עבור לתוכן העמוד
Menu

לא מפרק את הרש"פ (עדיין)

למרות הודעתו על התנערות מההסכמים עם ישראל, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לא פירק את הרש"פ ומוסדותיה כמתחייב מהמהלך • ביטול התיאום הביטחוני עם ישראל מגבירה את העויינות והמתיחות בשטח אך הרש"פ העבירה מסר לישראל כי לא תתיר טרור ואלימות

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, ממשיך בצעדים שנועדו לאותת לישראל ולקהיליה הבינלאומית כי הוא לא ישלים עם כוונות ישראל לספח שטחים בגדה במסגרת תוכנית "עסקת המאה" האמריקנית.

הוא הודיע רשמית לישראל כי הוא מפסיק את התיאום הביטחוני עמה בכל הרמות, בשטח עצמו נסוגו כוחות המשטרה הפלסטינית ממספר כפרים: אבו דיס, עייזריה, בית איכסא, קטנה ובידו, כפרים אלה נמצאים בשטח B שהינו באחריות הביטחונית של ישראל והם נכנסו לשם, באישור צה"ל, במסגרת המלחמה של הרש"פ בנגיף הקורונה.

המהלך הזה איננו בהכרח לטובתה של הרש"פ, אך מחמוד עבאס רוצה להדגיש כי הוא נחוש ליישם את החלטותיו המדיניות.
למרות הודעתו על התנערות מההסכמים וההבנות עם ישראל, הצעדים שבהם נקט מחמוד עבאס אינם מהווים שינוי מהותי ביחסי הרש"פ עם ישראל אלא התנהלות זהירה ומחושבת.

מחמוד עבאס לא פירק את הרש"פ, צעד המתחייב מביטול ההסכמים עם ישראל, וגם לא פיזר את הממשלה הפלסטינית בראשותו של מוחמד א-שתייה.
הרש"פ על מוסדותיה מקבלת את הלגיטימציה שלה מהסכמי אוסלו ולמרות הודעת מחמוד עבאס מוסדות הרש"פ ממשיכים לתפקד כרגיל.
נכון לשעה זו מחמוד עבאס לא החזיר את המפתחות לישראל וגם לא הכריז על הקמת מדינה פלסטינית בשטחי הגדה במקום הרש"פ.
ההתנערות מההסכמים וההבנות עם ישראל וארה"ב היא תהליך מורכב ומסובך.

למרות שבכיר הנהגת פת"ח עזאם אלאחמד הודיע כי הסכם אוסלו הוא "נחלת העבר" כולל הסכם פריז הכלכלי, מחמוד עבאס החל לנקוט בכמה צעדים מעשיים, נראה שהוא רוצה להתקדם בזהירות במהלכים הדרגתיים ולא לשבור את הכלים בפעם אחת, הוא איננו רוצה לנקוט צעדים בלתי הפיכים.

קמפיין מדיני נגד הסיפוח

במקביל לצעדים שעושה הרש"פ בשטח היא מקדמת קמפיין מדיני בינלאומי כדי להסביר למדינות העולם את החלטותיה.

עבאס שוחח בטלפון עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש ועדכן אותו על החלטות ההנהגה הפלסטינית. לשכתו של מחמוד עבאס מסרה כי הוא ימשיך במגעים עם מנהיגים ערביים ובינלאומיים כדי לעדכן ולגייס את התנגדותם לכוונות הסיפוח של ישראל.

שר המשפטים הפלסטיני מחמד שלאלדה אמר כי חוות הדעת שהוגשה לבית הדין הבינלאומי קובעת כי זכותה של מדינת פלסטין לבטל את הסכם אוסלו וכי העובדה שההסכם שעל פיו קמה הרש"פ איננה מפחיתה מהכשירות המשפטית של מדינה "פלסטין" ואש"פ אשר חתמו על ההסכם בשם העם הפלסטיני.

לטענתו,אמנת וינה מאפשרת תגובה לצד שנפגע והעובדה שישראל מפרה את הסכמי אוסלו ואיננה עומדת בהתחיבויותיה, מעניקה ל"פלסטין" להגיב על מה שפוגע באינטרס הכללי של הפלסטיני ומה שפוגע בריבונותו על השטח.

 

האם ירדן יכולה לבטל את חוזה השלום?

סוגיות המחייבות הכרעה

יש סתירה פנימית בצעדים שבהם נוקטת הרש"פ, מחד גיסא, היא מודיעה מהתנערות מההסכמים עם ישראל, אך מאידך גיסא היא לא מפרקת את עצמה שהרי היא קמה רק בהתבסס על ההסכמים האלה ומהם היא שואבת את הלגיטימציה שלה.

היא קונה מישראל מים, חשמל ודלק וסחורות אחרות והיא תלויה מבחינה ביטחונית בישראל בכל הקשור לתנועה של בכירי הרש"פ וכניסת עשרות אלפי פועלים לעבודה בישראל.

שאלה נוספת שלא הוכרעה היא האם הרש"פ ביטלה את ההכרה בישראל, כפי שמופיעה בהסכמי אוסלו והאם היא ביטלה את ההסכם הכלכלי( הסכם פאריז) שעל פיו היא מקבלת מדי חודש מאות מיליוני שקלים מהמיסים שישראל גובה עבורה.

ישראל שולטת בכל היבטי החיים של הפלסטינים בגדה ולכן ההתנתקות ממנה היא מורכבת ומסובכת, למרות ההצהרות של מחמוד עבאס ובכירי הרש"פ עד כה לא הוקמו שום מנגנונים ליישם את החלטות ההנהגה הפלסטינית.

אחת השאלות הבוערות היא מה יעלה בגורל ההלוואה בסך 800 מיליון ש"ח שישראל אמורה להעניק לרש"פ כמקדמה על חשבון כספי המיסים בגלל המצב הכלכלי הקשה שבו נמצאת הרש"פ בגלל מגיפת הקורונה.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס אמר כמה פעמים בעבר כי הקמת הרש"פ היא "הישג לאומי גדול", הצעדים שבהם נקט עד כה אינם מבשרים את פירוקה של הרש"פ ומסירת המפתחות לישראל.

על פי גורמים בכירים בפת"ח, יו"ר הרש"פ נטל הימור מחושב בהחלטתו להתנער פומבית מההסכמים עם ישראל וארה"ב, הוא מהמר על כך שהנשיא טראמפ לא יזכה בתקופת כהונה שנייה בבחירות בנובמבר וכי המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן יהיה הנשיא הבא של ארה"ב.

בייידן מתנגד לסיפוח ולתכנית "עסקת המאה" והרש"פ פועלת מול המפלגה הדמוקרטית בארה"ב להבטיח את ביטול תוכנית טראמפ, היה וג'ו ביידן ייבחר לנשיא הבא של ארה"ב.

יו"ר הרש"פ הצליח בהחלטתו להגביר את העויינות לישראל בשטחי הגדה, חמושים של הפת"ח יוצאים בגלוי לרחובות הערים הפלסטיניות ויורים באוויר,גורמי הביטחון בישראל חוששים שהפסקת התיאום הביטחוני מצד הרש"פ תתפרש בשטח כ"אור ירוק" לפגוע בחיילים ובאזרחים ישראלים, למרות שהרש"פ העבירה מסר לישראל כי לא תאפשר אירועי טרור ואלימות.

חשש נוסף במערכת הביטחון הישראלית הוא שתנועת חמאס תנצל את הפסקת התיאום הביטחוני לשיקום התשתיות הצבאיות שלה בגדה ולפיגועים נגד מטרות ישראליות.

מחמוד עבאס רוצה להחזיק את המקל משני קצותיו, להתנער רק מחלקים מהסכמי אוסלו שנוח לו להתנער מהם כדי להעביר מסר של זעם לישראל ולקהיליה הבינלאומית אך לא לפרק את הרש"פ ולוותר על כס השלטון, בסופו של דבר לכל מנהיג יש גם שיקולים אישיים, אחד מהשיקולים האישיים העיקריים של מחמוד עבאס הוא לשמור על האימפריה הכלכלית האדירה שהוא הקים לשני בניו, הדרך היחידה לעשות זאת היא להישאר בשלטון.