עבור לתוכן העמוד
Menu

לבנון: היום שאחרי – ההתפכחות והמציאות

הפיצוץ בנמל ביירות החריף את המשבר הכלכלי והפוליטי בלבנון • לבנון ניצבת בפני קשיים גדולים בקבלת הסיוע הכספי הבינלאומי ושיקום ביירות יארך זמן רב • הקהילה הבינלאומית איננה בוטחת במערכת הפוליטית המושחתת בלבנון, היא תתנה את העברת הסיוע הכספי ברפורמות מקיפות ויתכן שגם בהתפרקות חזבאללה מנשקו

שבוע חלף מאז הפיצוץ הנורא בנמל ביירות ולבנון נמצאת במשבר פוליטי מסובך שמתלווה למשבר הכלכלי וההומניטארי שרק התגבר מאז אסון הפיצוץ.

ממשלתו של חסאן דיאב התפטרה והפכה לממשלת מעבר עד להקמתה של הממשלה החדשה. מדינות המערב ומדינות ערב המתונות דוחפות להקים ממשלה "נייטרלית" ללא השתייכות פוליטית שתשקם את ביירות ותחלץ את לבנון מהמשבר הכלכלי העמוק ביותר מאז סיום מלחמת האזרחים במדינה.

העיתון הלבנוני "אלאח'באר", המקורב לחזבאללה, דיווח ב-11 באוגוסט כי ארה"ב, צרפת וסעודיה דוחפות למינויו של נוואף סלאם לראש הממשלה החדש, סלאם משמש כשופט בבית הדין הבינלאומי בהאג ושימש בתפקיד שגריר ארה"ב באו"ם.

אולם, ההערכה במערכת הפוליטית בלבנון היא שהסיכויים לכך הם קלושים. איראן וחזבאללה לא יסכימו לכך והן יפעלו להעמיד בראש הממשלה החדשה אדם הנאמן לחזבאללה.

ללא הסכמת חסן נצראללה לא יכולה לקום שום ממשלה בלבנון מכיוון שחזבאללה הוא הכוח הפוליטי והצבאי החזק ביותר בלבנון והוא שמכתיב את המצב הפוליטי על פי ההנחיות שהוא מקבל מאיראן.

בינתיים עסוקים צוותי החילוץ בפינוי ההריסות בלבנון בחיפוש אחרי עשרות הנעדרים כתוצאה מהפיצוץ בנמל ביירות, מספר ההרוגים הגיע ל-171, יש כ-5000 פצועים וכ-300 אלף איש שנותרו חסרי בית,עיר הבירה המפוארת של לבנון הפכה ל"אזור מוכה אסון".

ב-9 באוגוסט התכנסה, באמצעות הוידיאו קונפרנס, ועידת פאריז שבה השתתפו נציגי המדינות התורמות לשיקומה של לבנון, בהודעת הסיכום של הועידה נמסר כי נאסף סכום של כ-300 מיליון דולר שאמור לשמש כסיוע הומנטארי מיידי לנפגעי הפיצוץ בנמל ביירות בתחום המזון ובתחום הרפואי.

נשיא צרפת עימנואל מקרון שיזם את כינוס הועידה אמר כי הסיוע הצרפתי עם כל הסיוע של המדינות התורמות האחרות יועבר ללבנון בתיאום עם האו"ם. הכוונה היא להעביר את הכסף דרך סוכנויות האו"ם והארגונים הבינלאומיים לנזקקים, תחת מנגנון פיקוח קפדני, ולא דרך המנגנונים של ממשלת לבנון המושחתת הידועה לשמצה במעילות הכספים שלה.

בנוסף לסיוע ההומניטארי הדחוף, לבנון זקוקה בדחיפות לשיקומו של נמל ביירות וחלקים נרחבים מעיר הבירה שנפגעו כתוצאה מהפיצוץ הגדול.

הבנק האמריקני "גולדמן זקס" פירסם הערכה כי רק שיקום נמל לבנון לבדו יעלה בין 3 ל-5 מיליארד דולר, ההערכה היא שהסכום הדרוש לשיקומה של ביירות מתקרב ל-10 מיליארד דולר ואולי אף ליותר.

 

הדרישה לרפורמות

המצב הכלכלי בלבנון הוא גרוע ביותר והוא שהביא כבר בחודש אוקטובר שעבר ל"אינתיפאדה עממית" נגד ממשלת לבנון בגלל ההתדרדרות הכלכלית והשחיתות השלטונית.

הפיצוץ בנמל ביירות יחריף את מצב חוסר היציבות החברתי והפוליטי במדינה.

לפני הפיצוץ בנמל ביירות העריך הבנק העולמי כי מחצית מתושבי לבנון חיים מתחת לקו העוני, יש ירידה בכוח הקנייה, עליות מחירים, אבטלה של 35 אחוזים ושחיקה גדולה בשער הלירה הלבנונית ביחס לדולר.

ממשלת לבנון תצטרך למצוא מקורות הכנסה לשיקומה של ביירות, יתכן שהיא תצטרך לקחת הלוואות ארוכות טווח או למכור רכוש ציבורי השייך למדינה.

ועידת המדינות התורמות בפאריז הדגישה את הצורך בשקיפות בנכונות של המדינות התורמות לתמוך בשיקום לבנון אך התנתה זאת ברפורמות מהירות שהעם הלבנוני מחכה להן כבר זמן רב.

הקהילה הבינלאומית והמדינות התורמות אינן מאמינות במדינה הלבנונית, בשקיפות שלה וביכולתה להשתמש באופן נכון בכספי הסיוע, יש להן ניסיון מר עם ממשלות לבנון לדורותיהן אשר הבטיחו הבטחות ולא עמדו בהן, הכספים שהקהיליה הבינלאומית העבירה בעבר לסיוע ללבנון נבלעו ב"חור שחור".

באילו רפורמות מדובר?

א.רפורמות כספיות.
ב.איזון התקציב והפחתת הגירעון.
ג. רפורמה במערכת הבנקאות, כולל בבנק המרכזי של המדינה.
ד.רפורמה במגזר החשמל.
ה.רפורמות בנמלים ובמכס.
ו.הקמת מערכת משפט עצמאית.
ז.שקיפות במנגנוני הממשלה.

תושבי לבנון יצטרכו להתפכח מההלם של האסון הגדול ולהיות ריאליים יותר, התקוות שלהם בנויות על סיוע שמותנה למעשה בקיום רפורמות מקיפות, אם הרפורמות לא יתבצעו הכסף לא יגיע.

לכן, צריכה לקום בלבנון ממשלה מקצועית ללא זיקות פוליטיות שתתמקד אך ורק בנושא השיקום וחילוץ לבנון מהמשבר הכלכלי הגדול.

השיקום לא יתמקד רק באזור נמל ביירות. יש עוד עשרות בניינים ברחבי ביירות שנהרסו לחלוטין או שנפגעו באופן חלקי מהפיצוץ,יש צורך בשיקום התשתית שנהרסה, במיוחד במערכת החשמל.

הממשלה תצטרך להעסיק בעבודות השיקום חברות מקומיות וחברות זרות, לבנון עברה תהליך דומה בסוף מלחמת האזרחים ב-1990 אבל גם אז היו תופעות של שחיתות.

תמונת המצב איננה מעודדת, הדרך לשקם את ביירות במהירות עוברת במערכת הפוליטית הלבנונית, צריכה לקום במהירות ממשלה חדשה שמקובלת על המדינות התורמות, כזו שתשכנע אותן להעביר את הכספים הדרושים לשיקום, יתכן שהן ידרשו גם בנוסף על קיום הרפורמות שארגון חזבאללה יתפרק מנשקו וזה מסבך עוד יותר את המצב.

הדרך לשיקום ביירות עוד ארוכה מאוד.