עבור לתוכן העמוד
Menu

'כאמל חטיב שיבח את פורעי תרפ"ט שרצחו יהודים'

כך מגלה לכאורה המדינה, בכתב אישום שהוגש נגד מי שהיה סגן ראש הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית, שהוצא אל מחוץ לחוק • מואשם גם בכך שעודד טרור ואלימות על רקע האירועים ביפו, בהר הבית ובלוד ואמר בין היתר: "אל-אקצא בעיניים שלנו. נושמד אנחנו והוא לא יושפל'

כאמל חטיב, לשעבר, סגן ראש הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית (וסגנו של ראאד סלאח, ראש 'הפלג', שמרצה כעת עונש מאסר) , פרסם בדף הפייסבוק שלו – שבועיים לפני הפרעות שביצעו ערבים ביהודים וברכושם בערים המעורבות – דברי שבח, אהדה ועידוד למעשי הטרור שביצעו פורעי תרפ"ט ביהודי ארץ ישראל, כך מאשימה אותו המדינה בכתב אישום שהוגש נגדו לפני ימים אחדים.

מדובר כידוע בפרעות שערביי ארץ ישראל ביצעו ב-1929 ביהודי הארץ, שכינויים בערבית: 'מהפכת אל בראק'. במאורעות אלה נרצחו 133 יהודים, ו-339 נפצעו ויישובים וקהילות ברחבי הארץ ננטשו ונחרבו.

עזה כשדה ניסויים של איראן

פרטים על כך, כלולים בכתב אישום שהגישה כאמור לפני ימים אחדים, פרקליטות מחוז צפון של המדינה נגד חטיב. סעיפי האישום הם: 'הסתה לאלימות', 'פרסום דבר שבח, אהדה או עידוד למעשה טרור, תמיכה או הזדהות' וכן – 'הזדהות עם ארגון טרור'. 'הפלג' שחטיב היה כאמור אחד מראשיו, הוצא אל מחוץ לחוק ב-2015 על רקע הסתה לאלימות וטרור של אחדים מראשיו. אנשי הפלג גם ביצעו מספר פיגועי טרור, ביניהם את הפיגוע בהר הבית ביולי 2017, שבו נרצחו שני שוטרים.

בפוסט שחטיב לכאורה פרסם, שתמליל שלו מובא בכתב האישום, הוא כותב בין היתר: "מהפכת אל בראק. מה דומה הלילה לאתמול. זה היה באוגוסט 1929, ביום שבו חבורה דתית בשם בית"ר קראה לצעירים יהודים להגיע מתל אביב כדי לתמוך ביהודי ירושלים בפלישה לכותל אל בראק ( הכותל המערבי – נ.ש.) ולהתפלל מולו, וזאת בתמיכה של צבא הכיבוש האנגלי".

כזרה שפורסמה בעמוד הפייסבוק של ח'טיב
כזרה שפורסמה בעמוד הפייסבוק של חטיב

חטיב משווה בין האירועים בתרפ"ט לאירועים בימים אלה, "כש'חבורות יהודיות' 'קוראות להגיע לירושלים מכל הערים היהודיות כדי לפלוש לאל-אקצא וממול ישנה העמידה של גיבורי ירושלים וקצווי ירושלים והתעמתותם עימם". הוא כותב בין היתר: "העובדה שהאירועים עוברים לערי הגדה המערבית, הפנים הפלסטיני ורצועת עזה, היא נצחון עבור ירושלים ואל-אקצא, (ו)מדגישים את הבלעדיות של זכותנו בו ו(ש)אין ליהודים זכות אפילו לגרגיר אדמה בו… אל-אקצא בעיניים שלנו. נושמד אנחנו והוא לא יושפל. אנו קרובים יותר לישועה, אז היו שמחים".

למחרת ירי הרקטות של חמאס לעבור ירושלים (ב-10.5.21) – מפרט כתב האישום – נשא חטיב דברים בעצרת המונית בכפר כנא, שמאוחר יותר הועלו לדף הפייסבוק שלו. בין היתר אומר שם חטיב: "אם בשנת 1948 הצליחו לעקור ולגנוב את החלק הארי של פלסטין… כפי שקרה גם בשנת 1967… הם חשבו שיגיע עוד דור, נסיגה נוספת, כליון נוסף וכך הם מופתעים בימים אלו מכך שהדור הזה מלמד אותם לקח עכשיו בירושלים, בעמידתו האיתנה באל-אקצא".

על רקע המתיחות והמהומות בהר הבית, חטיב גם מספר, כי הוא "גאה לומר ש-70% מאלו שהיו אתמול במסגד אל-אקצא ונשארו לישון שם הם מהגליל הרחוק יותר ומהנגב הרחוק יותר, בנינו ובנותינו כמובן…"

חטיב, על פי כתב האישום, פרסם בדף הפייסבוק שלו פוסט נוסף לאחר האירוע האלים שבמהלכו הותקף הרב מאלי על ידי תושבים ערבים ביפו ב-18.4.21. בפוסט זה כותב חטיב:

"יפו – גורם כוח. יפו תמיד ייצגה את המותן והריאה של ירושלים. כשם שירושלים מתמודדת עם עדרי המתנחלים כך פעלה יפו בליל אמש בעימות מול שלוחי הרסן שלהם. למרות שאותה משטרה ואמונתה העוינת כלפי כל פלסטיני, ערבי ומוסלמי, תוקפת את אנשינו ביפו, גיבורי יפו עומדים איתן כל יום כגורם בעל משקל. כל הברכות והנשיקות לכל אחד מכם. אריות יפו…"

חמאס וישראל: מדברים בקהיר ומסתכלים על י-ם

הפרקליטות סבורה שגם דברים אחרונים אלה 'קוראים לאלימות, משבחים אותה ומעודדים אותה".

יצויין כי בעת מעצרו של חטיב, לפני כשבועים, במקום מגוריו, כפר כנא, נורתה אש חיה לעבר השוטרים ואנשי השב"כ שבאו לעצור אותו, ובמקום התחוללה התפרעות המונית. השוטרים השיבו אש ופצעו ארבעה באורח קשה.

חטיב מצדד כידוע במימוש 'זכות השיבה' לערים כמו לוד, חיפה, רמלה, עכו, או יפו, אבל חזונו רחב פי כמה. הוא מדבר על 'מדינת חליפות', או 'חליפות אסלאמית' שתקום בעתיד ובמרכזה, 'בירתה – ירושלים'.

חטיב ( 58) הוא יליד הכפר עוזייר שבעמק בית נטופה, בוגר לימודי הלכה באוניברסיטת חברון, שם גם הכיר את שייח' ראאד סלאח, ראש 'הפלג'. מאז אמצע שנות השמונים של המאה הקודמת הוא משמש כאימאם בכפר כנא, מקום מגוריו ומקיים קשרים חזקים עם גורמים אסלאמיים בתורכיה, לרבות מפלגת השלטון והנשיא ארדואן.

למידע נוסף.