עבור לתוכן העמוד
Menu

לאחר מאבק קשה – התקרבות בין אבו דאבי לטורקיה

בטורקיה מדווחים כי לאחר נתק של שנים ומאבקי כוח ברחבי האזור תערך פגישה בין יורש העצר לבין ארדואן

יורש העצר של אבו דאבי, שייח' מוחמד בן זאיד אל-נהיאן, השליט בפועל של איחוד האמירויות הערביות , יבקר בטורקיה בפעם הראשונה מזה שנים, לאחר המתיחות רבת השנים בין המדינות , כך מסרו פקידי ממשל בטורקיה.

הביקור, שפגישה עם נשיא טורקיה טייפ ארדואן, אמור להתקיים כבר ב-24 בנובמבר, אמרו הגורמים הרשמיים.

טורקיה ואיחוד האמירויות נאבקות על השפעה במזרח התיכון מאז פרוץ ההתקוממויות הערביות לפני עשור. המדינות תמכו בצדדים מנוגדים במלחמת האזרחים של לוב, בסוריה והמחלוקות ביניהם התרחבו עד למזרח הים התיכון ולמפרץ.

באוגוסט אמר ארדואן כי טורקיה ואיחוד האמירויות התקדמו בשיפור הקשרים, מה שעשוי להוביל להשקעה משמעותית בטורקיה, לאחר פגישה נדירה עם היועץ לביטחון לאומי של איחוד האמירויות, שייח' טחנון בן זאיד אל-נהיאן. שבועיים לאחר מכן  קיים ארדואן שיחת טלפון עם השייח' מוחמד.

שני המנהיגים ידונו בקשרים דו-צדדיים, סחר, התפתחויות אזוריות והשקעות, אמר פקיד בכיר בטורקיה.

"ביקורו של שייח' מוחמד יתרום לפיתוח הקשרים למקום טוב יותר", אמר הבכיר השני והוסיף כי "בדרג  גבוהה" מטורקיה יעמוד על הפרק בקרוב.

בשנה שעברה האשימה טורקיה את איחוד האמירויות בהבאת כאוס למזרח התיכון באמצעות התערבויות בלוב ובתימן, בעוד שאיחוד האמירויות ואחרות מתחו ביקורת על פעולות הצבא הטורקי. ארדואן גם איים לנתק את הקשרים הדיפלומטיים עם איחוד האמירויות לאחר נירמול הקשרים עם ישראל.

המאמצים של אנקרה לתקן את הקשרים מגיעים לאחר מסע של הושטת יד פתאומי מצדה של טורקיה באופן דומה כלפי מצרים וסעודיה, שהניבו מעט התקדמות בנושא.

בעוד המחלוקות הפוליטיות עדיין עמוקות בין אבו דאבי ואנקרה, שני הצדדים התמקדו בקשרים כלכליים ובהורדת המתיחות, במקום לפתור את השסע האידיאולוגי שלהם.

טורקיה מסרה כי היא מנהלת מגעים עם איחוד האמירויות על השקעות באנרגיה, כמו ייצור חשמל. איחוד האמירויות הודיעה כי היא מחפשת קשרי סחר וכלכלה עמוקים יותר עם טורקיה, וקרנות העושר הריבוניות של אבו דאבי ביצעו גם השקעות משמעותיות במכולת המקוונת הטורקית Getir ובפלטפורמת המסחר האלקטרוני Trendyol.

טורקיה ואיחוד האמירויות יקיימו גם פורום עסקי בדובאי ב-23 בנובמבר.