עבור לתוכן העמוד
Menu

"יש רוע באיראן"

גל מעצרים של מבקרים מובהקים של המשטר, אכיפה מוגברת של קוד הלבוש

לאחר חילופי הגברי בצמרת ארגון המודיעין של משמרות המהפכה  נכרת הגברה בצעדי הדיכוי מצד המשטר האיראני נגד מבקריו. במסגרת זו נעצרו שלושה מתנגדים בולטים למנהיג ח'אמנהאי , בהם פוליטיקאי מפורסם ושני במאי קולנוע איראניים ידועים. צפויים מעצרים נוספים. העצורים הואשמו  בפגיעה בביטחון הלאומי של המשטר.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

מתנגדי המשטר באיראן פרשו חלק מנאומו של ח'אמנהאי לרגל יום השנה למערכת המשפט- "אלוהי שנות ה-80 הוא עדיין אותו אלוהים" -כאור ירוק למערכת המשפט ולמוסדות אחרים להגביר את צעדי הדיכוי נגד האופוזיציה.

במסגרת זו נעצר סיד מצטפא תאג'זאדה Mostafa Tajzadeh)) סגן שר הפנים בממשלת הנשיא ח'אתמי, מבכיר המחנה הרפורמיסטי ומבקר מובהק של המנהיג ח'אמנהאי ולאחרונה גם של הנשיא ראיסי והממסד הדתי.

טרם מעצרו צייץ תא'גזאדה, כי הממשל מהדק את הפיקוח על קוד הלבוש לנשים[1]  . הוא הואשם "התאגדות וקנוניה נגד הביטחון הלאומי ופרסום מידע כוזב שמטרתו להפר את הסדר הציבורי" עברות בגינן הוא יכול ענשי מאסר ומלקות. תאג'זאדה כבר נעצר ב-2009 בעקבות מעורבותו ב"מהפכה הירוקה" לאחר הבחירות לנשיאות בהן "נבחר" הנשיא אחמדינג'אד לתקופת כהונה שנייה. תאג'זאדה נכלא בכלא אוין הידוע לשמצה בטהרן למשך שבע שנים. אבל גם לאחר שחרורו, המשיך בביקורת נוקבת בעיקר נגד ח'אמנהאי.

כמה שעות לאחר מכן, ב-8 ביולי, גב' פח'ר אלסאדאת מוחתשמיפור (Fakhrossadat Mohtashamipour), אשתו של מוסטפא תאג'זאדה, נעצרה בביתה לאחר פשיטה של 15 סוכני ארגון הביון של משמרות המהפכה .פח'ר אלסאדאת מוחתשמיפור, היא אחותו של איש הדת הידוע עלי אכבר מוחתשמיפור, שר הפנים לאחר המהפכה, ממייסדי ארגון חזבאללה הלבנוני ולשעבר שגריר איראן בסוריה.

גם אחיו עזב את איראן והתיישב בנג'ף שבעיראק כמה שנים לפני מותו מקורונה ביוני 2021 כדי להביע חוסר שביעות רצון משלטונו של עלי ח'אמנהאי. ההיסטוריה המפוארת של עלי אכבר מחתשמי פור בייסוד חזבאללה ושירותו למהפכה לא מועילים עוד לבני משפחתו הסובלים מהתנכלויות חוזרות ונשנות של המשטר האסלאמי הנוכחי. פח'ראלסאדאת מוחתשמיפור פנתה לאשתו של ח'אמנהאי ואמרה לה: כל מה שיקרה לבעלי בכלא, אין אחראי עליו אלא עלי ח'אמנהאי וילדכם מוג'תבא.

(תאג'זאדה ורעייתו פח'ראלסאדאת מחתשמי פור – אף אחד לא חסין גם אחותו של מייסד חזבאללה) מקור
(תאג'זאדה ורעייתו פח'ראלסאדאת מחתשמי פור – אף אחד לא חסין גם אחותו של מייסד חזבאללה) מקור

תאג'זאדה מותח באופן קבוע ביקורת על המשטר האיראני ועל העומד בראשו וצייץ, בין היתר, כי ח'אמנהאי צריך להיות אחראי אם המאמצים להחיות את הסכם הגרעין ייכשלו. " נוכח תמיכת העם האיראני בהסכם הגרעין תחת התנאים הכלכליים המחפירים הנוכחיים באיראן  וחוסר שביעות הרצון הציבורי, לכישלון להחיות את הסכם הגרעין יש השלכות הרסניות, והאחריות מוטלת בעיקר על המנהיג"[2]. בעקבות הדלפת הקלטת של מחמד ג'ואד ט'ריף,  שר החוץ האיראני לשעבר, על מעורבותו של קאסם סלימאני בתהליכי קבלת ההחלטות באיראן והעדיפות שניתנת באיראן ל"שדה הקרב ולהתנגדות", מתח תאג'זאדה ביקורת על סדר עדיפויות זה "אתם רואים עתה את התוצאה של חיבור נשק, מידע, כסף ותקשורת…זוהי התוצאה של העדפת ההתנגדות ושדה הקרב על דיפלומטיה, האם הלקח ילמד? או שנטהר את החרפה הזאת עם מים קסומים"[3].

במקביל נעצרו ( 8 יולי) בבתיהם  גם מוחמד ראסולאף ( (  Mohammad Rasoulofומוסטפא אל-אחמד (Mostafa Al-e-Ahmad), שני יוצרי קולנוע מפורסמים בעלי שם בינלאומי שזכו בפרסים בינלאומיים יוקרתיים, אך כמעט כל סרטיהם אסורים להקרנה בבתי קולנוע באיראן. הם נלקחו למעצר בגין פרסום הצהרה (עליה חתמו גם לפחות 70 יוצרי קולנוע ועובדי תעשיית קולנוע איראנים נוספים) ברשתות החברתיות שקראה לאנשי כוחות הביטחון האיראניים להניח את נשקם ולא לדכא אזרחים שהפגינו בעיר אבאדאן בעקבות קריסת הבניין בו נספו עשרות. על רקע זה הם הואשמו בניסיון "ליצור מתחים בחברה ולערער את הסדר הציבורי".

למחמד רסולאף שתי תקופות מאסר תלויות ועומדות בגין עבירות שנעות מצילום ללא אישור ועד "קנוניה נגד הביטחון הלאומי" של המשטר. הוא זכה בפרס דוב הזהב של פסטיבל ברלין בשנת 2020 על סרטו בשם "אין רוע", על עונש מוות אשר צולם תוך התרסה חשאית נגד הצנזורה הממשלתית האיראנית.  לאחר קבלת הפרס הוא נדון לשנת מאסר לאחר ששלושה סרטים נוספים שלו הוגדרו "כתעמולה נגד המשטר האסלאמי". כמו כן נאסר עליו ליצור סרטים נוספים ולצאת מאיראן. ההאשטאג #הנח_את_נשקך[4] הוא התייחסות לדיכוי האלים במהלך התסיסה שפרצה בעקבות קריסת Metropol Tower  בעיר אבאדאן שבדרום-מערב המדינה, שבה נהרגו לפחות 41 בני אדם מוקדם יותר השנה. ההתמוטטות ב-23 במאי העלתה זיכרונות כואבים של אסונות לאומיים מהעבר וגרמה להפגנות רחבות באבאדאן, שבמהלכן המשטר דיכא מפגינים באכזריות רבה. קאוה פרנאם, מפיק סרטיו של רסולאף, אמר לרדיו פרדא ב-9 ביולי, כי הבמאי הוכנס מיד לאחר מעצרו לצינוק בכלא אווין והוא נתון לחקירה.

(סרטו של רסולאף "אין רוע" זוכה פרס דוב הזהב)
(סרטו של רסולאף "אין רוע" זוכה פרס דוב הזהב)

בכך לא תם גל המעצרים. ב-11 יולי נעצר ג'עפר פנאהי (( Jafar Panahi מפיק סרטים שזכה בפרסים בינלאומיים בפסטיבלי הסרטים בברלין ובקאן. פנאהי מתח, במכתב פתוח למשטר באיראן, עליו חתמו עוד 300 במאים ושחקנים איראנים, ביקורת על מעצרם של שני עמיתיו. פנאהי נעצר כבר ב-2010  הוא נתון לצו האוסר את יציאתו מאיראן לאחר שהואשם ב"תעמולה נגד הרפובליקה האסלאמית".

מאז מאי והשקת התוכנית הכלכלית החדשה של ממשלת ראיסי שעיקרה קיצוץ בסובסידיות נמשכות באיראן בעצימות משתנה  הפגנות על עליות מחירים וקיצוץ הסובסידיות. כמו כן, ממשיכים המורים, הפנסיונרים ופועלים ממגזרים שונים לקיים הפגנות בדרישה לשיפור תנאי העבודה והשכר. המשטר האיראני מצידו ככל שגוברת מצוקתו הכלכלית, מכביד את ידו על תושבי איראן באמצעות הכבדת קוד הלבוש, בלימת קולות הביקורת ודיכוי המחאה הפנימית. נראה כי איראן ממשיכה ליישם את תוכניתו של ח'אמנהאי בכל הקשור לכלכלת התנגדות .  את המחיר משלם העם האיראני.

[1] https://twitter.com/mostafatajzade/status/1545265394201640960

[2] https://twitter.com/mostafatajzade/status/1543162252169207811

[3] https://twitter.com/mostafatajzade/status/1492440959958884354

[4] https://www.instagram.com/p/CeQnG7sgqql/?utm_source=ig_embed&ig_rid=13e84950-e5fc-4e2a-b42d-8b2f6831d9cf