עבור לתוכן העמוד
Menu

כך איראן משתמשת בארגוני פשע בינ"ל כדי לחסל מתנגדים

טורקיה עצרה 13 פעילים המעורבים ברשת איראנית להברחת סמים ופעולות טרור • בעבר הואשמה איראן בניסיון לבצע התנקשות על אדמת הולנד • במערב מתעלמים מפעילותה של אירן בנושא

נחשף סוד "הצלחת" המודיעין האיראני בחטיפת פעילים פוליטיים ועיתונאיים גולים מרחבי העולם והעברתם לאיראן כדי להוציאם להורג.

שורה של כתבות בימים האחרונים שפורסמו באמצעי התקשורת בטורקיה, בריטניה וארה"ב, מצביעה על כך שהמודיעין האיראני מנצל היטב את ארגוני פשע גדולים וקרטלי סמים במספר מדינות לקידום מטרותיו ובראשן לכידת על מתנגדי המשטר בגולה. הארגוני האלה מחזיקים בשלוחות במדינות נוספות כמו רומניה, מדינה שבה נרצח לא מזמן שופט בכיר איראני במהלך נסיעה המסתורית לחו"ל.

חילופי המסרים בין ארה"ב, ישראל ואיראן נמשכים

רשתות החדשות בבריטניה וארה"ב דווחו, כי משטרת טורקיה עצרה בימים האחרונים לפחות 13 חברי ארגון פשע בינלאומי באשמת שיתוף פעולה עם שירותי המודיעין של איראן. משרד המשפטים הטורקי פרסם red notice מהאינטרפול על מעצר אישה המעורבות בחטיפתו באוקטובר של "אסיוד" פעיל אופוזיציה איראני ממוצא ערבי בטורקיה .

ראש ארגון פשע וסחר בסמים, זרוע הארוכה של המודיעין האיראני בטורקיה, רומניה ועוד
ראש ארגון פשע וסחר בסמים, זרוע הארוכה של המודיעין של איראן בטורקיה, רומניה ועוד

ארגון פשע וסחר בסמים שהפך לזרוע הארוכה של המודיעין האיראני, מנוהל ע"י נאג'י שריפי זינדשתי ( Naji Sharifi Zindasht) זינדשתי, איראני כורדי, נולד באורמיה ( (Oroumieh בנו של לוחם פשמרגה והיה עצור בכלא אוין לאחר שהורשע בסחר בסמים בגיל 20 . הוא הצליח לברוח מהכלא והתגורר שנים ארוכות בטורקיה והיה מקורב לא רק לפוליטיקאים טורקיים בסביבתו ובמפלגתו (AKP) של הנשיא ארדואן אלא גם דאג להעביר גם תרומות כספיות לארגון של פתחאללה גולן, מנהיג האופוזיציה הגולה, המתגורר בארה"ב .

סוכנות הידיעות הרשמית של טורקיה אישרה בימים האחרונים כי משרד המודיעין האיראני השתמש בארגונו של זינדשתי כדי להתנקש ולחטוף את מתנגדי המשטר האיראני על אדמת טורקיה טורקיה חושדת, כי שליחיו של זינדשתי פעלו לפחות משנת 2015 ללא הפרעה נגד הגולים האיראנים.

קטעי וידאו ששודרו ב-17.12 בתחנת הטלוויזיה הבריטית Sky News, הראו את שלבי חטיפתו (סוף אוקטובר 2020) בטורקיה של חביב פרג’אללה קעבי, “אסיוד” (“Habib Farajollah Kaab – “Asyud) סגן נשיא הוועד הפועל של חזית המאבק הערבית לשחרור אהואז ( (ASMLA מפלגה שפועלת למען זכויות המיעוט הערבי באיראן) . קטעי הווידאו שמשטרת טורקיה שחררה מראים את מהלך חטיפת הגולה עד העברתו מגבול טורקיה-איראן.

נאג'י שריפי זינדשתי, ומספר חברי הארגון שלו הואשמו בשנת 2018 בסחר סמים, רצח של גולה איראני נוסף בשם סעיד קרימיאן, שהיה מייסד ומנהל ערוצי הטלוויזיה ג'ם ורציחות נוספות הקשורות לסמים. הם שוחררו לאחר זמן מה כנראה כתוצאה משילוב של פריצה בחוק, מתן שוחד, חוסר ראיות והפעלת לחצים מטעם פוליטיקאים המקורבים לנשיא ארדואן.

עיתונאים איראנים גולים העובדים בתחנת הטלוויזיה "איראן אינטרנשיונל" בלונדון, דיווחו, כי הגיעו לידיהם אינדיקציות לכך שזינדשטי היה מעורב גם השנה בחיסולו של השופט האיראני הבכיר, מנצורי במלון בבירת רומניה.

לפי הדיווח, זינדשתי העביר מאיראן הוראה לבן דודו, חוסיין קרימי ריקאבאדי, פושע בינלאומי ידוע ברומניה לחסל את השופט שהחזיק מידע רב על שחיתויות של בכירי המשטר האיראני. משפחתו של השופט שחוסל העלתה שאלות רבות, מדוע הדיפלומטיים האיראנים הנחו אותו להגיע מגרמניה לרומניה לאחר שקיבל טיפול רפואי בבית חולים גרמני. לדבריהם העברתו לרומניה בשיטות ערמומיות נעשתה במטרה לחסלו בה, זאת שכן חיסולו על אדמת גרמניה עלולה הייתה לגבות מחיר גבוה מדיני וכלכלי גבוה מהמשטר האיראני.

המאפיונר הבינלאומי ומשת"פ המודיעין האיראני ואשתו היו מחבריו של יועצו של ארדואן וגם של פתחאללה גולן
המאפיונר הבינלאומי ומשת"פ של המודיעין של איראן ואשתו היו מחבריו של יועצו של ארדואן וגם של פתחאללה גולן

נאג'י שריפי זינדאשטי. היה מבוקש גם ביוון בשנת 2014 לאחר גילוי משלוח ההרואין הגדול ביותר בתולדות אירופה נכון לאותה תקופה. לאחר גילוי המשלוח בן שני טונות, התרחשה גם סדרת מעשי רצח מסתוריים במדינות שונות.

כלי תקשורת שונים בטורקיה, יוון ומדינות אחרות הפנו אצבע מאשימה לעבר זינדשתי שעומד מאחורי הרציחות והדגישו, כי הוא הורה לפחות על עשרה מקרי רצח. על פי מסמכים שפורסמו בימים האחרונים, נרצחו לפחות 17 בני אדם כנקמה על גילוי המשלוח. הרציחות בשש השנים האחרונות התרחשו בשלוש יבשות. אך בספטמבר 2014, נורתה למוות בתו בת ה-19 של זינדשתי בדרכה לאוניברסיטת איסטנבול.

גלגל מזהב ברכבים היוקרתיים של משת"פ המודיעין האיראני עם שמו החקוק, ואחת הוילות המפוארות שלו באיסטנבול.
גלגל מזהב ברכבים היוקרתיים של משת"פ של איראן עם שמו החקוק, ואחת הוילות המפוארות שלו באיסטנבול.

לאחר שבמשך 13 שנים, היה זינדשתי נתון תחת מעקב בטורקיה על רציחת מתנגדיו, הוא כנראה הבין שחזרתו לאיראן תהיה מעשה חכם יותר ואם ישתף פעולה עם המודיעין האיראני, הוא יוכל גם לנהל מאיראן את ארגונו בטורקיה ובכך להבטיח את עתידו.

מספר מעשי רצח וחטיפות חשובות של הגולים האיראנים המיוחסים לארגונו של זינדשתי:

-ב- 30 במאי 2017 נהרגו סעיד קרימיאן ושותפו הכוויתי, מוחמד מוטאיב שלחי, בפיגוע נגד רכב פרטי ברובע שארייר באיסטנבול. התוקפים היו שני אנשים, שלדברי המשטרה הטורקית, אחד מהם, היה עלי קוצ'אק, הנהג ושומר הראש של זינדשטי. טורקיה אומרת כי המתנקש נמלט (ככל הנראה לאיראן).

-ב- 14 בנובמבר 2019, מסעוד מולווי, מייסד ערוץ טלגרם Black Box שפרסם מידע על המודיעין האיראני, נרצח ברחוב מרכזי בעיר איסטנבול. על פי גורמי הביטחון הטורקיים, היורה היה עבדאלווהאב קוצ'אק, גנן בווילה של זינדשטי באיסטנבול, ואחיו של עלי קוצ'אק. נראה כי הנאשם נעצר.

– ב- 23 באוקטובר 2020 נחטף , כאמור, אסיוד, על ידי חולייה בכנופיית זינדשטי מטורקיה והועבר לאיראן. לפי הדיווחים הכנופיה מונה 13 אנשים שנעצרו בימים האחרונים על ידי כוחות הביטחון הטורקיים.

בהקשר זה בינואר 2019 חשף שר החוץ ההולנדי טף בלוק (( Stef Blok כי “בידי הולנד יש מידע מוצק” לפיו איראן מעורבת ברצח שני גולים איראנים ממוצא הולנדי על אדמתה. בעקבות ההתנקשות גרשה הולנד שני דיפלומטים איראנים.

השופט האיראני שנרצח ברומניה
השופט האיראני שנרצח ברומניה

על פי המידע איראן שכרה גורמי פשיעה הולנדים הקשורים ל”חיזבאללה” הלבנוני, לביצוע ההתנקשויות. הוא הגדיר את הפעולות האיראנית כ”פגיעה בוטה בריבונות ההולנדית ובלתי מקובלת לחלוטין”. יודגש, “חיזבאללה” מקיים קשרים עם גורמי פשיעה הולנדיים בתחומים שוני ובהם סחר בסמים.

בשנים האחרונות חשפו שרותי המודיעין באירופה, בין היתר, בסיוע המודיעין הישראלי מספר ניסיונות נוספים של איראן לפגוע בפעילי אופוזיציה איראנים על אדמת אירופה. אלבניה סלקה מתחומה במהלך 2018 את שגריר איראן ודיפלומט נוסף שהיו מעורבים, לטענתה, בניסיונות לפגוע בגורמי אופוזיציה במדינה.

הנרצחים הם אחמד מולה ניסי, בכיר ב ASMLA נרצח בנובמבר 2017 באג בפתח ביתו בהאג ומחמד רצ’א קולאהי (Mohammad Reza Kolahi) נרצח באופן דומה ליד ביתו באמסטרדם בדצמבר 2015. קולהאי האשם במעורבות בהטמנת הפצצה בטהראן ב-1981 שהרגה עשרות אנשים ובהם בכירים במשטר האיראני ונחשב למבוקש בכיר.

שרותי המודיעין של איראן ובהם משרד המודיעין ומשמרות המהפכה (בעיקר כוח אלקדס הפועל מחוץ לאיראן), משתמשים בכיסויים שונים לצורך פעילות המודיעין והטרור. שגרירויות וקונסוליות ומשלחות איראניות היוצאות לחו”ל משמשות כיסוי לפעילות טרור ואיסוף מודיעין , במקביל, משתמשת איראן בשרותי חברת התעופה "איראן-אייר" לצרכים דומים.

גורמי המודיעין האיראנים פונים גם לארגוני פשיעה וקרטלי סמים בינלאומיים (כמו בניסיון שנחשף לרצוח את שגריר סעודיה בארצות הברית ב-2011 באמצעות קרטל סמים מקסיקני ) לביצוע משימות חיסול ואיסוף מודיעין כדי לשמור על יכולת הכחשה.

בינתיים, נאג'י שריפי זינדשתי, שנמלט מטורקיה לאיראן, חי חיים ציבוריים וממשיך לעבוד באופן גלוי עם מיניסטריון המודיעין האיראני ולדברי "גורמים יודעי דבר", מנהל את עסקי הסמים שלו.

איראן טענה במשך עשרות שנים כי "חיילים אלמוניים" של זרועות המודיעין שלה פרוסים ברחבי המדינה ואף מעבר לה. עתה מתברר כי לפחות חלק מאותם "חיילים האלמוניים" הם פועלים באמצעות ארגוני פשע וסחר סמים גדולים.

יודגש, כי לאורך השנים, גם כשבצעה איראן התנקשויות במדינות אירופה, המשיכו האחרונות לקיים קשרי מסחר עמה תוך התעלמות מהפרות חוזרות ונשנות של זכויות האדם באיראן ופעולות חיסול מחוצה לה. גם עתה למרות הסנקציות שהוטלו על אגף במשרד המודיעין האיראני האינטרס המוביל של האיחוד האירופי, קל וחומר לקראת כניסתו של הנשיא ארה"ב הנבחר ביידן לבית הלבן בינואר והאפשרות לחזרתה של ארה"ב למסגרת הסכם הגרעין, 2021, הוא להמשיך את קשרי הכלכלה עם אראן למרות לחצים מצד ארגונים לזכויות האדם לקשור את סוגיית המשך השת”פ הכלכלי בשיפור התנהלות המשטר בתחום הפרת זכויות האדם.