עבור לתוכן העמוד
Menu

"ישראל מנהלת סיכונים לטווח ארוך"

"המשך הפרחת בלוני התעברה מכיוון רצועת עזה אל ישראל מהווה בעיה לטווח הקצר ולחוזה בין מדינה לבין אזרחיה", אומר תא"ל יוסי קופרווסר • לדבריו המצב בצפון מול איראן רגיש הרבה יותר

למרות הרגיעה בימים האחרונים בהפרחת בלוני התבערה מכיוון רצועת עזה אל ישראל נדמה כי עדיין בין ישראל לבין חמאס , "ההבנות" או "ההסדרה" כפי שהיא מכונה נמצאת בשבלים מאוד ראשונים. "צריך לשאול את עצמנו האם משהו מנקודת הפתיחה שהייתה לפני כשנה השתנה אצל חמאס והתשובה היא כנראה לא", אומר תא"ל במיל. יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

לדברי קופרווסר ישראל מנסה ליצור מזה זמן רב משוואה שבה חמאס יהיה חזק דיו על מנת להפעיל את מונופול הכוח על תושבי רצועת עזה ומצד שני שיבין כי אינו יכול להפעיל את הכוח נגד ישראל.  שינוי בכיוון הפוך מן הפרדיגמה הזו יוביל את ישראל ואת חמאס למסלול התנגשות ששני הצדדים מבינים כי ישלמו בו מחיר כבד ולכן ישראל נותנת לניסיון לפתרון זמן נוסף.

"חמאס נמצא במצוקה. הוא חייב לשמר את המאבק נגד ישראל , בין אם זה דרך צעדות השיבה או בין אם זה דרך הפרחת הבלונים. הוא לא מצליח לפעול נגד עבאס והרש"פ ולכן הוא משמר גם את סבי הלחימה מול ישראל" , מסביר קופרווסר.

ברצועת עזה מעריכים – מבצע צבאי הוא בלתי נמנע

קופרווסר לא מקבל את האמירה כי ההרתעה של ישראל מול חמאס נשחקת. לדבריו ישראל נוקטת באמצעים שונים על מנת לשמר את ההרתעה וחמאס מבין זאת. "צריך לזכור שאנחנו בשיתוף פעולה מול מצרים , האו"ם וקטאר בנושא ואין צורך להיסחף באמירות פופוליסטיות שונות, אבל בטווח הארוך ישראל מנהלת סיכונים בייחוד לנוכח הסכנות מכיוון מצפון ואיראן".