עבור לתוכן העמוד
Menu

כך תנועת ה-BDS מתכנת לשבש את מהלך האירוויזיון

הפגנות, שלטים, משטי מחאה ושיבה - אילו קצת מן הפעילות שתנועת ה-BDS המקומית מתכנן בימים הקרובים במחאה על קיום התחרות בישראל

אירועי האירוויזיון החלו שלשום ויחד אתם אירועי המחאה כנגד האירוע. פעילות זו מאפשרת הצצה חטופה אל חלק מהארגונים הישראלים התומכים במנגנון החרם אליו התרגלנו להתייחס תחת הכותרת הרחבה של BDS.

רובה של הפעילות הפתוחה לקהל מתרכז ב'כפר האירוויזיון' הנמצא בטיילת צ'ארלס קלור לאורך לחופיה הדרומיים של תל אביב. עם פתיחתו של המתחם לציבור נפתח גם אוהל מחאה של דה-קולונייזר  (DE-COLONIZER)  תחת הכותרת 'כאן מנשיה' (שמה של השכונה ששכנה במקום עד שנת 1948). כבר אתמול נרשמה תקרית אחת בה פעילים חסמו אחת הכניסות לכפר האירוויזיון ופונו מידית על ידי המשטרה.

המוקד הבא – יום "הנכבה"

ביום שלישי ה-14 לחודש, במהלך קיום תחרות חצי גמר האירוויזיון, צפויה להתקיים הפגנה הקוראת להסרת המצור מעל רצועת עזה בכיכר הבימה, שם גם נפתחו חגיגות האירוויזיון. ההפגנה נקבעה בדיוק לתאריך שבו נורו למוות לפני שנה 64 מפגינים במסגרת 'צעדת השיבה' בעזה.  במהלך ההפגנה יוקרן מסר מצולם מאחמד אבו רתימה, ממארגני 'צעדת השיבה' בעזה. לקראת האירוע תלו פעילים בארגון "זזים" מאות פוסטרים עם מסר ישיר מתושבי עזה לישראלים ולתיירים שמגיעים לאירוויזיון. על ההפגנה חתומים הארגונים "זזים", "מסרבות" וחד"ש.

בבוקר ביום שבת ה-18 במאי, יומה של תחרות גמר האירוויזיון, ארגון 'זוכרות' יוציא 'משט שיבה' ליפא (יפו). "האירוע יכלול שיט שיסמל את רגעי הגירוש מהעיר, קריאה למימוש שיבת הפליטים ודימיון סימבולי של שיבה מעשית"  נכתב בהזמנה לאירוע.

בשעה 20:00, מול ביתן 1 שבגני התערוכה תתקיים ההפגנה המרכזית נגד האירוויזיון. בהזמנה לאירוע נאמר כי "אנחנו מעזות לחלום על סיום לכיבוש, סיום לאפרטהייד, סיום למצור על עזה. קיום האירוויזיון במדינה כובשת פירושו שותפות בדיכוי, בגזל אדמות, באלימות מיליטריסטית ובשלילת זהות. אירופה בוחרת להכשיר את המדיניות הישראלית כנגד הפלסטינים ולהציג אותה כנורמאלית באירוע מרהיב ונוצץ".

בנוסף להפגנות השונות המתרחשות סביב האירוויזיון ארגונים שונים פנו, בעיקר באמצעות הרשת, אל תיירים ועיתונאים שהגיע לאירוע. ארגון שוברים שתיקה, שאף הציב שלט חוצות גדול בנתיבי איילון, הזמינה את כל אורחי האירוויזיון לסיור בחברון.

הפגנות צפויות להתרחש גם בגדה המערבית, אך טרם נמסרו פרטים בנושא. הכוונה היא ככל הנראה לייצר מציאות תקשורתית העומדת בסתירה לחגיגות האירוויזיון וליצור מצב בו סיקור האירוע יכלול בהכרח התייחסות למצב הפלסטיני.