עבור לתוכן העמוד
Menu

לחמאס אינטרס לחזור ולפעול נגד ישראל בגדה

הרש"פ לא מקיימת את חלקה בהסכם דבר העלול להוביל לחידוש פיגועי החמאס בגדה

בתנועת החמאס מאשימים את יו"ר הרש"פ בנקיטת סחבת בנושא הפיוס ובהחרפת המצב ההומניטארי ברצועה.

בחמאס נשמעים קולות לחדש את טרור הבודדים בגד, וזאת בכדי להבאיש את ריחו של עבאס בעיני ישראל ולהביא להחלפתו.

עפ"י גורמים בחמאס , בתחילת החודש הבא יתקיים בקהיר מפגש נוסף בין נציגי פת"ח לחמאס בחסות המודיעין המצרי כדי לקדם את יישום הסכם הפיוס ולנסות ולפתור את הבעיות העומדות על הפרק.

תנועת חמאס העבירה את השליטה במעברי הגבול לרש"פ, במעבר רפיח גירשו פקידי הרש"פ את פקידי חמאס שעבדו במקום, למעשה , אין היום שום פקיד המזוהה עם חמאס במעברי הגבול.

הנהגת חמאס נושכת את שפתיה כדי שלא לתת שום תירוץ למחמוד עבאס לפוצץ את הסכם הפיוס ולהראות שהיא עומדת בהסכם. מנהיג חמאס, אסמעיל הניה, אמר השבוע כי חמאס מסרה את המעברים לרש"פ בנאמנות וללא תנאים וכי היא עמדה בהתחייבויותיה

.

הרש"פ ביטלה את כל המסים והאגרות שהוטלו ע"י חמאס במעברי הגבול והיא תטיל מיסים חדשים. זו בדיוק הייתה מטרת החמאס, ולכן בכיריה מודיעים בפומבי כי הרש"פ היא שאחראית על רצועת עזה.

צריך לשים לב למהירות שבה מתנערת חמאס מאחריות לנעשה ברצועת עזה לאחר שלטון אזרחי של 11 שנים שבו התדרדר המצב ההומניטארי ברצועה בגלל המצור והניהול הכושל האזרחי של חמאס.

זו הייתה אחת הסיבות לכך שהנהגת חמאס החדשה הסכימה לתנאים המוקדמים של מחמוד עבאס לפיוס – רצונה לברוח מכל אחריות לקטסטרופה ההומניטארית ברצועה.

בחמאס מעריכים בסבירות גבוהה כי תופעה כמו האביב הערבי "עלולה להתרחש ברצועה על רקע המצב הכלכלי ורוצים שהפיצוץ יהיה בפרצופה של הרש"פ ולא בפרצוף של ממשל חמאס. לכן פועלת גם חמאס לארגן את פלגי האופוזיציה ברצועה להפעיל לחץ על הרש"פ להאיץ את יישום הסכם הפיוס כדי להיפטר מהר ככל האפשר מכל אחריות לנעשה בתחום האזרחי ברצועה.

עד לרגע זה מסרב מחמוד עבאס לבטל את הסנקציות נגד רצועת עזה, במקום לפתור את בעיית 42 אלף הפקידים שמונו ע"י חמאס ברצועה, הוא מתכוון לכפות על 16 אלף פקידים לצאת לפנסיה מוקדמת.

עד כה גם לא נמצא שום פתרון למצוקת החשמל ברצועה.

חמאס נוקטת כאמור במדיניות של הבלגה כלפי היחס של מחמוד עבאס, וזאת משיקוליה היא. החמאס מבקשת כי מצרים תבין שמחמוד עבאס הוא שתוקע מקלות בגלגלי הפיוס וגם שהציבור הפלסטיני יבין מי פוגע באחדות הלאומית.

תנועת חמאס מחפשת את נקודות התורפה של מחמוד עבאס בן ה' 82 שנהנה מתמיכתן של ישראל וארצות הברית כדי להחלישו ולאלץ אותן ליישם את הסכם הפיוס אפו ועל חמתו.

בטאון חמאס "אלריסאלה" פרסם ב-6 בנובמבר בהבלטה מאמר מפרי עטו של ד"ר צאלח אלנאעמי אחד הפעילים הבולטים של חמאס ברצועה שקרא לחדש את פעילות הטרור בגדה כדי להביא להפלת שלטונו של מחמוד עבאס, כך נראה פיוס לאומי פלסטיני בניגוד למה שחמאס מציגה כלפי ממשל טראמפ והאיחוד האירופי.

כך כתב אלנעאמי במאמרו : " אין מנוס אלא ליצור שינוי איכותי במצב הביטחוני בגדה המערבית ובירושלים באמצעות פגיעה בכיבוש, על הפלגים הפלסטינים ועל תנועת חמאס לעודד באופן מיוחד ביצוע פיגועים בעלי אופי אישי שיצמצמו את יכולת הכיבוש ומנגנוני הביטחון של הרש"פ לסכל אותם מראש ובאותה העת הציונים לא יוכלו לנקוט בצעדים נגד הפלגים הפלסטינים.. הסבלנות של ממשלת הימין הקיצוני בתל אביב קצרה ומוגבלת והיא עלולה לנקוט צעדים שיביאו לקריסת הרש"פ, זה לא יהיה לטובת ישראל אך יהיה לטובת העם הפלסטיני והבעיה הפלסטינית."

אלנעאמי מעריך כי חידוש הפיגועים בשטחי הגדה יצור הזדמנות להכניס שינוי בהנהגת פת"ח שישרת את האינטרסים של העם הפלסטיני, כלומר סילוקו של מחמוד עבאס מהשלטון.

חידוש הפיגועים בשטחי הגדה הוא חלק מאסטרטגיית "ההתנגדות" של חמאס וברור שמחמוד עבאס מבין את המטרה של חמאס לזעזע את שלטונו בגדה ולסבך אותו בבעיות הקשות של רצועת עזה. לכן, לא מן הנמנע שמחמוד עבאס מושך זמן וממתין לשעת הכושר לפוצץ את הסכם הפיוס מבלי שהאחריות תוטל לפתחו.

ישראל צריכה לשים לב לקריאה הזו לחידוש הפיגועים, הסכם הפיוס לא יביא בהכרח לשקט ביטחוני ומאבק הכוחות בין פת"ח לחמאס עלול להתרחש על חשבונה של ישראל. האסטרטגיה של חמאס, בגיבוי איראני, היא לנצל את הסכם הפיוס כדי להתחזק בדרך להשתלטות על מוסדות אש"פ ומשם על השלטון בגדה, מחמוד עבאס הינו שועל ותיק וערמומי בפוליטיקה הפלסטינית, הוא ימתין לרגע המתאים מבחינתו כדי למשוך את השטיח מתחת לרגליה של חמאס ולסכל את תוכניותיה.