עבור לתוכן העמוד
Menu

לחץ איראני על ראש ממשלת עיראק

איראן שיגרה את מפקד כוח "קודס" לבגדאד ומפעילה לחצים ואיומים על ראש ממשלת עיראק לקראת פגישתו עם הנשיא טראמפ כדי להביא לנסיגה מהירה של צבא ארה"ב מעיראק • איראן מנסה להביך את טראמפ לקראת הבחירות לנשיאות ולהציגו כמי שהתקפל מעיראק בלחץ איראני

מוצטפא כאט'מי, ראש ממשלת עיראק ייצא השבוע לוושינגטון בראש משלחת שרים כדי להשתתף בסבב השני של שיחות הדיאלוג האסטרטגי בין ארה"ב לעיראק ופגישה ראשונה עם הנשיא טראמפ.

 

הבית הלבן הודיע רשמית כי "הנשיא טראמפ יפגוש את ראש הממשלה כאט'מי ב-20 באוגוסט וידון עימו בנושא ביטחון, אנרגיה וההתפתחויות הכלכליות".

 

לקראת הביקור מגבירה איראן את לחציה על ראש הממשלה כאט'מי, באמצעות המפלגות השיעיות בעיראק והמליציות הצבאיות הנאמנות לה, כי יעמיד בראש סדר היום שלו בוושינגטון את  נסיגת צבא ארה"ב מעיראק בלו"ז מהיר כפי שקובעת החלטת הפרלמנט העיראקי שהתקבלה אחרי חיסולם של הגנרל קאסם סולימאני ואבו מהדי אלמוהנדס בתחילת השנה בשדה התעופה בבגדאד.

 

אמש הגיע במפתיע לבגדאד אסמעיל קאא'ני, מפקד גיס "קודס" במשמרות המהפכה האיראניים.

 

על פי גורמים עיראקיים,הוא נועד עם ראש ממשלת עיראק מצטפא כאט'מי והזהיר אותו שלא לפגוע באינטרסים של איראן בעיראק במהלך ביקורו בוושינגטון. 

 

איראן קצרת רוח והיא רוצה לראות את כאט'מי מבצע את מדיניותה. אולם כאט'מי נמצא בין הפטיש לסדן, הוא מקווה לקבל מוושינגטון סיוע כלכלי, צבאי ומדיני. הוא אמור לבקש מוושינגטון שלא להטיל סנקציות על עיראק בגלל ההשפעה האיראנית עליה.

לקראת הביקור בוושינגטון הגבירו המליציות הצבאיות הפרו האיראניות בעיראק את ההתקפות ברקטות על שגרירות ארה"ב בבגדאד, על כוחות הצבא האמריקנים המתארחים בבסיסים של הצבא העיראקי ועל שיירות צבאיות אמריקניות הנעות ברחבי עיראק.

 

בימים האחרונים העבירו הפלגים השיעים והמליציות הצבאיות הנאמנות לעיראק מסרים באמצעות מתווכים לראש הממשלה מוצטפא כאט'מי שלא יעז לחתום על שום הסכם בוושינגטון על המשך שהייתם של כוחות צבא ארה"ב בעיראק לטווח הקצר או לטווח הבינוני.

 

מליציות "אלחשד א-שעבי" הבהירו לו כי כל הסכם עם ארה"ב שסותר את החלטת הפרלמנט העיראקי לא יהיה מקובל עליהן ויגרום לבעיות ביטחוניות ופוליטיות בעיראק.

 

מליציות "אלחשד א-שעבי" מאשימות את מוצטפא כאט'מי כי כשהיה ראש המודיעין העיראקי לפני 9 חודשים סייע לארה"ב לתכנן את ההתנקשות בחייהם של הגנאל קאסם סולימאני ואבו מהדי אלמוהנדס שהיה סגן ראש מליציות "אלחשד א-שעבי" בעיראק.

 

הפלגים השיעים מאיימים להפסיק את התמיכה במוצטפא כאט'מי בתפקיד ראש הממשלה ו"לאמץ דרכים מיוחדות כדי להביא ליציאת צבא הכיבוש האמריקני מעיראק".

 

כאט'ם אלכרטוסי דובר מליציות "גדודי סיף אלשהודאא" הנאמנות לאיראן אמר כי "לכאט'מי יש נושא אחד לטפל בו והוא הוצאת האמריקנים מעיראק וכי לשאר אין שום משמעות".

 

"ההערכה שלנו", הוא הוסיף, כי כאט'מי נוסע לוושינגטון כדי לבצע את רצון הממשל, דהיינו להילחם במליציות "אלחשד א-שעבי" ולהקטין את תפקידן".

 

ממשל טראמפ מודע היטב ללחצים שבהם נתון ראש ממשלת עיראק כאט'מי, סביר להניח שנציגי הממשל ינסו להגיע עמו להבנות חשאיות בנושא נוכחות הצבא האמריקני בעיראק והדרכים לרסן את פעילות המליציות החמושות הפרו איראניות.

אולם, הממשל לא יפנה בזמן הקרוב את כוחות צבא ארה"ב מעיראק בגלל שתי סיבות עיקריות.

א.הצורך להמשיך ולהילחם בכוחות דאע"ש בעיראק, צבא עיראק איננו יכול לעשות ביסודיות את העבודה הזו.

ב. הבחירות לנשיאות בחודש נובמבר, הנשיא טראמפ איננו יכול להרשות לעצמו מבחינה פוליטית להצטייר כמי שהתקפל ונסוג מעיראק תחת איומיה של איראן.

לכן האיראנים לוחצים על כאט'מי כדי  לנסות ולחלץ מארה"ב נסיגה כלשהי של כוחות צבא ארה"ב מעיראק כדי להביך את הנשיא טראמפ במהלך מערכת הבחירות.

סביר להניח כי כאט'מי ישחק היטב את המשחק הפוליטי ולא יחשוף בפני  המערכת הפוליטית העראקית את הסיכומים שלו עם הממשל, אולי יחשוף רק את ההישגים שהוא צפוי להשיג בתחום הכלכלי וישמור על עמימות בכל הקשור לנושאי הביטחון.

כאט'מי ידרוש מארה"ב להימנע מהטלת סנקציות על עיראק בגלל קשריה הכלכליים עם איראן, בביקורו האחרון בטהרן הוא השיג סיכומים עם האיראניים על הגברת השת"פ הכלכלי בין שתי המדינות והוא חושש שסנקציות אמריקניות על עיראק יחלישו את מעמדו הפוליטי הרעוע בלאו הכי.