עבור לתוכן העמוד
Menu

כיצד תגיב איראן על חיסול סולימאני?

איראן מתכננת תגובה צבאית נגד מטרות אמריקניות במזה"ת ובחו"ל בנקמה על חיסולו של הגנרל קאסם סולימאני. • כל השלוחות של איראן במזה"ת יקחו חלק בפעולת הנקם נגד ארה"ב, עיראק אמורה להפוך לזירה עיקרית, ישראל בינתיים מחוץ לתמונה

העולם כולו ממתין לראות מה תהייה תגובתה של איראן על חיסולו של הגנרל קאסם סולימאני מפקד גיס "קודס" ב"משמרות המהפכה" האיראניים שחוסל על ידי ארה"ב בבגדאד.

מאיראן מגיעות ידיעות שונות., חלק מהן מדברות על נקמה קרובה לאחר מסע הלוויתם של קאסם סוולימאני ויד ימינו בעיראק אבו מהדי אלמוהנדס שחוסל עמו, ידיעות אחרות מדברות על נקמה אחרי 3 ימים האבל ועד יום ה-40 למותם של השניים.

מאחורי הקלעים יש מגעים שונים של מתווכים בין ארה"ב לאיראן, שר החוץ של קטאר יצא לטהרן כדי לתווך בניסיון למנוע הסלמה רבתי באזור המזה"ת, אך איראן נחושה לנקום צבאית את מותו של קאסם סולימאני, האיש מספר 2 באיראן שהפך בעיניהם של תושבים רבים באיראן לסמל ולגיבור לאומי.
ההתיעצויות בצמרת האיראנית על אופי התגובה נמשכות,"משמרות המהפכה" באיראן הגישו שורה של המלצות למועצה לביטחון לאומי שהתכנסה בראשותו של המנהיג העליון עלי ח'מינאי.

התוכנית שגובשה על ידי הצמרת האיראנית לנקום את מותו של קאסם סולימאני ככל הנראה הינה תוכנית ארוכת טווח הכוללת את חיזוק "ציר ההתנגדות" במזה"ת כדי למנוע את היחלשותו שכן קאסם סולימאני היה האיש שתיחזק אותו באופן שוטף בעיראק, סוריה, לבנון, תימן ורצועת עזה.
כמו כן גובשה שורה של פעולות צבאיות נגד מטרות אמריקניות במזה"ת וכנראה גם בחו"ל.

אמיר מוסאווי, בכיר איראני, אמר ב-3 בינואר בראיון לערוץ אל-ג'זירה כי אף גורם אמריקני בכיר לא ירגיש בטוח בשום מקום בעולם.
לגבי ישראל, נראה כי הסבירות כרגע נמוכה שאיראן תפעל נגד מטרות ישראליות, חיסולו של קאסם סולימאני התבצע על אדמת עיראק וארה"ב הודתה רשמית בחיסול.

אמיר מוסאווי אמר כי אם יוכח קשר של ישראל לחיסולו של קאסם סולימאני, איראן תגיב ישירות נגד ישראל.
המועצה העליונה לביטחון לאומי באיראן הודיעה בסוף דיוניה כי היא "מטילה על הממשל האמריקני את האחריות להשלכות של ההרפתקאה הנפשעת שלו" וכי "על הפושעים לצפות לנקמה מוחצת בזמן ובמקום המתאימים".

השגריר האיראני באו"ם, מאג'ד טאקט רבאנצ'י אמר בראיון לרשת CNN ב-3 בינואר כי חיסולו של קאסם סולימאני בידי ארה"ב הוא "הכרזת מלחמה" וכי "התגובה על פעולה צבאית-היא פעולה צבאית".

מיהו היורש אסמעיל קאני?

בינתיים מיהר המנהיג העליון ח'מינאי למנות יורש לקאסם סולימאני והוא מינה את סגנו אסמעיל קאני לראש גיס "קודס".
המינוי המהיר מתפרש כרצון איראני להראות שאין שינוי במדיניות "ציר ההתנגדות" וכי המפקד החדש יפעל לנקום את מותו של קאסם סולימאני.
לאסמעיל קאני קשרים הדוקים עם השלוחות השונות של איראן במזה"ת ויתכן שמינויו כיורשו של סולימאני נועד גם לאותת כי הוא עומד להשתמש בשירותיהן כדי לנקום בארה"ב.

גורמים איראניים אומרים כי אסמעיל קאני קיצוני יותר בעמדותיו מאשר קאסם סולימאני והוא לוחץ על ההנהגה האיראנית להגיב על החיסול בשורה של פעולות צבאיות מיידיות על מטרות אמריקניות כדי לשמור על מעמדה ותדמיתה של איראן באזור ולמנוע את האפשרות שתאבד את כושר ההרתעה שלה.
אסמעיל קאני פירסם ב-3 בינואר הודעת איום קצרה שבה נאמר : "אנו אומרים לכולם-המתינו קצת בסבלנות ותראו גופות של אמריקנים בכל רחבי המזה"ת."
אסמעיל קאני נולד בשנת 1957 בבונג'ורד בצפון מחוז ח'רסאן,הוא מפקד צבאי מנוסה שהשתתף בתפקיד מח"ט במלחמת איראן עיראק בשנות ה- 80,שימש כמפקד המבצעים של "משמרות המהפכה" באפגניסטן ופקיסטן.

ב-1997 מונה לסגנו של קאסם סולימאני בגיס "קודס".

ארה"ב הכניסה אותו לרשימת הטרור שלה ב-2012, בסוף 2017 הוא התייחס לאיומיו של הנשיא טראמפ על איראן ואמר:
" האיומים נגד איראן יהרסו את ארה"ב, קברנו הרבה כמו טראמפ ואנו יודעים כיצד להילחם נגד ארה"ב."

תרחישי התגובה האפשריים

מי שיקבע את אסטרטגית התגובה האיראנית לחיסולו של קאסם סולימאני הינו המנהיג העליון עלי ח'מינאי.

נראה כי תוכנית התגובה האיראנית ארוכת הטווח מכוונת גם כדי לפגוע בקמפיין הבחירות לנשיאות של הנשיא טראמפ כדי להביא לתבוסתו הפוליטית.
גורמים איראניים אומרים כי כל "ציר ההתנגדות" ישתתף בתגובת הנקם, להוציא את ארגון חזבאללה בלבנון שעסוק כעת באינתיפאדה הפנימית בלבנון ובניסיון לייצב את המצב הפוליטי, עם זאת יתכן שהוא יתרום את מנגנון הפיגועים שלו בחו"ל כדי לבצע פיגועים במטרות אמריקניות מחוץ למזה"ת.

מי שאמור לבצע את תוכנית הנקם נגד המטרות האמריקניות במזה"ת הם "משמרות המהפכה" האיראניים במיוחד גיס "קודס" בראשות המפקד החדש אסמעיל קאני.
כמו כן אמורים להשתתף בתוכנית המליציות השיעיות "אלחשד א-שעבי" שהוקמו על ידי קאסם סולימאני ושמפקדם אבו מהדי אלמוהנדס חוסל ביחד עם סולימאני.
גם המורדים החות'ים בתימן, בני בריתה של איראן אמורים לקחת חלק בתוכנית הנקם, למורדים החות'ים יש אמצעי לחימה מתקדמים מתוצרת איראן, טילים בליסטיים, טילי שיוט ומל"טים.

מנהיג המורדים החו'תים עבד אלמאלכ אלחות'י תיאר ב-3 בינואר את ארה"ב כ"שטן הגדול" ואיים כי "דמו של קאסם סולימאני וחבריו לא נשפך לשווא".
על פי ההערכות המורדים החו'תים עלולים לפגוע ביעדים חיוניים בסעודיה ובאיחוד האמירויות בכל הקשור לנפט כדי להביא לעליית מחרי הנפט בעולם וגם לפגוע בספינות אמריקניות ומיכליות נפט בים סוף.

המטרות האמריקניות האפשריות לתקיפה איראנית במזה"ת הינן רבות: הבסיסים האמריקנים בעיראק, הבסיסים האמריקנים במדינות המפרץ: קטאר, בחריין וכווית והשגרירות האמריקנית בבגדאד.

הזירה העיראקית

על פי הערכות של פרשנים ערבים, עיראק אמורה להפוך לזירה העיקרית שבה יתקפו איראן ושלוחותיה את ארה"ב, בעיראק יש נוכחות של כ-6000 אלפים חיילים אמריקניים בהתאם להסכם ביטחוני בין ארה"ב לממשלת עיראק שמטרתם העיקרית להילחם בדאע"ש.

גורמים במליציות השיעיות הפרו איראניות בעיראק מאיימים להפוך את עיראק ל "וויטנאם מספר 2" נוכח העובדה שקאסם סולימאני חוסל על אדמתה.
אחת המטרות של איראן בעקבות חיסולו של קאסם סולימאני היא לעקור את הנוכחות האמריקנית לגמרי מעיראק באמצעות פעולות טרור בנימוק כי היא "כוח כובש".
הפרלמנט העיראקי יתכנס ב-4 בינואר כדי לדון בחיסולם של קאסם סולימאני ומלוויו בשדה התעופה בבגדאד ובדרישה לסלק את חיילי ארה"ב מעיראק.
קיימת מחלוקת בפרלמנט העיראקי, בצד הדרישה של מפלגות שיעיות פרו איראניות לסיים לאלתר את הנוכחות האמריקנית בעיראק, ישנן מפלגות סוניות וגם שיעיות אחרות שמתנגדות לכך, כאמור קיים הסכם בין ממשלת עיראק לארה"ב על הנוכחות הצבאית האמריקנית בעיראק, הממשלה בעיראק היא ממשלה זמנית ולא יכולה להכריע בעניין,כלל לא בטוח שתתקבל החלטה בפרלמנט שנוהג לקבל החלטות בהסכמה.

במקביל פירסם איש הדת השיעי הבכיר מוקתדא סדר הוראה להקים מחדש את "צבא אלמהדי", המליציה שהייתה כפופה למרותו והייתה האוייב של ארה"ב בעיראק.
המצב הפנימי בעיראק מעורער, המדינה שסועה כבר כ-3 חודשים בעקבות אינתיפאדה שפרצה נגד המצב הכלכלי הקשה, השחיתות השלטונית והנוכחות האיראנית במדינה.

ראש הממשלה עאדל עבד אלמהדי נאלץ להתפטר והוא עומד כרגע בראש ממשלת מעבר, איראן תנסה ללא ספק לנצל את המצב הביטחוני המעורער כדי להפעיל את המליציות הנאמנות לה נגד הנוכחות הצבאית האמריקנית במדינה.