עבור לתוכן העמוד
Menu

כשחמאס מבקר את האכזריות של הגא"פ

ארגון הג'יהאד האסלאמי חטף ועינה עיתונאי פלסטיני ברצועת עזה שחשף שחיתות שבה מעורב הארגון • התחדשה היריבות בין הג'יהאד האסלאמי לארגון חמאס והג'יהאד האסלאמי מאתגר את שלטון חמאס ברצועה

פרשת מעצרו של העיתונאי הפלסטיני יוסף חסאן ברצועת עזה הינה שיחת היום ברצועה והיא שופכת אור גם על הטרור שמפעיל ארגון הג'יהאד האסלאמי ברצועה כלפי תושביה כשהוא מערער על הריבונות של שלטון חמאס ועושה ככל העולה על רוחו.

העיתונאי יוסף חסאן נחטף בשבוע שעבר על ידי פעילי "סראיא אלקודס", הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי, לאחר שפירסם תחקיר על שחיתות במערכת הצדקה ואיסוף התרומות ברצועת עזה, ניצול העניים והפעלת לחץ על תושבת הרצועה לקבל ממנה שירותי מין בתמורה לסיוע כספי, תוך רמיזה למעורבות ארגון הג'יהאד האסלאמי בשחיתות.

"איראן הוציאה קרוב ל-30 מיליארד דולר בסוריה. צריך להחזיר את הכסף הזה"

הוא הוחזק במעצר 5 ימים, נחקר באכזריות על ידי רעולי פנים של הארגון ואף איבד את הכרתו, בעקבות מסע לחצים של פעילים ברשתות החברתיות לשחרר אותו מן המעצר העביר אותו בסופו של דבר ארגון הג'יהאד האסלאמי לידי מנגנון הביטחון הפנימי של חמאס.

ארגון הג'יהאד האסלאמי פירסם הודאה המכפישה את יוסף חסאן כי איננו עיתונאי וכי עשה מעשים בלתי מוסריים ושיתף פעולה עם צה"ל.

חטיפתו וחקירתו של העיתונאי יוסף חסאן הציפה מחדש ברשתות החברתיות את השאלה מיהו הריבון ברצועת עזה.

הריבון ברצועה הינו ארגון חמאס שיש לו מערכת אכיפת חוק מסודרת: משטרה, תביעה כללית ובתי משפט. אולם יוסף חסאן נחטף, נעצר ונחקר בניגוד לחוק הפלסטיני רק בגלל שערך כתבת תחקיר שחשפה מעשי שחיתות של ארגון הג'יהאד האסלאמי, בסופה של הפרשה הדיחה הנהגת הג'יהאד האסלאמי את אחד המפקדים הזוטרים שלה בגלל הפרשה שנחשפה ע"י יוסף חסאן, אולם הארגון איננו מודה בכך.

 

היריבות בין חמאס לבין הג'יהאד האסלאמי

על פי עדויות של תושבים ברצועה, בתקופה האחרונה גוברת הביקורת הציבורית על אופן התנהלותו של ארגון הג'יהאד האסלאמי ברצועה על כך שהוא מפעיל טרור נגד התושבים ומאתגר את שלטון חמאס.

הביקורת היא על כך שהארגון מפר את זכויות האדם, מאלץ את התושבים בכמה מקומות ברצועה להתפלל תפילות המוניות, בניגוד להנחיות בגלל סכנת הקורונה, ומשרת את האינטרסים של איראן ולא של הפלסטינים.

לדברי תושבים ברצועה, ארגון הג'יהאד האסלאמי מנסה לחבל בסיוע שמגיע לחו"ל עבור תושבי הרצועה ובסיוע הכספי החודשי המגיע מקטאר.

בתקופה האחרונה גברו גם העימותים האלימים בין פעילי חמאס לפעילי הג'יהאד האסלאמי על רקע מאבקים על אדמות ורכוש.

ארגון הג'יהאד האסלאמי לא הצליח עדיין לשקם את יוקרתו שנפגעה בקרב הציבור העזתי בחודש נובמבר 2019 לאחר שיצא לסבב לחימה נגד ישראל בעקבות מבצע "חגורה שחורה" שבמסגרתו חיסלה ישראל את בכיר הארגון בהאא' אבו אלעטא וניסתה להתנקש בחייו של בכיר הארגון אכרם אלעאג'ורי בדמשק.

ארגון חמאס ישב אז על הגדר וסירב להשתתף, בפעם הראשונה, לצדו של ארגון הג'יהאד האסלאמי בסבב הלחימה נגד ישראל.

יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועה שהינו גם ראש הזרוע הצבאית של הארגון, הצליח להוביל את הקו של שמירה על עמדה נייטרלית למרות חילוקי דעות קשים בצמרת חמאס.

לראשונה גורם איראני מציין את מספר ההרוגים במהומות בנובמבר

היחסים בין שני הארגונים מתחממים ומתקררים בהתאם להתפתחויות המדיניות והאינטרסים שלהם למרות האידאולוגיה המשותפת של שניהם.
המתיחות והיריבות בין שני הארגונים החלה ב-2006 לאחר שארגון חמאס התמודד בבחירות למועצה המחוקקת הפלסטינית, הג’יהאד האסלאמי התנגד בגלל שראה בכך קבלה של חלקים מהסכם אוסלו.

מאז שהתחיל קמפיין צעדות השיבה במרץ 2018 גברה המתיחות בין שני הארגונים, פעילי הארגון פעלו לעיתים בניגוד להבנות הרגיעה, הם שיגרו בלוני תבערה, פצמ”רים ורקטות לעבר ישראל וכמה מקרים נאלצה הזרוע הצבאית של חמאס לעצור כמה פעילים של הג’יהאד האסלאמי ששוחררו לאחר זמן קצר.

גורמים יודעי דבר ברצועה אומרים כי ארגון הג’יהאד האסלאמי לא יסלח לחמאס על כך שישב על הגדר ולא השתתף לצדו במלחמה נגד ישראל ובכך גרם להשפלתו.

בסופו של דבר התפייסו ארגוני חמאס והגי'האד האיסלאמי, הם מציגים מראית עין של חזית משותפת נגד ישראל אך היריבות בינהם נמשכת.

ארגון הג'יהאד האסלאמי ממשיך לחתור תחת שלטון חמאס ולאתגר אותו הוא רוצה להפוך ולהיות בעל הבית ברצועה שעל פי יישק דבר.