עבור לתוכן העמוד
Menu

כך הקורונה והמשבר הכלכלי באיראן משפיעות על המליציות השיעיות בעיראק

סגירת הגבולות, החשש מהתפשטות הנגיף, המשבר הכלכלי הגדול וירידת מחירי הנפט הביאו לקיצוץ גדול בכספי הסיוע מטהראן • מפקדים בכירים במליציות מודים כי הם במשבר כלכלי חמור ומחפשים אלטרנטיביות למימון הפעילות

התמיכה הכספית והצבאית של איראן במיליציות הפרוקסי בעיראק נפגעה קשות מהמשבר הכלכלי הכבד הפוגע במדינה וכן מנגיף הקורונה והסנקציות של ארה"ב, כך פרסמה סוכנות הידיעות רויטרס.

סגירת הגבולות בין עיראק לאיראן עם פרוץ המשבר במטרה למנוע את התפשטות הנגיף, הביא לקיצוץ משמעותי באספקת המזומן של טהרן למיליציות בחודשים האחרונים, כך מאשרים מפקדים בכירים הן בצד העיראקי והן בצד האיראני.

 

איראן ממשיכה לשקר ולטעון כי ארבעת הדיפלומטים האיראנים בידי ישראל

 

שלושת המפקדים אמרו כי הכספים מאיראן בדרך כלל מוקצים לפעולות צבאיות הקשורות לפעילותן של הקבוצות הפרא-צבאיות, כמו לחימה במתנגדי איראן, כולל התקפות נגד יעדים של ארה"ב.

מאז החלה התפשטות נגף הקורונה בתחילת השנה,  איראן הפחיתה את התשלומים החודשיים לכל אחת מארבע קבוצות המיליציה הבכירות בעירק לכ-2-3 מיליון דולר במקום סכום של 4.5 -5 מיליון דולר, , אמר אחד המפקדים ששייך למיליציה חשובה.

המפקדים אמרו כי המימון המופחת השפיע על היקף פעולותיהם ומאלץ אותם לחפש מקורות מימון חלופיים למבצעים צבאיים וכלי נשק, ולפעילות העסקית שלהם.

מפקד בכיר באזור מסר כי מימון הקבוצות של טהרן למיליציות צנח במיליוני דולרים, זאת בשל הסנקציות בשילוב משבר הנגיף וירידת מחירי הנפט סייעו לכפות על איראן, העומדת בפני גירעון תקציבי גדול, להגביל את הוצאותיה הצבאיות לרבות על משמרות המהפכה.

גם אובדן המפקד הצבאי הבכיר, קאסם סולימאני, בינואר השנה בבגדאד, פגע בפעולותיהם של המיליציות הצבאיות ובמטרות הרחבות של איראן בעיראק, אמרו שלושת המפקדים וכן דיפלומט איראני בכיר.

דובר ה- PMF, מוחמד אל-עקבי, סירב להתייחס לכל נושא הקשור הנתמכות  על ידי איראן. ה- PMF מקבל מימון וציוד בערוצים רשמיים דרך המדינה העירקית, גם אם המקור האולטימטיבי לכסף הוא לרוב איראן, אמר עקבי.

 

דובר במשרד יחסי הציבור של כוח הביטחון המוביל של איראן, חיל משמרות המהפכה האיסלאמית או IRGC, הכחיש כי איראן מממנת את המיליציות. "הרפובליקה האיסלאמית תמיד תמכה בעם המדוכא באזור ומחוצה לו והמדיניות שלנו לא השתנתה. אבל אנחנו לא מספקים תמיכה כספית למי שנלחם נגד ההגמוניה של אמריקה באזורנו. "

כשנשאלה על ידי רויטרס אם התמיכה הכספית והצבאית של איראן בפרמיליטריות עירקיות ירדה, אמר Alireza Miryousefi, דובר שגריר איראן לאו"ם בניו יורק: "השמועות הללו נועדו לזרוע מחלוקת בין שתי המדינות ונגזרות עליהן לְהִכָּשֵׁל."

הוא הוסיף כי איראן "תומכת לחלוטין" בממשלת עירק וכי שתי המדינות "עוסקות מקרוב בכל הנושאים בעלי אינטרס הדדי", אך איראן לא מתערבת בענייניה הפנימיים של שכנתה.

מלבד הפרעות למימון מאיראן, שלושת המפקדים העל-צבאיים אמרו כי סגירת גבולות והמגיפה הפחיתו את זרם התמיכה מסוגים אחרים, כולל תחמושת והדרכה ללוחמים עירקים שנשלחו לסוריה כדי לתמוך בנשיא בשאר אל-אסד. האימונים, אמר המפקד השני, כללו לחימה ברחובות, שימוש ברקטות נגד שריון ושימוש במל"טים כדי למשול עמדות אויב. כל זה נפסק, אמר.