עבור לתוכן העמוד
Menu

לא רק הקורונה: ברש"פ ובחמאס מודאגים מדברים נוספים

נדמה שהנגיף שמערער על שלום העולם אינו הנושא היחידי איתו מתמודדים ברש"פ ובעזה • ברש"פ חוששים ממצב בריאותו לש אבו מאזן ומיכולת השליטה • בחמאס נמשך המאבק על ההנהגה • הר הבית ממשיך להיות מוקד לחיכוך בין הרש"פ לסעודיה וירדן

נגיף הקורונה שמעסיק את העולם כולו וגם את הפלסטינים אינו הדבר היחידי איתו מתעסקת הנהגת הרשות על הפרק ישנם מספר נושאים נוספים – מצבו של אבו מאזן והר הבית.
לפי מקורותיי ברמאללה במוקעטה חוששים ממצב בריאותו של אבו מאזן והיותו בקבוצת הסיכון העלולה ללקות בנגיף בצורה קשה. אבו מאזן הוא בן 84 ומקבל טיפולים בריאותיים המחלישים את המערכת החיסונית של הגוף.

מקורותיי ברמאללה מוסרים כי אבו מאזן לא מקבל קהל, ואת קשריו עם הפעילים בשטח הוא עושה דרך הטלפון. גם מוסדות פת"ח לא מתכנסים, ולפיכך מידת הקוהרנטיות של השלטון נחלשת והקשר עם הנפות מתרופף עוד יותר.

בג'נין למשל סורבה משלחת של רמאללה להתקבל על מנת לתאם את המאבק העממי נגד תוכנית טראמפ, וכעת כל פרויקט המאבק העממי עומד לפני קריסה, כולל ההשתתפות הפעילה של האירופים במצעדי יום ששי הקבועים של בלעין ונעלין שלמעשה האירופים תחזקו אותם, ולא הפלסטינים.

גם בגזרת הר הבית היו התפתחויות שנגדעו בגלל הקורונה. על פי מקורות במזרח ירושלים, מפלגת "השחרור האיסלאמית", שהיא מפלגה קיצונית אנטי ירדנית המתנגדת לרשות הפלסטינית באותה מידה, ארגנה משלחת לפגוש את מוחמד בן סלמאן, ואולי גם את המלך, כדי לבקש שסעודיה תחליף את ירדן כמגן אל-אקצא. "מפלגת השחרור" נחשבת כחזקה ביותר ובעלת ההשפעה העמוקה ביותר ברחבת המסגדים. כאשר נודע הדבר בירדן, היא איימה על הווקף כי תפסיק מייד את המשכורות אם משלחת כזאת תצא לדרכה. התברר לירדן כי בין חברי המשלחת האמורה היו גם כמה מאנשי הווקף.

כמה מראשי הווקף מיהרו לירדן כדי להתנער מן המשלחת, שלבסוף לא יצאה לדרכה בגלל לחצי נגד של תומכי ירדן על חבריהם בווקף. אח"כ הגיעה הקורונה והעניין הוקפא.
בעקבות פרסום תוכנית הלימודים החדשה של סעודיה שבה נקבע שמתחם המסגדים על הר הבית הוא באחריות סעודיה, והיוזמה האחרונה של "מפלגת השחרור האיסלאמית", ברור לירדנים לגמרי כי סעודיה שמה את עיניה על ההר, והם חושדים כי מהלך זה מתואם עם ישראל.

מפלגת "השחרור האיסלאמית" חשפה את קלפיה בצום הרמדאן האחרון כאשר הודיעה על ראשית הצום וסיומו על פי קביעת אנשי הדת של סעודיה ולא של הרשות וירדן, ובחברון פרצו קטטות על רקע זה.

ולסיום – חמאס. נמשך הקרע בין עזה – בהנהגת סינוואר לבין הנייה שעזב את עזה ומבקש למצב את עצמו כמנהיג בחוץ. סינוואר מנהיג "השורא" בעזה לעומת "הפוליטבירו" בחוץ. חאלד משעל, למרות שהתפטר מן הפוליטבירו, הוא עדיין האיש החזק, אם כי על פי מקורותינו ברמאללה הוא סובל ממחלת לב המגבילה את פעילותו.

להנייה ישנה בעיה גדולה, כי במוקד הוויכוח עם סינוואר עומד עניין ההסדרה עם ישראל. בעוד סינוואר רוצה לקדם אותה, הנייה מתנגד, אבל קטר המדינה שאמורה לתת לו את הבסיס "בחוץ" עומדת יחד עם סינוואר בחזית ההסדרה, והיא הבהירה זאת להנייה היטב.

הוא יכול לעבור לתורכיה או לאיראן. לגבי תורכיה משבצת זו כבר תפוסה בידי סאלח עארורי, ולגבי איראן ההחלטה לא קלה. אם יעבור לביירות, יצטרך לתמוך בחיזבאללה במשבר הפנימי בלבנון, וגם זאת החלטה לא קלה.