עבור לתוכן העמוד
Menu

לאן נעלם יחיא סינוואר?

יחיא סינוואר "האיש החזק" בתנועת חמאס שהיה יוזם תהליך הפיוס ביחד עם מצרים הפסיק לחלוטין את פעילותו בנושא

השבוע נפגש אסמעיל הניה, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, עם נציגי כל הפלגים ברצועת עזה כדי לעדכן אותם על תוצאות הפגישות של חמאס במצרים ולדיון במצב ההומניטארי הקשה ברצועה. לצידו של הניה היו כמה חברים מהלשכה המדינית של חמאס אך בלט בהעדרו יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועה וראש הזרוע הצבאית שלה.

אסמעיל הניה הציג בפני נציגי הפלגים את התוכנית האטסרטגית החדשה שגיבש והכוללת 5 נקודות.

 

א.דחיית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

ב.השגת פיוס לאומי

ג. בניית הכוח הצבאי

ד.בניית יחסים מדיניים עם העומק האסטרטגי הערבי והאסלאמי

ה.הסכמה על תוכנית מדינית במהלך ועידת הצלה לאומית שתתקיים בחסות מצרים.

 

ההיעדרות של יחיא סינוואר מהפגישה החשובה הפכה לשיחת היום ברצועה. עפ"י גורמים בחמאס משהו עובר על סינוואר שקשה להסבירו.

אתר האינטרנט KARAMAPRESS.COM דיווח ב-4 בפברואר כי יחיא סינוואר נעלם בחודש האחרון, וכי הוא לא היה מעורב בשום פעילות, לא השמיע הצהרות לתקשורת ואף לא הצטרף לביקור של הנהגת חמאס במצרים שנמשך כ-3 שבועות.

כל הנהגת חמאס הגיעה מהרצועה ומחו"ל להשתתף בדיונים עם ראש המודיעין המצרי החדש הגנרל עבאס כאמל, מלבד יחיא סינוואר.

עפ"י הדיווח,יחיא סינוואר מתוסכל מהכישלון של תנועת פתח' ומחמוד עבאס בנושא הפיוס והוא זועם על כך שתהליך הפיוס תקוע והוא איננו יכול להגשים את שאיפתו לפתיחת דף חדש ביחסים עם הרש"פ ומחמוד עבאס.

כזכור, פרוייקט הפיוס הפנים-פלסטיני היה "הבייבי" של יחיא סינוואר. מייד לאחר היבחרו למנהיג חמאס ברצועה לפני כשנה, הוא הוביל את מהלך הזה ביחד עם המודיעין המצרי, הוא היה גם הראשון שהודה בפומבי לפני כ-3 חודשים כי תהליך הפיוס קרס.

במהלך השנה האחרונה היו ליחיא סינוואר הצלחות חשובות בתחום שיפור היחסים בין תנועת חמאס לארגון הג'יהאד האסלאמי וארגון החזית העממית אך הוא נכשל בניסיונותיו לשכנע את תנועת פת"ח ואת מחמוד עבאס להשלים את תהליך הפיוס.

מקורביו של יחיא סינוואר טוענים כי כוונותיו טהורות בנושא הפיוס וכי הוא מעוניין באחדות פלסטינית אמיתית, כולל איחוד כל הנשק שבידי הפלגים כדי להקים צבא פלסטיני לאומי אחד שיילחם בישראל וישחרר את "פלסטין".

אולם, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס חושד ביחיא סינוואר כי בכוונתו ליישם את מודל חזבאללה בלבנון גם ברצועת עזה ומסרב לקדם את הפיוס אלא אם זה ייעשה עפ"י תנאיו.

סינוואר חש כי תנועת פת"ח ומחמוד עבאס הכשילו אותו והציגו אותו לציבור ברצועת עזה כ"מוכר אשליות" או כאדם חסר תועלת שלא השיג שום הישג.

 

הרש"פ מציבה תנאים

 

משלחת של המודיעין המצרי שוהה ברצועה כבר כשבוע ימים ומקיימת פגישות עם עשרות אישים שונים בניסיון לקדם את תהליך הפיוס.

המשלחת כוללת את הגנרל סאמח נביל, ראש הדסק הפלסטיני במודיעין הכללי המצרי, את הגנרל עבד אלהאדי פרג' מהמודיעין הצבאי ואת הקונסול המצרי ברמאללה ח'אלד סאמי.

ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה ממשיך לדרוש מחמאס למלא את הסכם הפיוס ולאפשר לממשלתו לפרוס את מלוא סמכויותיה ברצועה.

חמדאללה טוען כי שיריין בתקציב הרש"פ לשנת 2018 את מקומות עבודתם של 20 אלף פקידים מחמאס אך בחמאס שואלים מה יעלה בגורלם של כ-30 אלף פקידים נוספים שעובדים כעת במשרדי הממשלה ברצועה, האם הם יפוטרו?

ראש הממשלה הפלסטיני דורש מחמאס לאפשר לממשלתו לגבות מיסים ברצועה, לקבל שליטה מלאה במעברי הגבול, לאפשר למערכת המשפטית של הרש"פ לפעול ברצועה וגם את חזרתם של כל הפקידים שעבדו במשרדי הממשלה ברצועה עד שנת 2007 ונאלצו לעזוב אותם אחרי שתנועת חמאס השתלטה על הרצועה.

יציאתו מרצון של יחיא סינוואר ממעגל מקבלי ההחלטות בחמאס המטפל בפיוס היא חשובה ומקרינה ישירות על הסיכויים להשיג הסכם כזה.

בחמאס דוחים את האפשרות שיחיא סינוואר יתפנה כעת להכין את הזרוע הצבאית למלחמה קרובה עם ישראל, גם חברי המשלחת של המודיעין המצרי לרצועת עזה העבירו מסר ישראלי לחמאס מה יקרה להנהגה המדינית של הארגון אם תחליט ליזום מלחמה חדשה עם ישראל.

אולם, אי אפשר להתעלם ממצבו הנפשי הירוד והיחלשותו של "האיש החזק" בחמאס יחיא סינוואר, התנהלותו משפיעה על רבים בארגון ונראה כי תנועת חמאס עומדת להרים את ידיה ולהודיע למצרים כי אין ביכולתה להגיע כעת לפיוס וכי חידוש התהליך ייתחדש בשלב מאוחר יותר.

התושבים ברצועה חוששים כי הקפאת תהליך הפיוס תגביר את סכנת פרוץ מלחמה חדשה עם ישראל, הפיוס אמור היה להיות גורם מייצב שיאפשר לשפר את המצב ההומניטארי הקשה, כעת שוב חזרו התושבים לנקודת ההתחלה ללא תקווה ממשית לשינוי במצבם העגום.