עבור לתוכן העמוד
Menu

כך פעלו גורמי ה-BDS נגד תחרות האירווויזיון

תחרות השירים האירופאית הייתה יעד אסטרטגי של תנועת החרם • מדוע נכשלו? • ומה התסריטים האפשריים בשבוע הקרוב

תקציר: הדיון הציבורי והניסיונות להטיל חרם על קיום האירוויזיון בישראל מתנהלים בשלושה מעגלים:

  1. המועמדים: כל המועמדים זוכים לפניות, ניסיונות שידול ואיומים לבל ישתתפו בתחרות. תאגיד השידור האירופאי מספק מעטפת תומכת למועמדים ומתדרך אותם כיצד להתמודד ולהתייחס לקריאות לחרם. היה ומועמד כלשהו יביע עמדה פוליטית ו/או יצהיר שלא יופיע בישראל – סביר שיינזף ובמידת הצורך אף יוחלף על ידי רשות השידור המקומית.
  2. המדינות ותאגידי השידור הלאומיים: במספר מדינות מתנהל שיח ציבורי בנוגע לתחרות. שיח זה נתמך על ידי הדרג הפוליטי או אפילו מגיע ממנו. אולם באופן פורמאלי למערכת הפוליטית אין כלל את הכלים או היכולת להשפיע על תהליכי קבלת ההחלטות של תאגיד השידור האירופי ומכאן שאת ההצהרות השונות יש לראות כהצהרות של פוליטיקאים ותו לא.
  3. תאגיד השידור האירופאי: מתוך רצון לשמור על מותג האירוויזיון, התאגיד לא יאפשר קישור שלו אל דיון פוליטי-אקטיביסטי. השיח התאגידי מטבעו נוטה להתרחק מהצהרות ואקטים פוליטיים מובהקים ופעולות של פרטים לא משפיעות עליו כל כך מהר. תאגיד השידור האירופאי הוא גוף על-לאומי ולפיכך קשה מאוד להכפיף אותו לדרישות של קבוצה לאומית זו או אחרת. האירוויזיון הוא אחד המותגים המבוססים בהיסטוריה המשודרת. קשה מאוד להפעיל עליו לחץ חיצוני.

https://jcpa.org.il/?post_type=article&p=14024&preview=true

ניתן לחלק ולדרג את האיומים לאירוויזיון באופן הבא:

  1. התנגדות אלימה (שיגורים/פיגועים/התפרעויות) – בעוד תרחישי השיגורים והפיגועים מאפיינים בעיקר את החמאס והגיהאד האיסלאמי בעזה, תרחישים של הפגנות והתפרעויות מתוכננות בגדה המערבית סבירים גם הם, עם דגש על ירושלים. מצב כזה יחייב את התקשורת הבנ"ל לכלול את האג'נדה הפלסטינית במסגרת סיקור האירוויזיון.
  2. חרם – מאמץ זה מאפיין בעיקר את ההנהגה היושבת ברמאללה, בתמיכת גורמים בינלאומיים. המאמץ נסמך בין היתר על רשת ענפה של 'בוטים' וחשבונות טויטר מזויפים בעלי פוטנציאל חשיפה של כ-10 מיליון משתמשים. רשת זו העצימה באופן מלאכותי את הדין סביב החרמת האירוויזיון ויצרה מראית עין של לחץ ציבורי אותנטי על תאגידי השידור והאמנים המשתתפים בתחרות.
  3. הפגנות ומיצגי מחאה – תרחיש זה, המצטייר בינתיים כסביר ביותר מבין השלושה, יתבסס על ערבים-ישראלים, פעילי שמאל ישראלי ואורחים מן החוץ. בתרחיש זה ינסו המתנגדים 'לרכב' על הסיקור התקשורתי של האירוויזיון והאירועים הסובבים אותו בישראל וינצלו את הימצאותם בשטח של גורמי תקשורת בנ"ל רבים להלבין את פניה של ישראל.
  4. 3. א. שידור מקביל – בהעדר יכולת להביא לביטול התחרות, יקיימו הגורמים המתנגדים אירוע מקביל ומתחרה, שישודר במהלך אירוע גמר האירוויזיון. האירוע המתכנה GLOBALVISION ישלב שידורים חיים של אמנים מחיפה, דבלין, בית-לחם, לונדון ועוד עם וידאו קליפים והצהרות מפי אמנים בנושאי זכויות אדם עם דגש על זכותם של פליטים לשוב לבתיהם.

לקריאת המסמך המלא – לחץ כאן.