עבור לתוכן העמוד
Menu

כיצד מחוסלים בכירי מערך הגרעין האיראני? המומחים מנתחים

הם רוכבים על אופנועים, חמושים באקדחים משתיקי קול, ונעלמים מיד לאחר החיסול כשהם מותירים אחריהם בכיר איראני נוסף מוטל ארצה מתבוסס בדמו. בכירים במערכת הביטחון לשעבר מנסים לשרטט את פרופיל המחסלים

בכירי מערך הגרעין האיראני כבר יודעים שהם על הכוונת. אין זו עובדה מפתיעה לנוכח הדיווחים התכופים בתקשורת האיראנית והבינלאומית, על חיסול נוסף של גורם איראני, בכיר יותר או פחות, שאיננו עוד בין החיים הודות למבצע שמיוחס לישראל. כדי להבין כיצד עובדים החיסולים הללו שוחחנו עם יעקב קדמי, בוגר המכללה לביטחון לאומי ומחבר הספר "מלחמות אבודות"; עם תא"ל במיל' יוסי קופרווסר, שמאחוריו שירות ארוך שנים במערכת הביטחון כולל כראש חטיבת המחקר באמ"ן, וכיום משמש כחוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה; ועם יאיר רביד, איש המוסד לשעבר. כל אחד מהם משרטט תמונת מבט אחרת, אך הנקודה שווה: איראן מובכת מאוד מהפרסומים הללו.

אחד החיסולים האחרונים שהביכו את המשטר באיראן התרחש ממש לאחרונה, ברחוב מוג'הדין אל-אסלאם שבטהרן, בו מתגוררים כמה מבכירי המשטר האיראני. רעש אופנוע נשמע ברחוב ביום קיצי אחד, כשעל הרכב הדו-גלגלי רכובים שני חמושים שהיו בדרכם למבצע צללים נוסף בעימות הארוך שבין ישראל לאיראן. היעד של השניים היה אל"מ חסן סיאד חודאי, מהמפקדים הבכירים במשמרות המהפכה, שזרועות הטרור שלו נמתחו משכונת הדירות הרגועה באיראן עד לסוריה.

רוכבי האופנוע התקרבו אל חודאי שישב ברכב קיה פרייד מיושן, שלרוע מזלו לא היה משוריין, וירו בו מספר יריות מטווח אפס בשעה שחנה אל מול ביתו. לבכיר האיראני לא היה כל סיכוי והוא מת במקום. הראשונה שתגלה את גופתו של חודאי תהיה רעייתו. הבאים בתור יהיו אנשי משמרות המהפכה וכוחות הביטחון האיראניים, שיוזעקו למקום במהירות וינסו לשים את ידם על שני המחסלים שהספיקו כבר להימלט מהמקום.

בניסיון לטשטש את המבוכה תפרסם הרפובליקה זמן קצר לאחר מכן הודעה לפיה לכדה חוליית ריגול ישראלית, וסוכנות הידיעות פארס תציג במקביל תיעוד מחשיפת חוליית הריגול. האם הם אכן מרגלים ישראליים? כלל לא בטוח. "מה שכן ברור, זה שאת המחסלים שמיוחסים לישראל הם בסבירות גבוהה לא הצליחו ללכוד", סבור ראש חטיבת המחקר באמ"ן לשעבר, תא"ל יוסי קופרווסר.

מדוע החיסולים מתבצעים דווקא על גבי אופנועים? אנו תוהים

"ישראל, על פי פרסומים זרים, מחסלת את הבכירים האיראניים באמצעות מתנקשים הנעים על אופנועים", מסכים קדמי. לדבריו, "השימוש באופנועים לשם חיסול הוא אחת משיטות החיסול הטובות ביותר: יש לכך מספר סיבות", הוא מציין, "ראשית, אופנועים בשטח עירוני קשים לזיהוי, לעומת רכבים שיש להם דגם שבולט וצבע מסוים. מלבד זאת, אופנועים מסתלקים במהירות מהזירה, ללא צורך לעצור בפקקים, וכן יכולים לעבור באזורים צרים שבהם רכבים אינם יכולים לעבור. ואולי הדבר החשוב ביותר זו העובדה שקל להסתיר את האופנועים לאחר החיסול בנקודת מילוט שנקבעה מראש, ולהימלט משם ברכב או בדרך אחרת".

לשם הדוגמה, מדוע חוסל חודאי?

לדברי רביד, לשעבר איש המוסד וחיל המודיעין, "הסיבה לחיסול אדם מעין זה קשורה בדרך כלל למידע טרי על פעילות טרור שבכוונתו להוציא אל הפועל. בתחום הזה לא עוסקים בנקמנות אלא במניעה, לאור זאת שהמשמעות של כל חיסול כזה יכולה להיות מרחיקת לכת. למעשה, אין ארגוני מודיעין רציניים שעוסקים בהוצאת מבצעי נקמה אל הפועל. במקרה הזה, הוא כנראה היה פצצה מתקתקת מבחינתה של ישראל, בהנחה שהיא אחראית לחיסולו".

תא"ל קופרווסר סבור כי האזרח הקטן באיראן לא הכיר את שמו של חודאי, משום ש"אין מדובר בדמות כמו קאסם סולימאני שהיה מוכר לכל איראני, אך בהחלט מדובר היה באדם שהיה בן מוות ולכן ניתן להניח שהחיסול הזה בוצע מסיבות מוצדקות. האיש היה מעורב בפעילות במסגרת יחידה 840 של משמרות המהפכה. בוודאות ניתן לומר שהיחידה הזו ביצעה כמה פיגועים נגד מדינת ישראל, בהם ניסיונות פיגועים בגבול סוריה-ישראל, אם כי לא ברור האם המפקד שחוסל היה מעורב בהם".

עד כמה מבצע כזה הינו מורכב?

קדמי: "זו לא פעם ראשונה שמתבצעים אירועים דומים, כך שאיני חושב שמדובר במבצע מורכב במיוחד. עם זאת, בניגוד לעבר אין מדובר כאן במדען גרעין, אז ישראל כמעט בוודאות היא זו שהייתה אחראית לחיסולים הללו. כאן מדובר במישהו שעסק בפעולות טרור מטעם משמרות המהפכה, אך עצם הביצוע של החיסול נעשה באותה שיטת ביצוע".

רביד: "החיסול עצמו הוא פרוצדורה מורכבת למדי שכוחות המודיעין נערכים לקראתה זמן רב. תכנון מבצע חיסול כזה יכול לקחת חודשים ארוכים ולכלול הרבה מאוד אנשים ששותפים לתכנונו".

כיצד מתייחסת איראן לחיסולים הללו?

קופרווסר: "אם ניקח את החיסול של חודאי, לדוגמה, איראן התייחסה בהחלט לחיסול, פרסמה את שמו והדוברים הרשמיים במדינה אף הוציאו הודעת תנחומים למשפחה. אולם למרות הסרת הלוט מעל זהותו של חודאי, איראן מילאה את פיה מים בימים שלאחר מכן בנוגע לתפקידו המדויק ואף נמנעה מלספק פרטים על אופן החיסול שהתרחש באמצע היום בבירה טהרן – דבר שמראה על עומק המבוכה שקיימת בקרב השלטונות האיראניים.

"מבחינת איראן מדובר במכה עצומה", ממשיך קופרווסר. "למעשה, הזירה שבה חוסל חודאי היא שכונה יוקרתית שאמורה הייתה להיות מאובטחת ואשר ניצבת במרחק לא רב מהפרלמנט האיראני, המג'לס. הכנסת יחידת החיסול הזו למרכז טהרן בכדי לחסל את האיש נועדה, ככל הנראה – בהנחה שזו ישראל – לפגוע באפשרות של האיש לזרוע טרור במטרות ישראליות ברחבי העולם".

מה המשמעויות שיש לחיסול?

לדברי קופרווסר, "לחיסול יש מספר משמעויות מיידיות. מעבר לכך שהבכירים האיראניים צריכים להיות מעתה מודאגים יותר מבחינת ביטחונם האישי, החיסול מביא עמו לתחושות קשות בהנהגה הבכירה של איראן, ולתסכול ומבוכה על כך שאיראן לא מצליחה להגן על עצמה. האיראנים לעומת זאת מנסים לפגוע בחזרה בישראל, אך כמעט לא מצליחים בכך, למעט מקרה עבר שבו הצליחו לחטוף את אלחנן טננבוים ללבנון במבצע מזהיר".

עם זאת, קופרווסר מבהיר כי הסכנה האיראנית לא חלפה. "איראן מנסה כל העת לפגוע בישראל. זה שהיא עד כה לא הצליחה ברוב המקרים זה לא אומר שהאיראנים אינם מסוכנים. ויחד עם זאת המציאות הזו מלמדת שאיראן תמיד ניסתה לפגוע בישראל, כך שחיסול זה או אחר לא משנה את התמונה, אלא מותיר את המצב על כנו", הוא מסכם.

פורסם באתר הידברות.