עבור לתוכן העמוד
Menu

כוחו הגדול של עבאס החלש – המעצור של "תכנית המאה"

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס הוא המכשול הגדול הניצב בפני יישום התוכנית המדינית החדשה של הנשיא טראמפ * רצוי שהממשל יפרסם את תוכניתו רק לאחר שמחמוד עבאס יפרוש מהחיים הפוליטיים.

המכשול האמיתי לתכנית של טראמפ – מחמוד עבאס: מנגנוני הביטחון של חמאס מתקדמים בחקירת ניסיון הפיגוע בשיירת ראש הממשלה הפלסטיני, ראמי חמדאללה, בצפון רצועת עזה כדי לגלות מי עמד מאחוריו והרחוב הפלסטיני עוסק בשאלה מי המרוויח העיקרי מהאירוע.

הדעה הרווחת היא כי הרש"פ והעומד בראשה הם המרוויחים העיקריים ממה שאירע. הריבונות של חמאס ותדמיתה הביטחונית ברצועת עזה נסדק. הרש"פ הפכה זמנית ל "אנדרדוג" בעיני הציבור הפלסטיני ודרישותיה לשיטה ביטחונית מלאה ברצועה במסגרת הסכם הפיוס נראות כעת כמוצדקות.

תנועת חמאס, נמצאת במגננה והיא חייבת לסיים בהקדם את החקירה בהצלחה כדי להוריד את הנושא מסדר היום. עבאס כבר מנצל את ניסיון ההתנקשות בראש הממשלה חמדאללה כדי להציב תנאי חדש ובלתי אפשרי לתנועת חמאס-עליה לאפשר לרש"פ לקבל את כל סמכויות הביטחון ברצועת עזה כדי שתוכל להשתתף בדיוני המל"פ ברמאללה ב-30 באפריל.

אחת השאלות המרכזיות הקשורה לניסיון ההתנקשות ברצועת עזה היא מדוע בדיוק מצאו לנכון כעת ראש הממשלה ראמי חמדאללה וראש המודיעין הפלסטיני מאג'ד פרג' לצאת לרצועת עזה כדי להשתתף באופן מפתיע בחנוכת מתקן לטיהור שפכים.

נראה כי הדבר קשור  לתוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

עפ"י גורמים ברש"פ, הנסיעה של ראש הממשלה ראמי חמדאללה לרצועה הייתה התרסה כלפי ממשל טראמפ כי הרש"פ היא בעלת הבית החוקית גם ברצועת עזה ואי אפשר להתקדם בשום תוכנית מדינית בלעדיה.

הביקור של ראש הממשלה הפלסטיני חמדאללה ברצועה אירע בדיוק באותו היום שבו כינס צוות השלום האמריקני בבית הלבן ועידה כדי לדון במצב ההמניטארי הקשה ברצועה.

בועידה השתתפו נציגים  מהקוורטט,ישראל, האיחוד האירופי ו-7 מדינות ערביות.

תנועת חמאס לא הוזמנה, אך שוגרה הזמנה רשמית לרש"פ, באמצעות חוסיין א-שיח' השר לעניינים אזרחיים. יו"ר הרש"פ החליט להחרים את הועידה במחאה על מדיניות טראמפ בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

עיתון "אלחיאת" דיווח ב-15 במרץ כי יו"ר הרש"פ הודיע לראשי הפלגים הפלסטינים באש"פ כי "הוא נכנס למערכה עם ארה"ב והוא דוחה את המערכה נגד ישראל לזמן אחר".

עבאס מעריך כי הממשל פועל לסיים את שלטונה של הנהגת הרש"פ הנוכחית כדי שיוכל לבצע את "עסקת המאה" של טראמפ.

הוא ראה בועידה שכינס הממשל בנושא רצועת עזה שלב נוסף בדרך ליישום "עסקת המאה" שבסיסה הוא הקמת מדינה פלסטינית ברצועת עזה ובחלקים בגדה ללא בירה במזרח ירושלים אלא בירה חלופית באבו דיס.

גורמים אמריקנים מסרו בתום הועידה כי הוחלט על שורה של פרוייקטים ברצועה בתחומי האנרגיה, המים והביוב שיוכלו להתבצע גם ללא השתתפות הרש"פ.

מחמוד עבאס חשד כי הועידה מהווה ניסיון לסייע לישראל למנוע פיצוץ הומניטארי ברצועת עזה שעלול לחבל בתוכנית המדינית החדשה של טראמפ ולכן החליט להחרימה.

הוא לא רצה לתת יד לתוכנית שמבחינתו מטרתה לחסל את הבעיה הפלסטינית.

יו"ר הרש"פ  משוכנע כי ממשל טראמפ מתואם עם ישראל בנושא רצועת עזה כדי למנוע פיצוץ והסלמה בשטח לקראת פרסום "עסקת המאה", לכן הממשל מנסה לפעול כדי למנוע את הפיצוץ.

נראה כי המכשול הגדול העומד בפני הנשיא טראמפ כדי להוציא לפועל את תוכניתו המדינית החדשה הינו יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.

הנשיא האמריקני יצטרך לשקול היטב את עיתוי פרסום תוכניתו החדשה, כדאי שישקול לדחות אותה עד לאחר פרישתו של מחמוד עבאס מהחיים הפוליטיים והחילופים הצפויים בהנהגה הפלסטינית.

למרות חולשתו ומגרעותיו, מחמוד עבאס עדיין נחשב לסמל של השלטון הפלסטיני החוקי ולראש אש"פ.

ללא הסכמתו של מחמוד עבאס לחזור לשולחן המשא ומתן לא ניתן יהיה להתקדם להסדר, אין שום מדינה ערבית או מנהיג ערבי שיוכל לייצג את הפלסטינים ולשאת ולתת בשמם.

זהו כוחו של מחמוד עבאס החלש. הוא איננו דמות כריזמטית כמו יאסר ערפאת, הפלסטינים לא מאמינים לאיומים שלו מכיוון שהוא לא מבצע אותם ולא את ההחלטות שהוא מעביר במוסדות פת"ח ואש"פ נגד ישראל,אבל הוא נותר עדיין הכתובת הרשמית של העם הפלסטיני.

כל ניסיון של הנשיא טראמפ לכפות את תוכניתו על יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס והחבורה המקיפה אותו נדון לכישלון. הוא יהפוך את מחמוד עבאס לגיבור הגדול של הפלסטינים ושל העולם הערבי הנלחם לבדו מול התוכנית האמריקנית-ישראלית לחסל את הבעיה הפלסטינית.

עדיף לאפשר למחמוד עבאס לפרוש מהחיים הפוליטיים כמנהיג שנכשל במשך 13 שנות שלטונו, כמי שהביא לניתוק של רצועת עזה מהגדה ופילג את העם הפלסטיני  ורק אחרי שייבחר יורשו להציג אופק מדיני חדש לפלסטינים.