עבור לתוכן העמוד
Menu

התנאי להצלחת "עסקת המאה" – חילופי השלטון ברש"פ

ברש"פ דוחים את דברי הנשיא טראמפ על השגת "התקדמות רבה במזרח התיכון" וטוענים כי "עסקת המאה" נועדה לחסל את הבעיה הפלסטינית • מנהיגי ערב משחקים "משחק כפול" מול הנשיא טראמפ ומול מחמוד עבאס וספק רב אם יצליחו להביא את הרש"פ לשולחן הדיונים

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הפגין בתום פגישתו עם עבדאללה מלך ירדן בבית הלבן ב-25 ביוני אופטימיות ואמר לעיתונאים כי "הושגה התקדמות רבה במזרח התיכון", הוא סירב לומר מתי יפרסם את "עסקת המאה" אך הוסיף כי "המצב השתפר מאז שארה"ב נסוגה מהסכם הגרעין עם איראן, העניינים מתנהלים בצורה שונה מאוד מאז ששמנו קץ להסכם הגרעין שהוא הסכם נורא ואסון" הבהיר טראמפ.

אולם, בשטחים ובמדינות ערב אין רבים המוכנים לקנות בקלות את האופטימיות של הנשיא טראמפ, במיוחד לאחר שהמלך עבדאללה פרסם באמצעות סוכנות הידיעות הירדנית "בתראא" הודעה כי הוא הבהיר לנשיא טראמפ כי "מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה היא מזרח ירושלים היא הדרך העיחידה לסיום הסכסוך והשגת ביטחון ויציבות".

גם נביל אבו רודיינה, דוברו של מחמוד עבאס, כינה את הצהרתו של הנשיא טראמפ כ "דימיונות", הוא אמר בהודעה שפרסם כי "עסקת המאה" הפכה ל "עסקת עזה" שמטרתה לבטל את הזהות הלאומית הפלסטינית ואת הפרוייקט הלאומי שהינו הקמת מדינה פלסטינית עצמאית שמזרח ירושלים היא בירתה.

הוא הזהיר מפני שיתוף פעולה עם הרעיונות השונים הקשורים לרצועת עזה כמו הרעיון הישראלי להקים נמל ימי בקפריסין עבור עזה שלא במסגרת פתרון מדיני כולל.

המסע של השליחים האמריקנים קושנר וגרינבלט במזה"ת הסתיים. דוברת הבית הלבן שרה האקבי-סנדרס, אמרה כי השיחות שערכו "היו מועילות" אך הממשל שומר את הקלפים צמוד לחזה, השליחים האמריקנים לא נפגשו עם ההנהגה הפלסטינית שמחרימה אותם, ואם הושגה התקדמות הרי שהיא הושגה עם מנהיגי  קטאר, מצרים, ירדן וסעודיה.

החתן העיקרי שחסר בחגיגה הזו הינו הרש"פ או ליתר דיוק מחמוד עבאס שעימו אין לממשל שום דיאלוג, גם אם הושגה התקדמות לא ניתן יהיה להשיג פריצת דרך מדינית ללא הצד הפלסטיני.

גם רוסיה שופכת מים צוננים על האופטימיות שהפגין הנשיא טראמפ. סגן שר החוץ הרוסי, מיכאל בוגדנוב, שנפגש ב-25 ביוני עם חברי משלחת של חמאס שהגיעו לביקור מדיני במוסקבה, אמר להם כי ארה"ב איננה יכולה להשיג לבדה הסדר לפתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני.

ספק רב אם מצרים וירדן שינו בעקבות מסעם של השליחים האמריקנים את עמדתן התומכת בבעיה הפלסטינית למרות הלחץ האמריקני הכבד ומצבן הכלכלי המעורער.

המלך עבדאללה איננו רוצה לאבד את מעמדו כאפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים והוא חושש כי קבלת "עסקת המאה" תביא לגל הפגנות ענק בכל רחבי הממלכה שעלול להפוך ל "אפקט דומינו" כמו תופעת "האביב הערבי".

תנועת "האחים המוסלמים" בירדן קראה ב-26 ביוני להכשיל את "עסקת המאה" בכל האמצעים.

גם מצרים, למרות מצבה הכלכלי הקשה, לא שינתה את עמדתה בקשר לפתרון הסכסוך, גם הנשיא א-סיסי חושש מפני גל מחאה גדול בארצו נגד "עסקת המאה" וניצול הנושא ע"י תנועת "האחים המוסלמים", שעליה הכריז כארגון טרור,כדי לזעזע את יציבות שלטונו.

ככל הנראה, עפ"י מספר דיווחים באמצעי התקשורת הערביים, יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן הוא המנהיג הערבי העיקרי שמגלה יכולת גמישות מפתיעה ופתיחות לרעיונות האמריקניים החדשים. הוא עושה זאת מאחורי הקלעים כדי לקבל נקודות אצל הנשיא טראמפ, אך עד כה הוא נכשל בשכנוע מחמוד עבאס לשמוע את פרטי "עסקת המאה" לפני שהוא דוחה אותה על הסף.

מדינות ערב חוששות מאוד מאיראן לאחר שארה"ב פרשה מהסכם הגרעין, במיוחד סעודיה ומדינות המפרץ. המלך עבדאללה בטראומה קשה מאפשרות ירידת מליציות איראניות לאזור דרעא בדרום סוריה שיאיימו על ירדן מצפון אך כל זה איננו מספיק כדי שהם יגררו בכוח את הפלסטינים לשולחן הדיונים כדי לדון ב"עסקת המאה".

הן חוששות להצטייר כמי שבגדו בבעיה הפלסטינית ולכן הן משחקות משחק כפול מול טראמפ ומול מחמוד עבאס, ריקוד מסוכן על חבל דק מאוד שממנו הן עלולות ליפול.

אפשר להבין את רצונו של הנשיא טראמפ להשיג פריצת דרך בסכסוך הישראלי-פלסטיני אבל אם הוא סומך על מנהיגי ערב שיעשו לו את העבודה הרי שהוא מהמר על סוס מסוכן מאוד.

לכן, אין כאן קיצורי דרך, הוא חייב להגיע  אל ההנהגה הפלסטינית ולהידבר עימה ישירות, כפי שהדברים נראים כעת, מחמוד עבאס איננו מעוניין בהגעה להסדר מדיני והוא מעדיף לפרוש כמי ששמר על "הקווים האדומים" הפלסטינים.

לכן, עדיף לנשיא טראמפ להכניס את "עסקת המאה" למקרר לכמה חודשים עד שתוחלף ההנהגה הפלסטינית הנוכחית ואז לנסות שוב לשווק  את "עסקת המאה".