עבור לתוכן העמוד
Menu

לא רק בג'נין: הג'יהאד האסלאמי מתחזק בכל צפון השומרון

חשש מהסלמה לקראת ביקור ביידן • ארגון הטרור מתחזק בצפון השומרון ופעילות הטרור שלו מתפשטת מאזור ג'נין גם לעיר שכם

גורמי המודיעין בצה"ל והשב"כ מעריכים כי לקראת ביקור הנשיא ביידן באזור באמצע החודש ובגלל תקופת הבחירות בישראל תחול הסלמה ביטחונית בשטחי הגדה ורצועת עזה. נראה כי ארגון הג'יהאד האסלאמי, במיוחד  הגוף המכונה "גדוד ג'נין" מתחזק בצפון השומרון והפעילות שלו מתפשטת מהעיר ג'נין גם לעיר שכם הנחשבת לעיר הבירה של תנועת פת"ח בגדה.

"גדוד ג'נין" לקח את האחריות על פיגוע הירי באזור קבר יוסף בשבוע שעבר שבו נפצעו 3 ישראלים אחד מהם מח"ט שומרון אל"מ רועי צוויג.

מתחזקים בג'נין ובשכם
מתחזקים בג'נין ובשכם

העיתונאי עבד אלבארי עטוואן, עורך העיתון "ראי אליום" פירסם מאמר ב-1 ביולי שבו טען כי שמע ממקור בכיר בג'יהאד האסלאמי כי בשבועות הקרובים תגביר הזרוע הצבאית שלו את הפיגועים נגד כוחות צה"ל והמתנחלים וכי קיים תיאום הדוק בינה לבין "גדודי חללי אל-אקצא", הזרוע הצבאית של תנועת פת"ח.

כוח של צה"ל שפעל באזור ג'נין ב-29 ביוני נתקל בשני מבוקשים וחיסל אחד מהם, את מוחמד מרעי, פעיל הג'יהאד האסלאמי, בכך הגיע מספר הפלסטינים שנהרגו כתוצאה מפעילות צה"ל באזור ג'נין מאז תחילת השנה ל-27 בני אדם, רובם מחבלים.

מאז שגל הטרור הכה במרכזי הערים בישראל הגביר צה"ל את פעילות "כיסוח הדשא" בצפון השומרון נגד תשתיות הטרור.

במקביל סגר צה"ל את הפרצות בגדר ההפרדה שמהן חדרו מחבלים לשטח ישראל לביצוע פיגועים והגביר את האבטחה והסיורים לאורך הגדר למעצר שב"חים.

למרות המלצות קצינים בכירים בצה"ל וראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין לצאת למבצע צבאי נרחב בסגנון מבצע "חומת מגן" בצפון השומרון כדי לנקותה מתשתיות הטרור, העדיף הדרג המדיני, בהמלצת שר הביטחון בני גנץ, להימנע ממבצע נרחב ולהגביר את קצב המבצעים הקטנים המדוייקים לאיתור מבוקשים ואמצעי לחימה.

באחרונה ביקש ממשל ביידן מישראל להימנע מהסלמה בשטחים לקראת ביקורו של הנשיא ביידן בישראל ובתחומי הרש"פ, לכן צה"ל הנמיך פרופיל והוא יוצא לפעילות יזומה בצפון השומרון רק בהסתמך על מידע מודיעיני מדוייק כדי לסכל פעילות טרור.

השאלה מה יקרה בשטח אחרי ביקורו של הנשיא ביידן במזרח התיכון שיתקיים בין התאריכים 13-14 ביולי.

האם המדיניות הזו של צה"ל תימשך או שצה"ל ימשיך במדיניות הנוכחית?

הסימנים מעידים שהמדיניות הזו תמשך  מכמה סיבות: גל הטרור במרכזי הערים בישראל דעך ולא מופעל שום לחץ מצד הציבור על הממשלה למגר את הטרור בצפון השומרון. גורמים בצה"ל שתומכים במדיניות של שר הביטחון בני גנץ טוענים כי בצפון השומרון אין כרגע תשתיות טרור של מעבדות נפץ לפיגועי התאבדות,כפי שהיה במהלך האינתיפאדה השניה, ולכן אין צורך לצאת למבצע צבאי נרחב בצפון השומרון.

בינתיים בשטח עצמו,הרש"פ איבדה כול שליטה על צפון השומרון ומפלצת הטרור הולכת וגדלה מיום ליום ומונה כבר כמה מאות מחבלים חמושים המצויידים באלפי כלי נשק ותחמושת למכביר.

ארגון הטרור המוביל באזור ג'נין הינו ארגון הג'יהאד האסלאמי אשר הקים מסגרת צבאית מיוחדת הנקראת "גדוד ג'נין" לביצוע פיגועים נגד צה"ל ונגד המתנחלים.

את המסגרת הזו הקים המחבל ג'מיל אלעמורי שחוסל על ידי צה"ל ביולי 2021.

למסגרת הזו מצטרפים מעת לעת גם מחבלים מארגון חמאס ומ"גדודי חללי אלאקצא", הזרוע הצבאית של תנועת פת"ח.

בג'נין אומרים כי "גדוד ג'נין" הינו קו ההגנה הקדמי של ההתנגדות שמגן על התושבים מפני ישראל ומתגאים בכך שצה"ל איננו יכול, לטענתם, לחסל את הפעילות של מאות המחבלים הפועלים באזור.

כתוצאה מכך, מפלצת הטרור הפכה לסמל לאומי אטרקטיבי לדור הצעיר, ונערים מגיל 14 מצטרפים אליה ומצטיידים בכלי נשק לביצוע פיגועים, זו רק שאלה של זמן עד שהמחבלים האלה החדורים בתחושות ורצון לנקום על מות חבריהם יצליחו לבצע פיגועים בתוך ישראל עצמה או באזור השומרון.

ארגון הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה וגם ארגון חמאס יצרו משוואה חדשה הנקראת "ג'נין-עזה" והם מאיימים בירי רקטות לעבר ישראל כל אימת שצה"ל הורג מחבלים באזור ג'נין או לקראת האפשרות שצה"ל יכבוש זמנית את מחנה הפליטים ג'נין כדי לנקותו מתשתיות הטרור.

לפני יותר משבועיים הרג כוח צה"ל 3  מחבלים של הג'יהאד האסלאמי בעיר ג'נין ובתגובה שיגר ארגון הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה רקטה לעבר העיר אשקלון שיורטה על ידי מערכת "כיפת ברזל".

בג'יהאד האסלאמי טוענים כי ההרתעה של צה"ל נשחקה וכי "גדוד ג'נין" החל להרחיב את פעילותו לערים שכם וטול כרם.

ארגון הג'יהאד האסלמי רוצה ליצור משואה חדשה שבה ההרתעה היא מאוזנת בין כוחות צה"ל למחבלים של "גדוד ג'נין" כדי להגביל את פעילות צה"ל באזור.

הגיעה העת שצה"ל ישנה את המדיניות שלו ומייד לאחר ביקור ביידן באזור ייצא למבצע נרחב נגד תשתיות הטרור בצפון השומרון, הגיע העת לחסל לחלוטין את מפלצת הטרור הצומחת וגדלה מיום ליום.