עבור לתוכן העמוד
Menu

לאחר שהשלים את ההשתלטות על מוסדות המדינה המשטר מכוון למוסדות המהפכה

חוסם את דרכם של מבקריו באמצעות השמצות והפחדות

האייתוללה צאדק' ארדשיר אמולי לאריג'אני ((Ayatollah Sadeq Ardeshir Amoli-Larijani הגיש (4 ספט') את התפטרותו מחברותו במועצת שומרי החוקה. אמולי-לריג'אני  עומד עדין בראש המועצה לקביעת האינטרס של המשטר ( (Expediency Discernment Councilושימש (2009-2019) גם כ-יו"ר הרשות השופטת (בן 49 הצעיר ביותר שנשאו במשרה זו, הוחלף על ידי ראיסי) ונחשב לאורך הקריירה הארוכה שלו כאחד הנאמנים הבולטים למנהיג איראן ושמו אף הוזכר כאחד המועמדים לרשת את ח'אמנהאי.

מנהיג איראן כבר הזדרז למנות את חג'ת אלאסלאם סיד אחמד חסיני ח'ראסאני (Hojjat ol-Eslam Seyyed Ahmad Hosseini Khorasani) למחליפו של צאדק-אמולי על תקן המשפטן. ח'ראסאני חבר באגודת מורי הדת בסמינר של קום Qom Seminary Teachers Association)) , ממבקריו החריפים של הנשיא היוצא רוחאני ומדיניות המו"מ שניהל מול אירופה ומתומכי הנשיא המכהן, ראיסי. בוגר הסמינרים הדתיים בקום ובמשהד.

מוצטפה טאג'זאדה, הפעיל הרפורמיסטי וסגן שר הפנים בממשלתו של הנשיא המתון מוחמד ח'אתמי, ביקר את החלטת האייתוללה עלי ח'אמנהאי למנות את אחמד חוסייני ח'וראסאני כאחד משישה אנשי הדת במועצה לשומרי החוקה, וכינה זאת סימן נוסף לחוסר הניטרליות של המועצה. הוא כתב כי המועצה הפכה בצורה ברורה יותר מאי פעם למפלגה של המנהיג העליון [1][2] [3].

מועצת שומרי החוקה היא "כלב השמירה" החוקתי באיראן. בראשה עומד עלי ג'נתי (94) Ayatollah Ahmad Jannati. תפקיד המועצה לבחון  אם החקיקה בפרלמנט (מג'לס) עולה בקנה אחד עם החוק האסלאמי והחוקה האיראנית ויש לה כוח וטו על החלטות המג'לס. תפקיד נוסף בו מחזיקה המועצה הוא סינון ואישור מועמדים למוסדות השלטון הבכירים ביותר " הפרלמנט, הנשיאות, המועצות המקומיות ומועצת המומחים Assembly of Experts (האחראית על בחירת המנהיג ותפקודו השוטף) .  המועצה מורכבת משישה אנשי דת הממונים על ידי המנהיג וששה משפטנים הממונים על ידי הרשות השופטת ומאושרים על ידי הפרלמנט.

במהלך הבחירות האחרונות לנשיאות באיראן, האייתוללה אמולי לאריג'אני הביע בצורת חסרת תקדים את כעסו וביקורתו על המועצה שהיה חבר בה, בעיקר על רקע פסילתו של אחיו, עלי לריג'אני על יד המועצה, לקראת הבחירות לנשיאות שהתקיימו ביוני 2021 ובסיומן נבחר אבראהים ראיסי.

הוא האשים בגלוי את שירותי הביטחון וגורמי המודיעין הקיצונים במשטר ב"התערבות גוברת בבחירות באמצעות הגשת דיווחים כוזבים למועצה ההופכים בקלות לבסיס לקבלת החלטות המועצה וסינון גורף  של מועמדים". הוא הדגיש,  והדגיש כי  "החלטות המועצה מעולם לא היו כה  נגועות בפוליטיקה וכה לא הגונות כמו בבחירות  האחרונות לנשיאות".

לאות מחאה האייתוללה לאריג'אני לא חתם בסופו של דבר על המכתב הרשמי של המועצה המכריז על נשיאותו של איבראהים ראיסי ואף נעדר יחד עם אחיו, עלי, מטקס ההשבעה של הנשיא החדש.

עלי לאריג'אני נשא במשך 12 שנה בתפקיד יו"ר הפרלמנט ולא הגיש את מועמדותו למג'לס בבחירות שהתקיימו לפני שנה וחצי כי שאף להגיש את מועמדותו לתפקיד נשיא. משפחת לריג'אני היא מעין מותג באיראן וחמישה מבניה החזיקו בעמדות בכירות ברפובליקה האסלאמית של איראן.

דברי הביקורת של אמולי לאריג'אני עוררו ביקורת רבה בקרב הגורמים הקיצונים. עם זאת, המנהיג, ח'אמנהאי מבלי לנקוב בשמה של "מועצה שומרי החוקה" קרא אז לתיקון "העוול והחטא" הבלתי נסלחים. הוא אמנם לא נקב בשמות של המועמדים שנפסלו, אך רמז שהוא מאוד רוצה שעלי לאריג'אני (Ali Larijani) , יוחזר למעגל המועמדים.  לריג'אני שגר אף מכתב לח'אמנהאי לאחר הודעתו  שפורסם באתר ח'בראונליין המזוהה עימו[4]. גם הנשיא הקודם חסן רוחאני שיגר שני מכתבי תלונה למנהיג ול"מועצת לשומרי החוקה" וקרא לשנות את החלטה.  רוחאני כמו גם רבים מתומכי מחנה הרפורמה הדגישו מפורשות או בעקיפין כי המועצה סללה  למעשה  את הדרך לנשיאותו של ראש הרשות השופטת  האייתוללה אבראהים ראיסי.

למרות ניסיונותיו  של ח'אמנהאי לרצות את עלי לאריג'אני ומשפחתו והודאתו  כי נגרם להם עוול, מועצת שומרי החוקה לא שינתה בסופו של דבר את החלטתה ועבאסעלי כדח'דאא'י, אמר, כי הוא והמועצה נזפו באמולי-לאריג'אני בגלל מחאתו ה"לא הוגנת" על פסילת מועמדות אחיו לנשיאות.

זאת ועוד, המועצה אף הדהימה כשפרסמה ערב הבחירות  הודעה  בה קבעה, כי למרות התערבות המנהיג,  לא יחול שינוי ברשימת המועמדים וכי פסילתם, מלבד השבעה שאושרו, התקבלה פה אחד  על ידי 12 חברי המועצה ולא על סמך "דיווחים" של ארגונים אלה או אחרים (הכוונה לדיווחים של ארגוני המודיעין והביטחון של המשטר על עבר המועמדים ומשפחותיהם). בכך, למעשה הפגינה "מועצת שומרי החוקה" הסתייגות פומבית מהודעת המנהיג, ח'אמנהאי לבחון מחדש את החלטותיה .

(הלאריג'אני'ס – מאבדים מכוחם )
(הלאריג'אני'ס – מאבדים מכוחם )

השמרנים מנסים לסכל את המשך דרכו הפוליטית של רוחאני

 

לאחר התפטרותו של צאדק-אמולי לריג'אני התקשורת האיראנית דיווחה כי הנשיא לשעבר חסן רוחאני פועל מאחורי הקלעים להתמנות ליו"ר המועצה לקביעת אינטרס המשטר וזאת חרף קשריו ההדוקים של רוחאני עם האחים לאריג'אני. עם זאת, כמה מחברי הפרלמנט מנסים לגרור את חסן רוחאני לעמוד לדין בגין "שורה ארוכה של רשלנות וכשלים במילוי תפקידו כנשיא". זאת, כנראה לסכל את מאמציו להתמנות לתפקידים בכירים בגופי המשטר ואף לנסות ולמנוע את חזרתו לזירה הפוליטית. כי הקיצונים באיראן עדיין סבורים שחסן רוחאני רואה את עצמו כאדם המתאים ביותר לתפקיד המנהיג העליון של המשטר לאחר הסתלקות ח'אמנהאי. לדעת הקיצונים, חזרתו של חסן רוחאני לזירה הפוליטית ולתפקידים בכירים במוסדות המהפכה עלולה לסלול את הדרך למימוש מטרותיו.

במקביל, הטלוויזיה הממלכתית של איראן, שהמנכ"ל שלה ממונה ע"י המנהיג, ממשיכה לשדר סדרה בעלת היבטים ביטחוניים ומודיעיניים, שהדמות המרכזית בה הוא חסן פריידון, אחיו של הנשיא לשעבר חסן רוחאני. הסדרה GANDO-2  הופקה על בסיס מידע מודיעיני של גורמי המשטר ובראשם הארגון לשמירת המודיעין של משמרות המהפכה.

הסדרה, שכותביה מדגישים, כי נכתבה על בסיס "אירועים אמיתיים" מאשימה את אחיו של רוחאני שהיה מאפיונר בכיר ואף ריגל נגד איראן ושיתף פעולה עם סוכני שרות החוץ של המודיעין  MI6 לריגול אחרי איראן בשיחות הגרעין ואף היה חבר בחוליות מאפיה של מקסיקו שהלבינה סכומי עתק.

הסדרה משחזרת כלל הנראה את המהלכים של חסין פריידון  Hussein Fereydun)), שהיה רל"ש של אחיו ונציגו המיוחד בשיחות הגרעין. העונה הראשונה, שהתמקדה ברשת ריגול אמריקנית,  שודרה ב-2019 ונועדה להשמיץ את הממשלה . העונה השנייה שודרה ערב ולאחר הבחירות לאחר ניסיונות להורידה מעל המסכים .

("קנדו 2" סדרת ריגול שנועדה להשמיץ את הנשיא לשעבר ומשפחתו)[5]
("קנדו 2" סדרת ריגול שנועדה להשמיץ את הנשיא לשעבר ומשפחתו)[5]
על בסיס מידע המודיעיני של גורמי משמרות המהפכה, עצרה הרשות השופטת את חסין פריידון ב-2017  באשמת שחיתות, אך הוא שוחרר זמן קצר לאחר מכן בערבות . באוקטובר 2019 הוא הועמד ונידון ל-5 שנות מאסר. חסין פריידון שמש בין   2005-2013  ליועצו של רוחאני כאשר כהן בתפקיד ראש המרכז למחקרים אסטרטגיים ( Strategic Research Centre) . לאחר בחירתו של רוחאני לנשיא (2013) שמש כעוזר מיוחד לנשיא. בתחילת הקריירה שלו היווה חסין פרידון חלק מצוות האבטחה של מנהיגה הראשון של איראן האיתאללה רוחאללה ח'מיני ובהמשך שמש שגריר במלזיה.  שידור הסדרה הראוותנית בעיתוי הנוכחי נועד  לפגוע בחסן רוחאני ולהניא אותו לחתור לכהונה בתפקידים בכירים נוספים במשטר.

המהפכה בתוך המהפכה

לאחר השתלטותם על 3 הרשויות – השופטת, המבצעת והמחוקקת נראה כי בכירי המשטר מכוונים עתה , על כידוני משמרות המהפכה,  גם לעבר המוסדות שכוננו עם המהפכה, כדי להגן עליה, להשלמת השתלטותם על כל מוקדי הכוח של המדינה והמהפכה ולהבטיח את נאמנותם המוחלטת למנהיג. בכך, אולי, תושלם השתלטותם של משמרות המהפכה על איראן והם ישלימו את המהפכה בתוך המהפכה שבצעו. צאדק-אמולי חש כי הוא מנהל קרב אבוד וכי למוסדות המהפכניים, כמו למוסדות המדינתיים של המהפכה, אין יותר ערך והם משמשים לא יותר מחותמת גומי למילוי רצונות המנהיג ומשה"מ.

 

במסגרת זו הם מסמנים במשטר האיראני את "האחים לריג'אני" (שחלקם, ובכלל זאת עלי לריג'אני,  שמרנים), הנשיא היוצא, רוחאני, מקורביו, את האליטה השלטונית המסורתית שהתגבשה במהלך שנות המהפכה  ובכלל את  החשודים בהתנגדות למשטר במתכונתו המתגבשת . כאמור לאחר התפטרותו במועצת שומרי החוקה נותר אמנם צאדק אמולי לריג'אני בתפקידו כראש המועצה לקביעת האינטרס, אך באיראן התפרסמו דיווחים, כי בכוונתו לפרוש. יתכן, כי על רקע זה מגלה הנשיא לשעבר עניין להתמנות למשרה החשובה וגורמי המשטר פועלים לסכל את המהלך באותם אמצעים בהם פעילו לדחוק את רגליו של הנשיא לשעבר האשמי-רפסנג'אני שמת בנסיבות מסתוריות ואת מי שהיה אמור להחליף את המנהיג ח'מיני, האיתאללה הבכיר מנתט'רי.

 

 

 

 

[1] https://www.dw.com/fa-ir/%D8%AE%D8%A7%D9%85%D9%86%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B9%D9%81%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D9%82-%D9%84%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%86%DA%AF%D9%87%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D8%AA%D8%A7%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%DA%A9%D8%B1%D8%AF/a-59087745

[2] https://www.radiofarda.com/a/31443839.html

[3] https://www.bbc.com/persian/iran-58448936

[4] https://tinyurl.com/4j2y93kk

[5] https://www.youtube.com/watch?v=Y-4nRGZNh4Y