עבור לתוכן העמוד
Menu

לא עומד בצד – מעורבות הפת"ח בגל הטרור

גורמי הביטחון בישראל מודאגים מאוד מהעובדה ששני מחבלים בגל הטרור הנוכחי היו  מזוהים עם תנועת פת"ח שאמורה לתמוך בהסכמי אוסלו ובהכרה בישראל • רבים מבני הדור הצעיר החדש בשטחים תומכים במאבק המזויין נגד ישראל, דבר שמסכן גם את שלטון הרש"פ ועלול להביא לכיבוש שטחי הרש"פ מחדש אם הטרור יתגבר

מה שמתרחש בתחומי הרש"פ בחודשים האחרונים מדאיג מאוד את ישראל, למרות שיו"ר הרש"פ אבו מאזן ידוע כמתנגד של האינתיפאדה השנייה והשימוש בנשק חם למאבק נגד ישראל והוא סבור שהיא גרמה נזק גדול לפלסטינים, ישנם גורמים בתנועת פת"ח, שבראשה עומד אבו מאזן, התומכים במאבק המזויין נגד ישראל בניגוד להתחייבות של יאסר ערפאת להפסיק את פעולות הטרור  נגד ישראל לאחר החתימה על הסכמי אוסלו ב-1993.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

עבאס זכי, מבכירי פת"ח אמר אמש:

" כל החמושים שאתם רואים בג'נין מבצעים הוראות שלנו, כלומר של ההנהגה ושל המועצה המרכזית של אש"פ ועל הציונים להבין היטב את המסר".

עזאם אלאחמד, חבר הועדה המרכזית של פת"ח אמר לערוץ אל-ג'זירה אמש כי המחבל רעד חאזם שעשה את הפיגוע בתל אביב הוא "שהיד של תנועת פת"ח ושל העם הפלסטיני".

שר הביטחון בני גנץ וממשל ביידן נאלצו פעמיים להפעיל לחץ כבד על אבו מאזן, לאחר הפיגוע בבני ברק והפיגוע בתל אביב, כדי שיגנה את הפגיעה באזרחים ישראלים חפים מפשע.

נראה כי בני הדור הצעיר החדש הצומח בגדה מנסים להחזיר את הגדה לתקופת האינתיפאדה השניה. המחבל רעד חאזם ממחנה הפליטים ג'נין שביצע את הפיגוע בתל אביב היה תומך פת"ח, למרות שלא השתייך רשמית לארגון, ואילו אביו היה קצין בכיר במנגנוני הביטחון של הרש"פ.

עטא אבו רומילה, מזכ"ל פת"ח באזור ג'נין, מאשר כי תנועת פת"ח אימצה לחיקה את רעד חאזם  באמצעות הודעה ברמקולים שבמסגדים  אך בפועל לא פורסם שום אימוץ רשמי שלו או של המעשים שעשה.

אביו של המחבל רעד חאזם היה עד לפני שבע שנים בכיר במנגנוני הביטחון של הרש"פ. לבית האבלים שלו הגיעו לנחם אכרם רג'וב, מושל ג'נין מטעם הרש"פ ובכירים במנגנוני הביטחון שלה.

בשבת שעברה בבוקר נהרג במחנה הפליטים ג'נין המחבל אחמד א-סעדי בעת שירה לעבר חיילי צה"ל שבאו למחנה כדי למפות את ביתו של המחבל רעד חאזם לקראת הריסתו.

אחמד א-סעדי היה פעיל בארגון הג'יהאד האסלאמי גם אביו שירת במנגוני הביטחון של הרש"פ.

עד כה, בגל הפיגועים הנוכחי, היו כבר שני מחבלים ,שמזוהים עם תנועת פת"ח שבראשה עומד אבו מאזן, שעשו פיגועים בישראל:

דיא חמארשה מהעיירה יעבד הסמוכה לג'נין שעשה את הפיגוע בבני ברק ורעד חאזם שעשה את הפיגוע ברחוב דיזינגוף בתל אביב. שניהם נתמכים על ידי קבוצת "גדודי חללי אל-אקצא" שהיא הזרוע הצבאית של פת"ח ולדברי גורמים בג'נין יש כבר פעילים נוספים של תנועת פת"ח שרוצים ללכת בעקבותיהם ולבצע פיגועים בישראל.

בעת מבצע "חומת מגן" בשנת 2002 הרס צה"ל את רוב מחנה הפליטים ג'נין וטיהר אותו מקיני המחבלים, שני המחבלים דיא חמארשה ורעד חאזם היו אז ילדים בני שמונה, הם גדלו  ואימצו את דרך הטרור, כאילו ששום דבר לא השתנה, הפעילות הטרוריסטית הזו עלולה להביא, אם היא תימשך לכך שצה"ל יכבוש שוב את מחנה הפליטים ג'נין וייאלץ להרוס אותו כדי לטהר את קיני הטרור.

ב-10 באפריל יצא מחבל של תנועת פת"ח בשם מוחמד עלי רניים להשליך בקבוקי תבערה על רכבים ישראלים בכביש 60 באזור בית לחם, הוא נורה למוות ע"י חיילי צה"ל ודובר תנועת פת"ח מוניר אלג'ארוב שיבח את מעשיו.

ב-11 באפריל  ירו מחבלים של פת"ח או אנשי ביטחון של הרש"פ על שני אזרחים ישראלים מחסידי ברסלב שנכנסו לאזור קבר יוסף שבשכם, הם נפצעו באורח קל עד בינוני.

ת'איר אבו בכר, בכיר פת"ח בעיר שכם לקח את האחריות על הפיגוע ואמר "גיבורינו ירו לעבר שני מתנחלים, כדוריהם נכנסו לגופם, אני מצדיע לאנשי הרשות הפלסטינית".

על פי נתוני מועדון האסיר הפלסטיני, צה"ל עצר מתחילת השנה כ-200 פלסטינים מאזור ג'נין בחשד לפעילות טרור, כמה עשרות מהם הינם פעילים של פת"ח.

 

פעילות פת"ח בשכם

ב-8 בחודש פברואר השנה, חיסל כוח של הימ"מ 3 מחבלים של קבוצת "גדודי חללי אלאקצא" של תנועת פת"ח.

השלושה הוגדרו על ידי גורמי הביטחון כ"פצצה מתקתקת" והיו בדרכם לביצוע פיגוע נגד מטרה ישראלית, בחודש ינואר השנה הם ביצעו 5 פיגועי ירי לעבר כוחות צה"ל באזור שכם.

חיסולם של 3 המחבלים היה מבצע נקודתי מדוייק, הם היו מבוקשים גם על ידי מנגנוני הביטחון של הרש"פ אך סירבו להסגיר את עצמם או להפסיק את הפיגועים, עם זאת, מבצע החיסול של השב"כ  והימ"מ היה ללא עזרת הרש"פ.

"גדודי חללי אלאקצא" טענו כי החיסול הינו "הוצאה להורג" מתוכננת מראש שהיא תוצאה של שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל לרש"פ והבטיחו נקמה על מותם של שלושת המחבלים, "דם תמורת דם".

הממשלה הפלסטינית גינתה את מות שלושת המחבלים וקראה לחקירה בינלאומית בנסיבות מותם.

אובדן המשילות של הרש"פ

חזרתה לפעילות טרור של קבוצת "גדודי חללי אלאקצא" באזור שכם היא אינדיקציה נוספת לאובדן המשילות של הרש"פ בשטחי הגדה.

"גדודי חללי אלאקצא" חזרו לקדמת הבמה הפלסטינית בעוד קרב הירושה ברש"פ בעיצומו  ובעת שברמאללה התקיים כינוס המועצה המרכזית של אש"פ שבו הצליח יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לקדם את מקורביו לתפקידי מפתח בארגון ולסמן את חוסיין א-שיח' כיורשו האפשרי.

ארגון "גדודי חללי אלאקצא" חוזר לתודעה הפלסטינית מחדש, הוא היה הזרוע הצבאית של ארגון פת"ח בתקופת האינתיפאדה השנייה ופיקד עליו מרוואן ברגותי המרצה עונש של 5 מאסרי עולם בכלא הישראלי על רצח ישראלים במהלך האינתיפאדה.

בכירים בפת"ח מעריכים כי חזרת ארגון "גדודי חללי אלאקצא" לפעילות נגד ישראל תחזק את מעמדו של מרוואן ברגותי בקרב הירושה, ברגותי הוא האוייב המר של מחמוד עבאס ושל חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג'.

למחמוד עבאס, חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג', האחראי על מנגנון המודיעין הכללי בגדה יש אינטרס מובהק לחסל את פעילות הטרור של הקבוצה הזו ולא לאפשר לה להרים ראש ולהתחזק.

ברש"פ מודאגים  מההתפתחויות, ארגוני חמאס והגי'האד האסלאמי ניצלו את חיסול 3 המחבלים  בשכם לגלות  "הזדהות לאומית" ולנגח את הרש"פ על שיתוף הפעולה הביטחוני שלה עם ישראל.

בחמאס טוענים כי מבצע החיסול בשכם היה תוצאה של הפגישה בין יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לבין שר הביטחון בני גנץ לפני כחודשיים פגישה שבה השתתפו גם חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג'.

גורמים בפת"ח המזוהים עם מוחמד דחלאן, עוד יריב מר של הציר עבאס-א-שיח'-פרג', אמרו כי חיסול 3 המחבלים בשכם הוא אינדיקציה נוספת לכך שהרש"פ איבדה את הלגיטימיות שלה בעיני הציבור הפלסטיני.

גורמי ביטחון בכירים בישראל אומרים כי הממשלה צריכה לנער את יו"ר הרש"פ אבו מאזן מפני התופעה המסוכנת של השתתפות פעילי פת"ח בפיגועי טרור נגד ישראל.

לדבריהם, אבו מאזן הינו הכתובת שנושאת באחריות בתוקף היותו יו"ר תנועת פת"ח, לכן עליו לעמוד בהסכמים עם ישראל ולהילחם בטרור.

ההתעלמות  או ההזנחה של אבו מאזן בטיפול בסוגיה החשובה הזו מסכנת את ביטחון אזרחי ישראל, היא תפגע בתיאום הביטחוני בין ישראל לרש"פ ותגביר את החשדנות בין שני הצדדים.

לא רק ישראל תפסיד מהעניין אלא גם אבו מאזן ואלה ששואפים לרשת אותו ולהפוך ליורשיו, בלי עזרת ישראל, כל מהלך העברת השלטון שעושה עכשיו אבו מאזן למקורביו יירד לטימיון.