עבור לתוכן העמוד
Menu

לא רק הכשלון: המינויים החדשים באיראן – חלק ממאבקי הכוח במשטר

חילופי הגברי אותם ביצעו באיראן לא נועדו רק כדי להעניש את האחראים לכשלון במניעת החיסולים של בכירים במערך הגרעין ומשה"מ , אלא הם חלק ממאבקי הכוח הבלתי נפסקים על אוזנו ועל הירושה של המנהיג העליון

על רקע המשך התנקשויות במפקדי בכירים במשמרת המהפכה ומדענים באיראן ונוכח חבלות חוזרות ונשנות במתקנים ביטחוניים במדינה מונו מפקדים חדשים לארגוני המודיעין והאבטחה של משמרות המהפכה. מפקד מערך המודיעין של משה"מ הודח מתפקידו וכך גם מפקד מערך האבטחה של המנהיג וסביבתו הקרובה.

זמן קצר לאחר ההודעה על פיטוריו של חסין טאאב מתפקיד ראש ארגון המודיעין הצבאי של משמרות המהפכה (משה"מ) , הודיעה לשכת יחסי הציבור (25 יוני) על חילוף משמעותי נוסף בצמרת מערך האבטחה והמודיעין של משה"מ. במסגרתו מינה מפקד משה"מ חסן סלאמי את חסן משרועיפר Hassan Mashroueifar) ) למפקד כוח האבטחה "ולי אמר" (Vali Amr Protection Corps) של מנהיג איראן, ח'אמנהאי. הכח המונה ב-12 אלף איש, אחראי על אבטחת המנהיג, בני משפחתו המוסדות הקשורים ללשכת המנהיג, הממוקמים במטה ע"ש שהיד מוטהרי, וכן אנשי לשכתה.

יודגש, כי מרבית יועציו של המנהיג נשאו תפקידים בכירים במשה"מ, בצבא ובממשלה, קודם מינויים לתפקיד בלשכת המנהיג. אמצעי התקשורת באיראן לא פרסמו מידע על חסן משרועיפר והטלוויזיה של בי בי סי בפרסית ציינה כי המידע על פעלו – מועט.

 

(משרועי מונה לראש מערך האבטחה של מנהיג איראן Tasnimnews.ir )
(משרועי מונה לראש מערך האבטחה של מנהיג איראן Tasnimnews.ir )

סלאמי שבח את אבראהים ג'בארי Ebrahim Jabbari) ) שכהן מאז 2010 בתפקיד זה . קודם לכן שמש ג'בארי כוחות עלי אבן אבי טאלב של משה"מ בקום. ג'בארי שימש לאורך השנים כסגנו ועוזרו של חוסין טאא'ב במוסדות צבאיים שונים. עפ"י רדיו פרדא , ג'בארי הינו מבכירי המפקדים הבולטים במשמרות ונחשב למקורב מאד למג'תבא ח'אמנהאי, בנו הבכור של המנהיג.

השניים לחמו יחדיו במהלך מלחמת איראן- עיראק. חבריו של מג'תבא נקראו במהלך שרותם הצבאי חיילי "גדוד חביב" והם קודמו ב-30 השנים האחרונות לתפקידי מפתח במשמרות המהפכה ובמוסדות מובילים נוספים של המשטר.

 

(ג'בארי וח'אמנהאי)
(ג'בארי וח'אמנהאי)

מינוי מפקד חדש לכוח ההגנה על מנהיג המשטר מהווה ככל הנראה סימן לדאגתם של ח'אמנהאי שעל פי מספר דיווחים הורה בעצמו על הדחתו של טאא'ב, ולשכתו מהתנקשות האפשרית בו ובאנשי מפתח בלשכתו מצד ישראל לאחר הצהרות כי ישראל מתכוונת לפגוע ב"ראש התמנון" ולא רק בזרועות הטרור שהוא שולח.

החלפתו של אבראהים ג'בארי מגיעה יומיים בלבד לאחר שמשמרות המהפכה הודיעו רשמית כי מוחמד כאט'מי (Mohammad Kazemi) מונה על ידי מפקד משה"מ לראש מערך המודיעין של משמרות מהפכה במקום איש הדת חסין טאא'ב, שכהן בתפקיד מאז הקמת ארגון המודיעין ב- 2009. קודם לכן שמש כאט'מי אחראי על הארגון לביטחון המידע והריגול הנגדי במודיעין משמרות המהפכה Head of the Intelligence Protection Organisation, counter-intelligence) department) ושירת למעשה תחת טאא'ב. הארגון לביטחון מידע נטר בעיקר את פעילותם של אנשי משה"מ לבדוק שאין הדלפות ודליפות מידע.

פרשנים איראנים בגולה, כולל אנשים שהיו בעבר מקורבים למשמרות המהפכה או אף אלה שהיו בין המייסדים של הכוח, אמרו בימים האחרונים לבי בי סי בפרסית ולרדיו פרדא כי טאא'ב נחשב לאחד האישים הקרובים ביותר למג'תבא ח'אמנהאי ולמעשה היה שומר סודותיהם של "בית המנהיג", לשכתו ובניו.
הגם שאותם פרשנים סבורים כי מינויו של של טאא'ב לתפקיד יועץ למפקד משה"מ הוא עניין טקסי וכי ל"יועצים" אלה אין למעשה תפקיד של ממש, הרי שלא ניתן לצפות כי איש במעמדו יוסט הצידה לתפקיד שולי, גם נוכח קשריו למג'תבא ח'אמנהאי, ששמו הוזכר כאחד המועמדים לרשת את אביו כמנהיג איראן. יתכן, כי שורת המינויים משקפת גם מאבק מאחורי הקלעים בשורות משה"מ לגבי סוגיית ירושת המנהיג ובסיס התמיכה בו.

מכל מקום ברשתות החברתיות ניכר עיסוק נרחב בנושא בהזזתו הצידה של טאא'ב והועלו מספר תהיות בנושא ובחלקן צויין שהוא אף עתיד להיות אחראי על כל קהילת המודיעין האיראנית, לתפקיד דומה לזה של ה DNI בארה"ב. כמו כן יוחסו לטאא'ב הצלחות בפעולות נגד ישראל ובהן : פיצוץ בתי הזיקוק בחיפה, יירוט בלון מודיעין ישראל בשווי 2 מיליארד דולר, מבצעי סייבר נגד תשתיות ומים בישראל, פגיעה במתקן האמוניה חיסול אנשי מוסד ועוד .

הפיטורים והמינויים החדשים באגף הרגיש של המודיעין והביטחון של משמרות המהפכה מתרחשים בתקופה מתנהל באיראן שיח נוקב על עומק ה"השפעה" ו"החדירה" של ארגוני ריגול זרים, כולל המוסד, אל שורות מנגנון הביון והביטחון השמור ביותר של איראן. מגמה זו התחדדה לאור שורת אירועים שהתרחשו במשמרת של טאא'ב, בהם נהרגו בכירים במשה"מ ובהם חסן ציאד ח'ודאא'י, שהיה אמון על פיגועי כח קדס של משה"מ בחו"ל וחוסל בטהראן וכן למותו של מחסן פח'ריזאדה, "אבי תוכנית הגרעין האיראנית" ומספר מדעני גרעין איראנים נוספים במסגרת מלחמת הצללים המתנהלת נגד תוכנית הגרעין והטילים של איראן וכן נגד פעילות הטרור שלה באזור ובזירה הבינלאומית (שמו של טאא'ב הוזכר בהקשר לניסיונות הפיגוע נגד תיירים ישראלים בתורכיה).

(תומכיו של חסין טאא'ב: ביטחון ארץ זו (הושג) הודות ללוחמים מהפכניים אמיתיים בעלי סבלנות אסטרטגית ).
(תומכיו של חסין טאא'ב: ביטחון ארץ זו (הושג) הודות ללוחמים מהפכניים אמיתיים בעלי סבלנות אסטרטגית ).

מינוי כאט'מי, מהריגול הנגדי במשה"מ, שתפקידו לחשוף מרגלים ולא קידום של מפקד משורות מודיעין משה"מ מצביע על עומק המבוכה בשורות הארגון וחשש כי מידע רב משורות המודיעין הודלף וכי המינוי נועד "לסתום את הפרצות" בשורות המודיעין של משמרות המהפכה.

כלי התקשורת באיראן והרשתות החברתיות חלקו שבחים לפעילותו ארוכת השנים של טא'אב וציינו בין היתר את תרומתו למעצר רשתות חבלה באיראן, מרגלים, אנשי אופוזיציה, מתנגדי משטר וכן מאבקו הנחוש בשחיתות . גם תומכיו של טא'אב ברשתות החברתיות שבחו אותו ואת פועלו.

מנגד, מבית ,הוזכר שוב שמו של טא'אב בהקשר של פרשת השחיתות במשה"מ בקלטת שמע שהודלפה בפברואר 2022 . לפי הקלטת, יו"ר המג'לס מחמד באק'ר ק'אליבאף (ראש העיר דאז של טהראן) (Mohammad Baqer Qalibaf) ומפקדים בכירים של המשמרות, בינהם קאסם סולימאני וחסין טאא'ב היו מעורבים בשחיתות בשורות משה"מ סביב הקצאת משאבים לכח קדס. .