל: "האם יש לנו מחקר על ההשפעה של החלטת כווית להפסיק את שירותי הגולים על עובדים מצרים? איך אנחנו קולטים את העובדים הפוטנציאליים שיחזרו למצרים? ומה ההשלכות שלה על כלכלת המדינה המבוססת על העברות של עובדים לחו"ל?"