עבור לתוכן העמוד
Menu

ישראל עשויה לחזור אל מדיניות החיסולים הממוקדים

זיאד נח'אלה, מנהיג ארגון הג'יהאד האסלאמי מבצע את מדיניות איראן להפוך את רצועת עזה לחזית לחימה פעילה  נגד ישראל • על הקבינט לשקול חזרה אל המדיניות שבעבר הוכיחה כי היא אפקטיבית בחידוש ההרתעה נגד ארגוני הטרור

ב-26 באוקטובר 1995 חיסלו לוחמי המוסד הישראלי את מנהיג הגי'האד האסלאמי, פתחי שקאקי באי מלטה. שקאקי, יליד רפיח ברצועת עזה שהתמחה ברפואת ילדים בקהיר ,ייסד את ארגון הג'יהאד האסלאמי לשחרור פלסטין, הוא גורש ע"י ישראל ללבנון בשנות ה-80, התמקם בדמשק והפך למזכ"ל הראשון של הארגון שהקים.

הוא חוסל בעקבות פיגוע ההתאבדות הכפול שהוציא לפועל בינואר 1995 בצומת בית ליד שבו נהרגו 21 חיילי צה"ל ועוד אזרח אחד,כמו כן נפצעו בו 66 אזרחים.

שקאקי הסתובב בחו"ל בזהות בדויה תחת השם "אברהים שאוויש" אבל המוסד הישראלי שהפיק לקחים מפרשת לילהאמר, זיהה אותו בודאות וחיסל מבלי להשאיר עקבות.  חיסולו תרם לשיתוקו הזמני של ארגון הגי'האד האסלאמי ולמניעת פיגועי טרור.

ידו הארוכה של המוסד הישראלי, שעפ"י פרסומים זרים חיסל גם כמה מדעני גרעין באיראן ואת עימאד מוע'ניה, רמטכ"ל חזבאללה, בדמשק.

 

מיהו זיאד נח'אלה?

 

נח'אלה נבחר לפני כחודש בבחירות פנימיות לתפקיד המזכ"ל של ארגון הג'יהאד האסלאמי, תפקיד שאותו מילא במשך כשנה כממלא מקום לאחר שהמזכ"ל עבדאללה רמאדאן שלח לקה בשיתוק מוחי, בארגון הכחישו בעקשנות שמועות שנפוצו בעולם הערבי כי עבדאללה שלח הורעל בידי ישראל.

זיאד נח'אלה נולד בעזה ב-1953, בוגר המכון להוראה בעזה, נעצר בשנת 1971 על פיגוע שעשה נגד חיילי צה"ל ונשפט למאסר עולם.

ב-1985 שוחרר מהכלא במסגרת "עסקת ג'בריל" והפך לחבר ב"מועצת השורא" של הארגון בראשותו של פתחי שקאקי.

במהלך שנת 1985 היה לו תפקיד חשוב ביחד עם מקלד חמיד ובשיר אלדבש בהקמת הזרוע הצבאית של הארגון הנקראת כיום "סראיא אלקודס"(פלוגות ירושלים).

לאחר מכן לקח חלק בפעילות הארגון באינתיפאדה הראשונה ב-1987 והוא היה נציג הארגון ב"מפקדה המאוחדת" של האינתפאדה ברצועת עזה.

ב-1988 הוא נעצר וגורש ע"י ישראל ביחד עם פעילי החמאס והג'יהאד האיסלאמי למחנה מרג' א-זהור שבלבנון בגלל חלקו באינתיפאדה, לאחר חיסולו של פתחי שקאקי במלטה ב-1995 הוא התמקם בבירות והפך ליד ימינו של ראש הארגון החדש עבדאללה רמדאן שלח.

בינואר 2014 הכלילה אותו ארה"ב ו ברשימת הטרור בגלל תמיכתו בארגוני הטרור ברצועה וחלקו בהברחת נשק לעזה והקציבה פרס של 5 מיליון דולר למי שיביא למעצרו.

ב-2014 נהרגה גיסתו ובנה בהפצצה של צה"ל ברצועת עזה.

בבחירות הפנימיות שנערכו לפני חודש הביס זיאד נח'אלה את מוחמד אלהינדי והשיח' עבאללה עזאם מרצועת עזה אשר חשקו בתפקיד, ונבחר בלחץ איראני כבד.

נח'אלה מקורב למנהיג חזבאללה השיח' חסן נצראללה ויש לו קשרים הדוקים ביותר עם הגנרל קאסם סולימאני, מפקד גיס "אלקודס" ב "משמרות המהפכה" האיראניים והוא פועל עפ"י הוראותיו.

איראן מממנת באופן מלא את כל פעולות ארגון הג'יהאד האסלאמי ומספק לו אמצעי לחימה וידע טכני לפיתוח אמצעי לחימה.

מאז שהחל קמפיין "צעדת השיבה" ברצועה הוא מוביל קו קיצוני מאוד,יש לו ביקורת קשה על המודיעין המצרי על כך שהוא איננו משתף אותו בשיחות על הסכם הרגיעה עם ישראל ומחלוקות עם יחיא סינוואר על אופי התגובה נגד ישראל על מותם של מפגינים בגבול הרצועה, זיאד נח'אלה גורס כי המגעים על רגיעה עם ישראל אינם צריכים להפריע לכך שארגוני הטרור ברצועה יגיבו בירי רקטות ופצמ"רים לעבר ישראל בכל פעם שנהרגים מפגינים בגבול וכי המו"מ צריך להתנהל "תחת אש" כדי להרתיע את ישראל.

לפני כחודש גיבש זיאד נח'אלה הצעה ליוזמה חדשה לפיוס בין הפלגים הפלסטינים, אך המודיעין המצרי התעלם ממנה, באחרונה הוא התרברב באמצעי התקשורת כי ביכולת ארגונו להפוך את ישובי עוטף עזה ל"מקום שלא ראוי לחיות בו".

 

חידוש החיסולים הממוקדים – חיסול ההשפעה האיראנית ברצועה

באם ישראל תחליט לחזור אל מדיניות מהסיכולים הממוקדים נגד מוקדי ההשפעה האיראנית יכולים להיות חלק מהצעדים המשפיעים לבלימת ההשפעה האיראנית על עזה והפיכתה לזרוע ביצועית של טהראן מדרום.

זיאד נח'אלה מבצע ללא עוררין את הנחיותיו של הגנרל קאסם סולימאני, בגלל היותו הארגון השני בגודלו ברצועה ובזכות הגיבוי מקאסם סולימאני, אין לו שום קושי לקרוא תיגר על ארגון חמאס שהוא הריבון ברצועה ואף לנסות ולערער את מנהיגותו.

ארגון הג'יהאד האסלאמי סובל ממחלוקות פנימיות קשות, עפ"י גורמים ברצועה, הבחירות הפנימיות האחרונות נערכו מבלי לשתף את פעילי הגדה המערבית ואת חברי הנהגת הארגון שעצורים בבתי הכלא בישראל.

הקבינט המדיני ביטחוני חייב גם לקבל החלטה על חידוש הסיכולים הממוקדים של בכירי ארגונים אחרים ברצועה שאף הם פועלים בשליחותה של איראן.

הטענה כי חידוש מדיניות הסיכולים הממוקדים תוביל למלחמה איננה נכונה, תושבי עוטף עזה סובלים כבר 8 חודשים, המגעים על הרגיעה בתיווך מצרי מקרטעים תקופה ארוכה, שר הביטחון ליברמן איננו מאמין כי ניתן להגיע להסדרה וארגוני הטרור מרשים לעצמם לשגר רקטות ופצמ"רים לעבר ישראל כל עת שהם מוצאים לנכון תוך הפצת תירוצים ושקרים.

ההימנעות מחידוש מדיניות הסיכולים הממוקדים נותנת לראשי ארגוני טרור ברצועה תחושה שיש להם חסינות ופוגע בהרתעה של ישראל, ההרתעה נשחקת ולכן הירשו לעצמם ארגוני חמאס והגיהא'ד האסלאמי לשגר רקטות לעבר באר שבע ומרכז הארץ לפני כ-10 ימים ולשגר עשרות טילים ופצמ"רים לעבר עוטף עזה בסוף השבוע שעבר.

הפצצת המתקנים של ארגוני הטרור הריקים מאדם ברחבי הרצועה והריסת בתים ריקים רבי קומות בעיר עזה(בניין "אלמיסחאל" ובניין "כמאל") איננה מספיקה כדי לעצור את ירי הרקטות והפצמ"רים.