עבור לתוכן העמוד
Menu

כל אחד והקרבות שלו: עבאס-חמאס, ישראל-איראן

התלות של הרש"פ בישראל ובארה"ב גוברת לצורך הישרדותה נוכח היחלשות מעמדה ברחוב הפלסטיני • יו"ר הרש"פ מהדק את השת"פ הביטחוני עם ישראל ומתרחק מפיוס עם חמאס בתקווה לחלץ את הרש"פ מקריסה כלכלית

הפגישה בין שר הביטחון בני גנץ לבין יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, ברמאללה בתחילת השבוע הפכה לשיחת היום בשטחים. היא התקבלה בהפתעה רבה והביאה לגל זעם ברחוב הפלסטיני,ארגוני האופוזיציה הפלסטינית ובראשם חמאס פירסמו האשמות קשות נגד הרש"פ והעומד בראשה ששיאן הייתה ההודעה של חמאס:

"מדובר בדקירה בגב העם הפלסטיני ובגידה בדם הקורבנות והחללים".

יו"ר הרש"פ הפך, מאז מבצע "שומר החומות",שחיזק את מעמדה של חמאס ברחוב בשטחים, והריגתו של הפעיל הפוליטי ניזאר בנאת בידי אנשי הבטחון של הרש"פ, לדמות נלעגת.
ההודעה של שר הביטחון בני גנץ שחשפה את דבר קיום הפגישה ואת תוכנה פגעה בתדמיתו של מחמוד עבאס, במקום שהפגישה תביא לחיזוקה של הרש"פ והעומד בראשה היא החלישה את מחמוד עבאס.
בעקבות החשיפה מתואר יו"ר הרש"פ ברשתות החברתיות כגדול משתפי הפעולה הפלסטינים עם ישראל מאז 1967.

הפגישה בין שר הביטחון בני גנץ לבין יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס הייתה הפגישה הראשונה הגלויה של מחמוד עבאס עם בכיר ישראלי מאז 2010.

במהלך השנים האלה קיבל מחמוד עבאס ביחד עם מוסדות אש"פ שורה של החלטות נגד ישראל, השעיית הסכמי אוסלו, הפסקת התיאום הביטחוני,ביטול הסכם פאריז ועוד, בפועל ההחלטות האלה לא בוצעו והן רק הגבירו את מצוקתה של הרש"פ וגיחכו אותה ברחוב הפלסטיני.

הדעה הרווחת ברחוב הפלסטיני היא שהרש"פ מתקיימת רק בגלל הנוכחות של צה"ל בשטחי הגדה שמגנה עליה, "צה"ל הוא החמצן של הרש"פ" אומר פעיל פלסטיני בכיר.

התרחקות מפיוס עם חמאס

אין ספק שיו"ר הרש"פ לא יצא ביידים ריקות מהפגישה עם שר הביטחון גנץ, אומנם היא לא הביאה לחידוש התהליך המדיני בין הרש"פ לישראל, וכנראה שגם לא תביא על פי הודעת לשכת ראש הממשלה בנט, אבל הרש"פ השיגה בה כמה הישגים שאושרו מראש על ידי ראש הממשלה נפתלי בנט:

א.ישראל תאשר לרש"פ להסדיר את המעמד של כ-3,000 פלסטינים חסרי תעודת זהות פלסטינית.

בכיר הרש"פ חוסיין א-שיח' טוען כי הושגה הסכמה ל-5,000 אישורי איחוד משפחות פלסטיניות בשלב הראשון על פי לוח זמנים מוסכם.

ב.שר הביטחון בני גנץ אישר תוכניות מתאר לבנייה פלסטינית בשטח C אך בעיקר בכפרים וישובים פלסטינים קיימים.

ג.ישראל תלווה סכום של 500 מיליון ש"ח לרש"פ כדי שתוכל לשלם משכורות לפקידיה,ההלואה תוחזר החל מחודש יוני 2022 מכספי הסילוקין שישראל גובה עבור הרש"פ.יו"ר הרש"פ יוכל להמשיך משכורות חודשיות למחבלים ולבני משפחותיהם.

ד.ישראל תאשר ל-15 אלף עובדים פלסטינים לעבוד בשטח ישראל ותעביר את העסקים הפלסטינים שעובדים עם ישראל לשיטת חשבונות דיגיטלית באופן שיבטיח הכנסה ממיסים לרש"פ בהיקף של 10 מיליון ש"ח בשנה.

השאלה הנשאלת היא מה תקבל ישראל בתמורה למחוות האלה כלפי הרש"פ?

נראה כי התמורה תהייה בתחום הביטחוני, הרש"פ תחזק עוד יותר את התיאום הביטחוני עם ישראל למניעת הטרור של חמאס בשטחי הגדה. גם יו"ר הרש"פ מבין שבעקבות המלחמה האחרונה ברצועת עזה גברה הסכנה שארגון חמאס ינסה לערער את שלטונו ולהגביר את הפיגועים משטח הגדה לישראל.

יו"ר הרש"פ יצטרך להמשיך ולרסן את האופוזיציה הפלסטינית המתנגדת להסכמי אוסלו והתיאום הביטחוני עם ישראל, עד כה הצליחו מנגנוני הביטחון הפלסטינים להכיל היטב את הזעם העממי בעקבות הריגתו של הפעיל ניזאר בנאת בידי אנשי הביטחון של הרש"פ.

בגלל התחזקות מעמדו של ארגון חמאס ברחוב הפלסטיני, גוברת התלות של הרש"פ בישראל ובארה"ב לצורך שרידותה, ראש ה-CIA וויליאם ברנס ביקר באחרונה ברמאללה, הוא נפגש עם יו"ר הרש"פ וראש המודיעין הכללי מאג'ד פרג' ושמע סקירות מפורטות על מצבה העגום של הרש"פ.

עבאס הסכים להיפגש עם שר הביטחון בני גנץ מכיוון שהעדיף בשלב הזה להתרחק מכל ניסיונות הפיוס הכושלים עם תנועת חמאס, גורמים ברש"פ אומרים בשיחות מסדרון כי חמאס היא "תנועת טרור",ההישרדות היא העדיפות העליונה של יו"ר הרש"פ בעת הזו, גם הישרדות פוליטית של תנועת פת"ח וגם הישרדות אישית.

מחמוד עבאס טען מאז שנבחר לתפקידו ב-2005 כי הקמת הרש"פ הינה "הישג לאומי" שיש לשמור עליו מכל משמר ומזה זמן רב כבר אינו משמיע את האיומים "להניח את המפתחות" ולפרוש מתפקידו.

יו"ר הרש"פ מעדיף כרגע את ההתקרבות לישראל כדי לשפר את מצבה הכלכלי של הרש"פ מבלי לגלות שום פשרה בעמדות הלאומיות של הרש"פ, "שיפור רמת החיים בגדה איננו תחליף לפתרון המדיני" אומרים גורמים בכירים ברש"פ.

האינטרסים של מחמוד עבאס מחייבים אותו כרגע במהלך הזה, אבל לא בטוח כמה זמן זה תחזיק ההתקרבות לישראל ולארה"ב, כבר ראינו אותו בעבר, בחודש נובמבר 2020, מתקרב מאוד לחמאס באמצעות מפגש באיסטנבול ומגיע עימה להבנות על עריכת בחירות בשטחים, הוא יודע היטב לדאוג לאינטרסים שלו ולעשות סיבוב של 180 מעלות בעמדותיו כדי לשרת את האינטרסים שלו.

המהלך הזה מול הרש"פ מסייע לישראל לרצות את ממשל ביידן שדרש מישראל לחזק את מעמד הרש"פ ואת הכלכלה הפלסטינית, הוא מפחית את הלחץ האמריקני על ישראל ומפנה את הדרך להתמקדות בנושא הביטחוני העיקרי שהוא הסכנה האיראנית.

שר הביטחון בני גנץ אמר ב-30 באוגוסט כי ארה"ב וישראל מתחילות להכין את PLAN B למקרה שהמשא ומתן בוינה על החזרה להסכם הגרעין יכשל.
הנשיא ביידן דיבר בפגישה בבית הלבן עם ראש הממשלה נפתלי בנט על שקילת "אופציות אחרות במקרה שהשיחות בוינה יכשלו, אבל לא ברור מדבריו אם "האופציות האחרות" כוללות גם את האופציה הצבאית.

בכל מקרה, הרמטכ"ל אביב כוכבי הודיע כבר בשבוע שעבר כי ישראל השלימה את ההיערכות הצבאית והתקציבית לפעולה צבאית באיראן נגד מתקני הגרעין במידת הצורך.