עבור לתוכן העמוד
Menu

כך מתגלגלים מיליונים לחמאס ולג'יהאד מאיראן

מילוני דולרים מ"קרן השהידים" בתקצוב מיוחד של איראן ושל הנשיא מגיעים לבנקים בעזה ובגדה ומחולקים לאנשי ארוגני הטרור ומשפחותיהם

אתר האופוזיציה האיראנית "רדיו פרדא" חושף בתחקיר את הקשר הכספי והזרמת הכספים לארגוני הטרור בעזה.

בתחקיר נכתב כי "קרן השהידים" שהוקמה באיראן חוות בשנים האחרונות עליה חדה בתקציב ותושבי הגדה המערבית ועזה הם הנהנים העיקריים מהעלייה החדה בתרומות. הקרן מחלקת סיוע כספי למשפחות הרוגים פלסטינים באמצעות שני ארגונים המנוהלים על ידי חמאס והג'יהאד האסלאמי.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

באיראן יצאה מחאה של לוחמי מלחמת איראן-עיראק הטוענים כי אינם מקבלים את הכספים להם הובטח וזאת בניגוד למידע שהזרמת הכספים דווקא בסניף המזרחי בעזה.

ההחלטה על הגדלת הקרן למען הפלסטינים והקצאת משאבים כספיים רבה התקבלה על ידי המשטר עצמו במטרה לחזק את המעמד החברתי של חמאס והגא"פ, נכתב בדו"ח.

"אל-אנצאר" קבוצה המזוהה עם הג'יהאד האיסלאמי, מחלקת מזה יותר משני עשורים כספים שהוזרמו על ידי קרן השהידים של איראן בעיקר בעזה ובגדה המערבית.

לאחר האינתיפאדה השנייה, איראן העלתה על סדר היום שלה כמדיניות קבועה את תשלום הסיוע הכספי השנתי למשפחות הרוגים פלסטינים באמצעות משאבי קרן השהידים.

"אל-אנצאר" היא "חלק מרצון האל לשרת את הקדושים, היתומים והשבויים", כך כתוב במטרות פעילות הקרן. הקרן המזוהה עם הג'יהאד האסלאמי החל את פעילותו ב-2001 עם הקמת משרד בעזה, ושימש בכל השנים האחרונות כערוץ להעברת כספים מ"קרן השהידים" של איראן למשפחות המזוהות עם חמאס והג'יהאד האסלאמי.

במאי 2019 ציטט אל-מוניטור את סמי אבו עיאצ', האחראי על תיק "השהידים" הפלסטינים של "אל-אנצאר", שאמר איראן מסייעת ל-7,000 משפחות בעזה ולעוד 2,000 משפחות נוספות בגדה.

דרך העברת הכספים שמעניקה "אל-אנצאר" למשפחות מלמדת כי קרן השהידים מחלקת מדי שנה כספים בין קבוצות שונות של משפחות אלו במספר שלבים.

בינואר 2019 חילקה "אל-אנצאר" סכום ששווה לכ-2 מיליון דולר תרומות מאיראן למשפחות הרוגים בעזה. אל-מיאדין דיווח כי הסכום התחלק בין 4,800 תושבי עזה.

במקביל לחלוקת המשאבים הללו במחצית השנייה של 2019, הצהיר נאצר אל-שייח עלי, סגן נשיא "אל-אנצאר", בראיון לאל-מיאדין כי "למרות מצבה הכלכלי הקשה של איראן עקב הסנקציות של ארה"ב, גם השנה חולקה כפסי הסיוע של אזרחי איראן בין פלסטינים".

לפי הודעת "אל-אנצאר" בעמוד הפייסבוק שלה ביוני 2016 על חלוקת הכספים שקיבלה מאיראן, משפחות פלסטינים קיבלו סכום שווה ערך ל-600 דולר אם ההרוג היה נשואי ומשפחות הרווקים קיבלו לפחות 3,0 דולר. גם במאי 2017 הודיעה העמותה בעמוד הפייסבוק שלה על תשלום סיוע כספי של איראן למשפחות "הקורבנות" בעזה, בהיקף של כ-2 מיליון דולר.

נאצר אל-שייח עלי הודה ביוני 2016 ב"אל-עלאם" (ערוץ ממלכתי של איראן בשפה הערבית) לאיראן ולמנהיג העליון שלה על הסיוע, ותיאר זאת כמקור מתמשך.

לפי דו"ח שפרסם באוגוסט 2016 מרכז המידע והמודיעין לטרור ע"ש האלוף מאיר עמית, ITIC, "קרן השהידים" של איראן חילקה בשנים שקדמו לפרסום הדו"ח, כ-2 מיליון דולר בכל שלב למשפחות הרוגים פלסטינים. מהצהרותיו של האחראי על עמותת "אל-אנצאר" גם עולה כי הסיוע האיראני מגיע במספר שלבים במהלך שנה.

"איראן מעניקה סיוע כספי למשפחות הפלסטינים אחת לשלושה חודשים", כתב אל-מוניטור ב-2019, וציטט את סאמי אבו עיאצ'.

על בסיס זה ניתן לומר כי מדי שנה מוקצים כשני מיליון דולר על ידי "קרן השהידים" של איראן עבור משפחות הרוגים הפלסטינים.

מסיוע בפרנסה ועד לשיקום בתים פלסטינים

המשאבים הכספיים שמעניקה "קרן השהידים" למשפחות תומכי חמאס והג'יהאד האסלאמי אינם מוגבלים לסכום הנאמר לעיל, והמשפחות הללו נהנות גם מתמיכה כספית איראנית לשיקום בתיהם במשך שני עשורים לפחות.

במאי 2006 דיווחה סוכנות הידיעות הפלסטינית "מעאן" כי "קרן השהידים" של איראן שילמה 1.5 מיליון דולר לבניית בתים למשפחות הרוגים ופצועים בעזה. כמו כן מרכז המידע ומודיעין לטרור קבע כי הסכום עמד על כ- 7,000 דולר עבור כל משפחה בשנת 2018, ובמקרים מסוימים עד 30,000 דולר.

מימון הבנייה והשיקום של בתי משפחות הרוגים הפלסטינים נמשך עדיין. אתר החדשות "פלסטין אל-יום", ציטט ביוני 2021 את נאפד' אל-אערג', מנהל עמותת "אל-אנצאר" השמה דגש על המשך התמיכה הכספית של איראן במשפחות הרוגים הפלסטינים. הוא אמר כי העמותה פועלת במהירות לסייע כספי למשפחות שבתיהן נהרסו.

תשלום כספים בדרך הבנקים של חמאס

לחמאס תפקיד חשוב בחלוקת הסיוע האיראני. הכספים מועברים קודם כל לידי חמאס ואז מופצים בין תומכי חמאס והג'יהאד האיסלאמי ע"י ארגון הצדקה המנוהל על ידי הג'יהאד.

כפי שכתבה "אל-אנצאר" בעמוד הפייסבוק שלה ביולי 2018, משפחות הרוגי עזה קיבלו את התרומות הללו באמצעות המחאות שסופקו להן על ידי העמותה וקיבלו את הסכום במזומן בבנק האסלאמי הלאומי של פלסטין המנוהל ע"י חמאס.

לבנק הנ"ל, שפעילותו אינה מוכרת על ידי הרשות הפלסטינית, יש סניפים בעזה, חאן יונס ורפיח. מבט על אתר האינטרנט של הבנק מראה כי הבנק אינו פעיל במסגרת המנגנון הבנקאי המוכר בעולם, המכונה סוויפט. אתר האינטרנט של הרשות המוניטרית הפלסטינית פרסם הודעה רשמית בשנת 2011 בה הכריז על הבנק הלאומי האסלאמי כבלתי חוקי, אך הבנק המנוהל על ידי חמאס לא פסק מלעבוד.

משרד האוצר האמריקאי הגדיר בשנת 2010 את הבנק הלאומי האסלאמי כארגון טרור המספק שירותים פיננסיים לכוחות מיליטנטיים כולל הזרוע הצבאי של חמאס.

גידול תקציב "קרן השהידים" של איראן והיקף העברת כספים לחו"ל

בסעיף ההקצאה והאשראי של "קרן השהידים" של איראן לעולם לא ניתן לראות כל התייחסות לכספים המועברים לסניפי הקרן בחו"ל, אם כי משאבים אלו הם חלק בלתי נפרד מתקציב השנתי של הקרן. העברת הכספים לחו"ל נמשכת בשעה שנפגעי מלחמת איראן-עיראק מקיימים ללא הרף הפגנות ומחאות מול משרדי הקרן ומתלוננים על הסכומים הזעומים שהם מקבלים מהקרן ואף מדגישים כי אין הם זוכים לטיפול רפואי נאה.

מבט על התקציב השנתי של הקרן מראה את המשך הגידול השנתי המשמעותי של קווי האשראי שלה בשעה שהמוסדות האיראנים הנמצאים בחסות הקרן, מתמודדים עם צמצום ההקצאות והמשאבים.

תקציב "קרן השהידים" בשנה הנוכחית (שנה פרסית עד 20.3.2022) הסתכם ביותר מ-260 אלף מיליארד ריאל. הנשיא אברהים ראיסי הגדיל את התקציב בהצעת חוק התקציב לשנה החדשה ביותר מ-480 אלף מיליארד ריאל.

כמובן שמקורות ההכנסה של "קרן השהידים" אינם מוגבלים רק לתקציב השנתי המאושר. תקנון הקרן קבע עבורה מקורות הכנסה נוספים. על פי סעיף 7 לתקנון, המשאבים הכספיים של "קרן השהידים" כוללים מענקים מהמנהיג העליון של איראן, מענקים וזיכויים נוספים שאושרו בתקציב הכללי של המדינה, הכנסות מפעילות כלכלית של הקרן, ומתנות ותרומות מאת יחידים וישויות משפטיות.

במקביל, הקרן מחזיקה מזה שנים רבות בתשלובת כלכלית ענקית הכוללת כ-140 חברות ומפעלים גדולים וקטנים.

למרות המגוון הרחב של המשאבים הכספיים של "קרן השהידים,, אין דו"ח מדויק ושקוף על היקף הסיוע שניתן על ידי המנהיג העליון של איראן, וכן על סך ההכנסות של חברות ומפעלים השייכים לקרן, במיוחד לא ברור דרכי ההקצאות של המשאבים.

משרד האוצר האמריקאי קבע ב-2007 כי קרן חללי איראן ושלוחותיה בלבנון ובפלסטין הם נותני חסות לארגוני טרור המשתפים פעולה עם חיזבאללה, חמאס והג'יהאד האיסלאמי של פלסטין.

עם זאת, מספר האנשים שמקבלים מימון מ"קרן השהידים" מחוץ לאיראן גדל בשנים האחרונות. לא רק הפלסטינים ותומכי חיזבאללה נהנים מהמימון, אלא בשנים האחרונות התרחב גם היקף הקצאת הסיוע לזרמים המקורבים לאיראן בסוריה, בעיראק ובתימן.

אין אומדן כספי של המשאבים שמחלקת "קרן השהידים" למטרות הפוליטיות וקידום האידיאולוגיה של איראן מחוץ לגבולות אך ניתן לומר כי היקף פעילותה בתמיכה הכספית במדיניות איראן מחוץ לגבולות, במיוחד באזור, הולך וגדל.