עבור לתוכן העמוד
Menu

לבנון בוערת מחדש

המהומות התחדשו בלבנון אחרי הפסקה של כמה חודשים בגלל משבר הקורונה והן מאיימות לגרור את המדינה לכאוס פוליטי וכלכלי מוחלט • הרקע למהומות - התרסקותה של הלירה הלבנונית • חזבאללה מנסה לנצל את המשבר ולהביא לפיטוריו של נגיד הבנק המרכזי המזוהה עם ארה"ב

"האינתיפאדה" הלבנונית שפרצה בחודש אוקטובר בשנה שעברה ונפסקה בגלל מגיפת הקורונה חוזרת מחדש לרחובות הערים בלבנון.
אז פרצה האינתיפאדה בגלל המצב הכלכלי הקשה והשחיתות השלטונית.

בסוף השבוע היו הפגנות והתפרעויות בערים שונות בלבנון והמפגינים גרמו נזקים למספר סניפי בנקים.

הפעם ההפגנות הינן על רקע התרסקותה של הלירה הלבנונית, בסוף השבוע הגיע שער החלפת הלירה הלבנונית למחיר חסר תקדים, 7000 לירות לבנוניות תמורת דולר אחד.

מאז חודש אוקטובר שעבר איבדה הלירה הלבנונית 70 אחוזים מערכה בשנה שעברה.

רבים מאזרחי לבנון הפסידו כסף רב, האבטלה במדינה גדלה, האינפלציה חוגגת ו-6 מיליון אזרחים חיים מתחת לקו העוני.
עשרות אלפי עסקים נסגרו והזעם העממי גובר, מדובר במשבר כלכלי חסר תקדים בלבנון.

המצב הכלכלי הקשה בלבנון דחף תושבים בטריפולי להתעמת עם צבא לבנון, הם ניסו ב-13 ביוני למנוע העברת 17 משאיות נושאות מזון מלבנון לסוריה כדי לסייע למשטרו של בשאר אסד שסובל אף הוא ממצוקה כלכלית קשה,הם חשדו כי מדובר בסיוע מטעם ארגון חזבאללה, בעימותים נפצעו 23 תושבים.

האינתיפאדה שפרצה בחודש אוקטובר לא השיגה את מטרותיה ועתה מתכוונים מארגניה לחדש את המאבק.

ממשלת לבנון מנסה להכיל את עליית שער הדולר ואת זעם הרחוב הלבנוני ונקטה כמה צעדים פוליטיים וכספיים לאחר שקיימה שתי ישיבות חירום.
היא הודיעה כי אין בכוונתה לפטר את נגיד הבנק המרכזי ריאד סלאמה ועל הזרמת דולרים לשוק החל מיום שני הקרוב בשער של 3850 לירות לבנוניות עבור דולר אחד כדי להרגיע את הדרישה העממית לדולר ולרסן את השוק השחור.

נשיא לבנון מישל עון טען כי העלייה המפתיעה במחיר הדולר איננה מקרית וכי מדובר"בתוכנית מאורגנת שיש להתלכד נגדה".

מי עומד מאחורי ההפגנות?

חסאן דיאב, ראש ממשלת לבנון ניסה לגלגל את ההאשמה על ישראל, הוא אמר ב-13 ביוני כי ישראל מנסה לעורר מלחמת אזרחים בלבנון כדי לכסות על תוכניות הסיפוח שלה בגדה,אולם יום לאחר מכן שינה את גירסתו, בנאום טלוויזיוני לאזרחי לבנון הוא אמר:
"מתנגדים פוליטיים מעוררים תסיסיה במדינה, הם משקרים ומפיצים שמיועות חסרות אחריות, התסיסה במדינה מובילה לאלימות מחודשת שעלולה לסבך את לבנון כולה ולגרור אותה למצב שבו לא היינו רוצים לחיות".

אולם, ברחוב הלבנוני יש הערכות שונות לסיבה להתפרצות ההפגנות מחדש, יש כאלה הסבורים כי מדובר בהפגנות ספונטניות בגלל חומרת המצב הכלכלי, דהיינו התגברות האבטלה, העוני והרעב ויש אחרים הסבורים כי הן מאורגנות היטב.

על פי גורמים לבנונים, ניכרה בהפגנות השתתפות גדולה של פעילי חזבאללה ותנועת "אמל" השיעית.

ברחוב הלבנוני רואים בכך סימן לכך שחזבאללה עומד להתנער מתמיכתו בממשלת חסאן דיאב ולפעול להפלתה באמצעות הגברת הלחץ ברחוב כדי להביא להקמת ממשלת אחדות לאומית בראשותו של סעד אלחרירי ראש זרם "אלמוסתקבל", ממשלה חדשה כזו תגביל את יכולת ארה"ב להטיל סנקציות על חזבאללה וליישם את "חוק קיסר".

הסבר נוסף להתחדשות ההפגנות הוא שארגון חזבאללה מנסה שוב להפעיל לחץ לפטר את ריאד סלאמה, נגיד הבנק המרכזי המזוהה עם ארה"ב ונהנה מתמיכתה, חזבאללה מאשים אותו כי הוא הורה לבנקים הלבנונים לשתף פעולה עם הסנקציות האמריקניות נגד הארגון, חיזוק לטענה הזו אפשר לראות בשטח לאחר שהמפגינים תקפו, הרסו והציתו חזיתות של כמה סניפי בנקים בערים שונות בלבנון.

התכנון של המפגינים הוא להישאר ברחובות עד להשגת דרישותיהם ובראשן הפלת ממשלתו של חסאן דיאב שאותה הם מאשימים בשחיתות, הם גם דורשים הקמת מערכת משפטית עצמאית שתעמיד לדין את בכירי השלטון שגנבו כספים ותשיב את הכספים האלה לקופת המדינה וגם את שינוי המדיניות הכלכלית.

 

ארגון חזבאללה מאשים את ריאד סלאמה, נגיד הבנק המרכזי, בהתחדשות ההפגנות,אנוואר גו'מעה, חבר הפרלמנט מטעם חזבאללה אמר כי המפגינים דורשים את התפטרותו של סלאמה וכי צריך לבדוק מחדש את המדיניות הכספית שהנהיג.
הוא הכחיש טענות כי ארגון חזבאללה שאב את הדולרים מהשוק והאשים את ארה"ב כי היא פועלת להרוס את לבנון ומונעת ממנה "להצטייד אפילו בסנט אחד" ואף חוקקה את "חוק קיסר" כדי להטיל סנקציות על לבנון.

הוא טען כי ארגונו הוא שמזרים דולרים לשוק הלבנוני בכך שהוא משלם לפעיליו את המשכורות בדולרים מדי חודש וגם באמצעות מוסדותיו האזרחיים.
ג'ומעה גם הכחיש את הטענה כי ארגונו פועל להפלת ממשלת דיאב מכיוון שהדבר יביא לוואקום והרס לבנון,"האם אנו רוצים להטביע את הספינה ומי שבתוכה?" הוא שאל.

להגנתו של ריאד סלאמה, נגיד הבנק המרכזי, נזעקו נביה ברי יו"ר הפרלמנט וסעד אלחרירי ראש זרם "אלמוסתקבל" שאמר כי פיטורי סלאמה הם "שיגעון פוליטי, כלכלי וחוקתי שיעשה טבח בכלכלה הלבנונית".

לאן פני הדברים?

ממשלת לבנון בבעיה גדולה, היא מנסה להיעזר בקרן המטבע הבינלאומית כדי לצאת מהשמבר הכלכלי אך נתקלת בקשיים בגלל הדרישה לרפורמות ולכך שארגון חזבאללה יתפרק מנשקו, מדינות וחברות זרות אינן רוצות להשקיע בלבנון שבה יש ארגון טרור גדול עם ארסנל של 150 אלף טילים ורקטות ופרוייקט טילים מדוייקים שמאיים להבעיר את המזרח התיכון ולהשליט את ההגמוניה האיראנית באזור.

ההפגנות צפויות להימשך, כרגע אין פיתרון באופק, "חוק קיסר" האמריקני יכנס לתוקף ב-17 בחודש וצריך לראות כיצד הדבר ישפיע אל ארגון חזבאללה שהוא השולט בלבנון ומה יחליט לעשות מזכ"ל הארגון חסן נצראללה.
ימים קשים צפויים ללבנון.