עבור לתוכן העמוד
Menu

להרתיע את איראן

חיל האוויר הישראלי תקף מטרות של כוח "קודס" האיראני בסוריה במטרה להרתיע את איראן וסוריה משיגור טילים לעבר ישראל • איראן וסוריה מנסות ליצור "משוואת הרתעה" חדשה כדי למנוע את הפעילות הישראלית למניעת ההתבססות הצבאית האיראנית בסוריה

חיל האוויר של ישראל תקף ב-21 בינואר לפנות בוקר מטרות של כוח "קודס" האיראני בסוריה.

דובר צה"ל  מסר כי צה"ל מזהיר את צבא סוריה מפני ניסיונות פגיעה בשטח ישראל או בכוחות צה"ל אחרי הירי לחרמון אתמול, עוד הודיע הדובר כי לאחר הערכת מצב הוחלט שלא לפתוח היום את אתר החרמון למבקרים.

סוכנות הידיעות הסורית הרשמית דיווחה כי מערכות ההגנה של המדינה יירטו באופן מיידי את הטילים של ישראל ו"הצליחו להפיל עשרות יעדים עויינים ששיגר האוייב הישראלי".

הודעת דובר צה"ל
הודעת דובר צה"ל

המרכז הסורי למעקב אחר זכויות האדם דיווח כי ההתקפה האווירית הישראלית היא "הכי חזקה שבוצעה באזור דמשק והסביבה וטילים רבים הצליחו לפגוע במטרות".

התקיפה הישראלית הייתה נרחבת מאוד ובמהלכה נורו עשרות טילים לעבר המטרות  באזור שדה התעופה בדמשק ובפרברי הבירה, עפ"י דיווחים מסוריה הטילים פגעו במחסני נשק של איראן וחזבאללה.

נראה כי תקיפת מטרות כוח "קודס" האיראני בסוריה מעידה על כך שישראל מעריכה כי האיראנים הם ששיגרו את טיל הקרקע-קרקע לעבר ישראל אתמול לאחר שמטוסי חיל האוויר תקפו מטרות באזור דמשק.

התקיפה הישראלית על המטרות האיראניות בסוריה מוכיחה כי ישראל חזקה יותר מבחינה צבאית במגרש הסורי מאשר איראן, את המסר הזה גם העביר הרמטכ"ל הקודם גדי אייזינקוט לגנרל קאסם סולימאני בראיונות הפרידה שהעניק לאמצעי התקשורת לרגל סיום תפקידו.

התקיפה האווירית המיוחסת לישראל על מטרות באזור כיסווה ליד שדה התעופה דמשק ב-20 בינואר הסתיימה באירוע שהדליק "אור אדום" במערכת הביטחון הישראלית, משטח סוריה נורה טיל קרקע-קרקע לעבר רמת הגולן בזמן שאתר החרמון היה עמוס במבקרים.

ירי הטיל הזכיר את האירועים בחודש מאי בשנה שעברה שבהם נורה לראשונה לעבר ישראל, ע"י "משמרות המהפכה" האיראניים, מטח של כ-40 טילי קרקע קרקע בהוראת הגנרל קאסם סולימאני בתגובה על תקיפת מטרות איראניות בבסיס  4-T.

 

התגובה הישראלית אז הייתה חריפה מאוד בהפצצות של מטרות בשטח סוריה, ישראל לא המתינה עכשיו זמן רב ולאחר מספר שעות מערכת הביטחון באה חשבון עם הסורים והאיראנים על הירי של טיל הטק"ק.

ירי הטיל משטח סוריה לעבר ישראל נועד כנראה לאותת לישראל כי המדיניות הסורית עומדת להשתנות בתגובה על התקיפות שלה בשטח סוריה, עפ"י דיווח בסוף השבוע שעבר בעיתון "אלערבי אלג'דיד", רוסיה העבירה אזהרה חמורה לישראל להפסיק את התקיפות האוויריות באזור שדה התעופה בדמשק.

הטיל שיורט ע"י מערכת "כיפת ברזל" נועד כנראה להבהיל את תושבי הגולן ואולי אף לחבל בתיירות באזור החרמון, שינוי מדיניות העמימות ע"י ישראל בכל הקשור לתקיפות בסוריה מאתגר את נשיא סוריה בשאר אסד שרוצה להוכיח לבני עמו כי הוא מגיב בחזרה על התקיפות הישראליות.

התגובה הסורית היתה מדודה יחסית, הנשיא אסד נזהר שלא להסלים את המצב אך היא בהחלט איתות מסוכן לגבי מה שצפוי בהמשך מכיוון שישראל נחושה להמשיך בהפצצות בשטח סוריה כדי למנוע את ההתבססות הצבאית האיראנית.

האחריות מוטלת כמובן על סוריה שהטיל נורה משטחה אך לא מן הנמנע שהטיל נורה על ידי מליציות איראניות באזור דמשק, מדובר במליציות המשתייכות לכוח "קודס" האיראני בפיקודו של הגנרל קאסם סולימאני.

האם איראן וסוריה מנסות ליצור משוואה חדשה של תגובה בירי טילי קרקע-קרקע לעבר ישראל כל אימת שישראל תתקוף מטרות בתוך שטח סוריה? כנראה שכן, ישראל צריכה להגיב בתקיפות על כל ניסיון כזה ליצור תקדים חדש של ירי טק"ק לעבר שטחה.

 

מה הייתה מטרת התקיפה הישראלית?

 

ההתקפה האווירית המיוחסת לישראל באזור כיסווה היא התקיפה הראשונה תחת פיקודו של הרמטכ"ל החדש רב אלוף אביב כוכבי שממשיך את מדיניות  קודמו גדי אייזינקוט שלא לאפשר שום התבססות צבאית איראנית בסוריה.

הרוסים הודיעו כי את התקיפה ביצעו 4 מטוסי קרב ישראלים מהמרחב האווירי הלבנוני שירו 7 טילים לאזור שדה התעופה בדמשק, התקיפה בוצעה באור יום בניגוד לרוב התקיפות הקודמות שבוצעו בשעות הלילה.

אמצעי התקשורת הסורים הודיעו כי מערכות ההגנה האווירית שלהם הצליחו ליירט את כל הטילים ששיגרו מטוסי חיל האוויר, קשה לדעת אם הדבר נכון אך ייתכן בכלל ששיגור הטילים על ידי מטוסי חיל האוויר הישראלי היה בבחינת ירי אזהרה בלבד שנועד להרתיע מטוס איראני שהיה בדרכו לנחיתה בשדה התעופה בדמשק  מלנחות במקום.

מדובר במטוס תובלה איראני של חברת "מהאן אייר" האיראנית ש "משמרות המהפכה" עושים בו שימוש להעברת ציוד צבאי ופעילים של כוח "קודס" מאיראן  לסוריה, עם תחילת ההתקפה עשה המטוס, שהיה כבר קרוב לנחיתה, פניית פרסה באוויר ושב על עקבותיו.

האיראנים והסורים לא רצו כנראה לקחת סיכון ומיהרו להרחיק את המטוס מהאזור. הפעולה הישראלית מעידה שוב על רמת המודיעין הגבוהה שיש בידי ישראל לגבי הפעילות האיראנית בסוריה שאותו היא מתרגמת באופן מיידי לפעולה צבאית, המטוסים האיראניים המעבירים נשק ולוחמים מאיראן לסוריה צריכים לדעת כי טיסתם במרחב האווירי הסורי מסוכנת מאוד כל עוד הם עוסקים בפעילות כזו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ששהה בזמן התקיפה בביקור בצ'אד הבהיר במסר ששיגר דרך אמצעי התקשורת שסיקרו את ביקורו מה צפוי בהמשך, הוא הבהיר כי המדיניות של ישראל היא קבועה למנוע התבססות איראנית בסוריה ולפגוע בכל מי שמנסה לפגוע בנו, לכן יש להניח כי התקיפות הישראליות בסוריה ימשכו, ישראל גם הוכיחה באמצעות תקיפת מטרות של כוח "קודס" האיראני בסוריה כי היא לא תסבול שיגור טילי קרקע קרקע מסוריה לעבר שטחה והיא תפעל נגד  כל מי שאחראי לירי הזה.

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

 

 

.