עבור לתוכן העמוד
Menu

כרזות לזכרו של סולמאני ואל מוהנדס בפרלמנט העיראקי

אנשי המליציות השעיות המקורבות לאיראן תלו כרזות ענק בבניין הפרלמנט לקראת טקס אותו יערכו בקרוב בציון שנה לחיסול השניים

לקראת ציון יום השנה ליסולו של קאסם סולימאני ואבו מהדי אל מוהנדס על ידי ארה"ב, שהתרחש ב-3 בינואר 2020 , בסמוך לשדה התעופה היבנ"ל בבגדאד, נטלו כרזות ענק של השניים בתוך אולם הפרלמנט העיראקי.

על פי דיווח ממספר מקורות, חברי פרלמנט עיראקיים מתכננים לערוך טקס לציון יום שנה לחיסולם של  סולימאני ואבו מהדי אל-מוהנדס שנהרגו שניהם ב -3 בינואר 2020.

המקורות הוסיפו כי הזמנות רשמיות הועברו למספר רב של פוליטיקאים ומנהיגי מפלגה עירקית, בראשות מפלגות פרו-איראניות בפרלמנט בעירק תחת החסות של "אל-פאת'ה", הפלג בראשותו של האדי אל-אמירי.

בנו של פחריזאדה: “אבי לא השלים מעולם עם הסכם הגרעין”

ב-14 לדצמבר, פרסם חוקר המרכז יוני בן מנחם כי צבא ארה”ב הגביר את הכוננות ביחידותיו המוצבות בעיראק מחשש לפעולת נקם איראנית בעקבות חיסולו של מדען הגרעין האיראני מוחסן פחריזאדה ולקראת יום השנה הראשון לחיסולם של הגנרל קאסם סולימאני, מפקד כוח “קודס” , ואבו מהדי אלמהונדס, סגן ראש מליציות “אלחשד א-שעבי” בעיראק.

בסוף השבוע תקפה אחת המליציות הפרו איראניות שיירה לוגיסטית של כוחות הקואליציה הבינלאומית נגד דאע”ש המוצבים בעיראק ובצבא האמריקני חוששים מהתרחבות התופעה עד להפרת הפסקת האש בין המליציות הפרו איראניות לבין החיילים האמריקנים המוצבים בעיראק.

בחודש שעבר ביקר בעיראק הגנרל אסמעיל קאא’ני, מפקד כוח “קודס”. הוא נועד עם ראש ממשלת עיראק מוצטפא כאט’מי ועם בכירים נוספים בממשלת עיראק, לאחר שנועד גם עם ראשי המליציות הפרו איראניות, המסר שהביא עמו קאא’ני מטהרן להנהגה העיראקית ולראשי המליציות היה להוריד פרופיל בכל הקשור להמשך ההתקפות על יעדים אמריקנים בעיראק ולאפשר לצבא ארה”ב לצמצם כוחות כדי להסיג אותם מעיראק.

ההבנה האיראנית-עיראקית הזו הושגה לפני חיסולו בטהראן של מדען הגרעין פחריזאדה.

חיסול מדען הגרעין האיראני תפס את המליציות הפרו איראניות באמצע ההכנות לציון יום השנה הראשון לחיסולם של הגנרל קאסם סולמאני ועבד אלמהדי אלמוהנדס. המליציות מתכננות שורה של פעילויות ועכשיו גובר החשש כי ציון האירוע ילווה גם בחידוש התקפות טרור על הכוחות האמריקנים המוצבים בעיראק.

הגנרל קנת מקנזי, מפקד פיקוד מרכז של צבא ארה”ב, מעריך שאין זה האינטרס של איראן לתקוף את צבא ארה”ב בעיראק, אך הוא הביע דאגה מכך שכמה מהמליציות הפרו איראניות בעיראק עלולות לנקוט פעולה ללא רשות מפורשת או אישור מאיראן.

מחשש לאיבוד העולם הערבי: איפול תקשורתי ברש”פ על השלום עם מרוקו

“הפצצה” של חיידר אלעבאדי

הרוחות בעיראק סוערות לאחר שבסוף השבוע האחרון הטיל חיידר אלעבאדי, ראש ממשלת עיראק לשעבר, “פצצה” פוליטית שהלהיטה את האווירה.

בראיון לערוץ הטלוויזיה הרשמית של עיראק טען אלעבאדי כי המל”ט האמריקני שחיסל מהאוויר את הגנרל קאסם סולימאני ואת אבו מהדי אלמוהנדס קיבל אישור מראש ממשלת עיראק להיכנס למרחב האווירי של עיראק.

בנוסף לכך פורסם באמצעי התקשורת העיראקיים מסמך חתום על ידי מפקד ההגנה האווירית העיראקית הגנרל ג’בור עבד סאלם מתאריך ה-3 בינואר כי 3 מל”טים אמריקנים נכנסו למרחב האווירי העיראקי כמה שעות לפני פעולת החיסול וטסו לעבר שדה התעופה בבגדאד וכי אחרי החיסול הם עזבו את המרחב האווירי של עיראק.

ראש ממשלת עיראק עאדל עבד אלהאדי שהיה בתפקיד בזמן חיסולם של הגנרל קאסם סולימאני ואבו מהדי אלמוהנדס, הכחיש בתוקף את גירסתו של חיידר אלעבאדי, בהודעה מפורטת שפירסם הוא הכחיש כי נתן את הסכמתו למל”טים אמריקנים להיכנס למרחב האווירי העיראקי וכי הם חדרו למרחב האווירי העיראקי ללא אישור.

סיעת “הקואליציה של פת”ח” בפרלמנט העיראקי בראשות האדי אלעמרי קראה לגופי הביטחון והפרלמנט לחקור את חיידר אלעבאדי בעקבות “הפצצה” שהטיל כדי לוודא שאין “סוכנים” עיראקים המרגלים לטובתה של ארה”ב.

ראש הממשלה הקודם עאדל אבו אלהאדי קרא לנקות אותו מכל אחריות לחיסולם של קאסם סולימאני ואבו אלמהדי אלמוהנדס.

הוא טען כי קיבל איגרת מארה”ב שעות לפני חיסולו של קאסם סולימאני שבה התבקש להסיר את ההגבלות על הטיסות של מטוסים אמריקנים במרחב האווירי העיראקי, אך הוא התנגד לכך, לטענתו, המטוסים האמריקנים חודרים למרחב האווירי העיראקי וטסים בו ללא אישור השלטונות.

אין זו הפעם הראשונה שבעיראק מושמעת הטענה כי הדרג הפוליטי העיראקי סייע לארה”ב לחסל את הגנרל קאסם סולימאני ואת אבו מהדי אלמוהנדס, לפני שנבחר ראש הממשלה הנוכחי מוצטפא כאט’מי לתפקידו הוא שימש כראש המודיעין העיראקי והושמעה טענה כי הוא העביר מידע מודיעיני לארה”ב שהביא לידי חיסולם של השניים.

על פי גורמים בעיראק, כאט’מי נאלץ לנסוע ולהפגש עם מנהיג חזבאללה חסן נצראללה ורק לאחר שקיבל ממנו “תעודת הכשר” הוא מונה בהסכמת איראן לתפקיד ראש ממשלת עיראק.

על פי כמה הערכות, גורמים פרו איראניים מחממים את האווירה בעיראק לקראת סוף החודש כדי להצדיק פעולת נקם כפולה בכוחות האמריקנים המוצבים בעיראק על חיסולם של הגנרל קאסם סולימאני ואבו מהדי אלמוהנדס ומדען הגרעין האיראני פחריזאדה.