עבור לתוכן העמוד
Menu

כשמוגריני פגשה את אבו מאזן

אבו מאזן יצא לביקור בבריסל במטרה לקדם את רעיון ההכרה במדינה הפלסטינית בתקווה שהאיחוד יסכים לקחת עליו את התיווך בתהליך השלום • התשובה הייתה חד משמעית

פעם נוספת, לאחר שאיחל לנשיא טראמפ "ייחרב ביתך" , פונה ראש הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, אל הזירה הבינלאומית-  האירופאית בשאיפה לקבל עזרה ממנה.

הפנייה, היא בעצם הצבעה על עובדה שהייתה מושתקת – האיחוד האירופי הוא למעשה תומך במאבק הפלסטיני ומשמש כאויב לישראל. בעוד שבמקביל, מדינת ישראל קיבלה בחום ואהבה את, סגן הנשיא פנס, אבו מאזן טס לבריסל במטרה לחזר אחר האיחוד האירופי, בתקווה הבלתי מציאותית, שבמדינות היבשת הישנה יכולות להחליף את וושינגטון כתורמת, מממנת וכשחקנית ראשית במזרח התיכון.

ניסיון זה של אבו מאזן, הוא פשוט ניסיון לנצל את האווירה האנטי-אמריקאית, המסורתית של האיחוד האירופי, דבר הנהפך למפורש יותר ותוקפני. התנהגות זו של האיחוד היא צביעות הקלאסית של האיחוד כלפי ישראל וכלפי ארה"ב.

לאחר שסירב לקבל את ארצות הברית כמתווכת בתהליך השלום והעברת ביקורת תמידית על העמדה האמריקאית, עמד אבו מאזן ליד שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, ודיבר לשם שינוי במונחים מתונים. אבו מאזן , ניסה להציג עצמו כרדוף ואוהב שלום, כאילו מעולם לא סירב למשא ומתן עם ישראל.

הוא אמר: "על האיחוד האירופי למלא תפקיד מדיני בתהליך השלום במזרח התיכון כדי להגיע לפתרון צודק על בסיס מונחים והכרעות בינלאומיים ".

אבו מאזן, ביקש לחזור אל תהליך השלום הקלאסי, אל הסיכומים הישנים: גבולות 67, הקפאת הבנייה, אי הסכמה עולמית לישראל, בדומה לדרישות האיחוד האירופי, שלמעשה טראמפ העיף מהחלון עם כניסתו.

אבו מאזן יודע, עם זאת, כי הזמנים משתנים: הוא פיקח מספיק להימנע מבקשה  מהמנהיגות האירופית מהלך מכוון שיקרא לגינוי החלטת ארה"ב להכרה בירושלים כבירת ישראל. הוא הגיע לבריסל על מנת לבקש את ההכרה של האיחוד האירופי להכיר במדינה פלסטינית, מתוך מטרה לקדם את תהליך השלום, מנקודת מבטו, וקריאה לאיחוד האירופי לתפוס את מקומה של ארה"ב כמתווכת. התשובה אותה קיבל אבו מאזן ממוגריני היא – אין תגובה.

אפילו מוגריני, שתמכה בעבר ביאסר ערפאת, וכיום מבטאת אפילו בשפת הגוף החמימה שלה כלפי אבו מאזן, לא יכלה לפעול להתנגשות חזיתית מול ארה"ב. אפילו לתפקיד המתווך היא נאלצה לסרב בנימוס ולהצהיר כי "האיחוד ימלא תפקיד מרכזי בתהליך השלום". וחזרה על כך שארה"ב היא חלק בלתי נפרד ממנו. מוגריני אף אמרה כי מה שנחוץ כעת הוא "מסגרת רב שכבתית,, קרי הקוורטט הישן והטוב ולכולל עוד כמה מדינות ערב ואירופה בתוך השכבות הללו. למוגריני היה חשוב להראות עד כמה היא לא מרוצה מהמדיניות הישראלית ועד כמה היא נהנתה בחברתו של נשיא הרש"פ.

גם מקרון הצרפתי העביר מסר לאבו מאזן תרם ביקורו כי יש להתחשב בגישה יותר פתוחה כלפי ארה"ב המנסה לחדש את תהליך השלום מחדש.

 

מוגריני אמרה: "ארה"ב לבדה לא תעשה את זה .. אנחנו צריכים להצטרף לכוחותיה". יש לומר את האמת – אף מנהיג לא הצליח לשכנע מעולם את הפלסטינים לקבל מדינה יהודית בעלת זכויות מלאות. נדמה כי אבו מאזן נבהל מטראמפ, פנס והיילי שמעדיפים את ישראל ומכירים בירושלים כבירתה ומבקשים כי שיחות השלום יפתחו מנקודה זו.