עבור לתוכן העמוד
Menu

לבנון מתכוונת להציע פשרה בנושא הגבול הימי

הבוקר צפוי להיפגש המתווך האמריקאי עמוס הוכשטיין עם בכירים בביירות ולקבל הצעת פשרה מטעם ממשלת לבנון

לבנון מתכוננת להציע פשרה לשליח האנרגיה האמריקני עמוס הוכשטיין, כדי לפתור הסכסוך עם ישראל על משאבי גז ימיים, כך אמרו לרויטרס שלושה גורמים לבנונים בעלי ידע על המשא ומתן.

הוכשטיין נחת ב-13 ביוני  בביירות בהזמנת ממשלת לבנון, שהתנגדה להגעת כלי שיט שהופעלה על ידי אנרג'יאן הלונדונית מול חופי הים התיכון ב-5 ביוני כדי לפתח שדה גז "כריש".

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

השיחות הללו הסתבכו בשנה שעברה לאחר שלבנון תבעה את האזור השנוי במחלוקת מגבול המכונה "קו 23" דרומה יותר ל"קו 29", והוסיפה כ-1,400 קמ"ר (540 מייל רבוע) לתביעתה, כולל חלק "כריש".

כדי להתגבר על המבוי הסתום, הוכשטיין הציע החלפת שדה שתיצור גבול בצורת S במקום קו ישר, אך לבנון לא הסכימה רשמית להצעה, אמרו מקורות רשמיים.

לבנון התעקשה לחדש את השיחות העקיפות, אך טרם הודיעה בפומבי אם תיצמד לקו 29 כעמדת מוצא למשא ומתן זה.

ארה"ב מחשיבה את קו 29 כ"non strter", לפי מקורות.

שלושה גורמים לבנונים בעלי עניין על התהליך הפנימי להשלמת עמדת הממשלה אמרו כי לבנון תבטל את התביעות לקו 29.

המקורות אמרו שהנשיא מישל עאון יפגוש את הוכשטיין ב-14 ביוני בבוקר ויציע "קו 23, ועוד קצת".

אחד הפקידים ציין כי עמדתו של עאון תהיה תביעה לקו 23 בנוסף ל-300 קמ"ר הכולל את שדה קנא, אך ללא כריש.

עאון ידרוש שהשיחות העקיפות יתחדשו בהקדם האפשרי ושישראל תפסיק את כל העבודות ב"כריש" עד לסיום המשא ומתן, אמרו שניים מהפקידים.

חבר הפרלמנט מארק דאו, שביקר בעאון ביום שני כחלק מקבוצה של חברי פרלמנט עצמאיים, אמר כי הנשיא אמר למחוקקים שהוא "לא יכול להתעקש על קו 29" כנקודת התחלה.

"הנשיא עאון אמר לנו שללבנון אין את היסודות הטכניים שעליהם לבנות תיק לקו 29 מכיוון שממשלות קודמות לא הצליחו לייצר תיעוד רשמי כדי לשמור על עמדה זו", אמר דאו לרויטרס.