עבור לתוכן העמוד
Menu

ישראל מחריפה את המאבק נגד התבססות איראן בסוריה

איראן הגבירה את אספקת אמצעי הלחימה המתקדמים לחזבאללה ולמליציות הנאמנות לה בשטח סוריה וישראל מאיצה בתגובה את קצב התקיפות של יעדים איראניים בסוריה • גורמי ביטחון בישראל אומרים כי חיל האוויר פועל לפני עונת החורף בעקבות ה"אור ירוק" שהנשיא פוטין נתן לישראל לפעול נגד מטרות צבאיות איראניות בסוריה

הציבור בישראל קיבל השבוע תזכורת לסכנת המל"טים האיראנים, מל"ט איראני, שארגון חמאס עוסק בשיכלולו, המריא לטיסת ניסוי מול חופי עזה, חיל האוויר הישראלי שעקב אחריו, יירט אותו בהצלחה באמצעות מערכת "כיפת ברזל".

בצה"ל מודאגים מאוד, גורמי המודיעין מזהים מגמה איראנית להעביר מאות מל"טים תוקפים שאיראן פיתחה לשימוש בשלוחותיה בסוריה, עיראק,תימן, לבנון ורצועת עזה.

משלוחים איראניים של מל"טים וטילים מתקדמים עושים את דרכם  מאיראן לסוריה, חלקם מועבר למליציות הפרו איראניות בסוריה והשאר נשלח לחזבאללה בלבנון.

אחד התרחישים המדאיגים את צה"ל הוא שישראל תותקף בנחילים של מאות מל"טים איראניים מכל עבר, בנוסף לירי עשרות אלפי רקטות מלבנון ומרצועת עזה, המל"טים האיראניים מדוייקים מאוד ומסוכנים הרבה יותר מהרקטות ביכולת הפגיעה שלהם.

גורמי ביטחון בכירים אומרים כי ישראל לא תאפשר העברת אמצעי לחימה  מאיראן לסוריה המוגדרים בשפה הביטחונית כ"שוברי שוויון".

על רקע ההתפתחויות האלה, אמר אמש שר הביטחון בני גנץ בחנוכת מפעל של "רפאל" בשלומי:

"אנו פועלים באופן נרחב מול ניסיונות התעצמות והפרות איזון במרחב, לא נאפשר הצטיידות באמל"ח שיפגע בעליונות הישראלית באזור על ידי חזבאללה ושלוחי איראן".

לכן, אין להתפלא שישראל החריפה בשבועות האחרונים את ההתקפות שלה על יעדים איראניים בסוריה,באמצעות מטוסי חיל האוויר הישראלי ובירי טילים מדוייקים ארוכי טווח.

השימוש בטילים מדוייקים ארוכי טווח מאפשר הפעלת אש מדוייקת בהפתעה מבלי חשיפה של מטוסים באוויר באמצעות מכמ"ים.

היעדים שהותקפו, על פי מקורות זרים, הם: מפעל לייצור טילים באזור טרטוס, מחסני תחמושת,מחסני אמצעי לחימה מתקדמים עבור חזבאללה, מערכות הגנה אווירית עבור המליציות הפרו איראניות בסוריה ושיירות שהובילו מל"טים ורקטות מסוריה ללבנון.

ישראל שומרת על שתיקה באמצעי התקשורת ומגבירה את קצב התקיפות בסוריה, עפ"י מקורות זרים, במהלך החודש האחרון היא תקפה לפחות 7 פעמים יעדים איראניים בסוריה, גורמים יודעי דבר אומרים כי הגברת הקצב היא תוצאה של "האור הירוק" שנתן הנשיא פוטין לראש הממשלה בנט בפגישתם האחרונה בסוצ'י ורצון ישראלי להספיק ולתקוף כמה שיותר יעדים לפני הגעת עונת החורף.

לפי גורמי ביטחון בישראל,האיראנים מנסים עכשיו שיטה חדשה, הם מעבירים  מערכות הגנה אווירית למליציות שלהן בסוריה כדי יוכלו להתגונן מפני תקיפות אוויריות של ישראל וגם משתדלים להעביר את שיירות האמל"ח בצירים הסמוכים לאתרי צבא רוסיים שבהם יש סוללות הגנה אווירית כדי להקשות על ישראל לתקוף אותן, ישראל מקפידה להתרחק מבסיסי צבא רוסיים בעת התקיפות של יעדים איראניים בסוריה.

על פי גורמים מדיניים בירושלים, ישראל לא מנסה לערער את המשך שלטונו של הנשיא בשאר אסד בסוריה, השמירה על בשאר אסד היא האינטרס העליון של הרוסים, הוא זה שמספק להם את הלגיטימציה להישאר בסוריה עם בסיסים צבאיים ועם נמל ימי.

הנוכחות הצבאית הרוסית בסוריה מוצגת לקהילה הבינלאומית על ידי הנשיא אסד והנשיא פוטין כנוכחות של "יועצים צבאיים" שהינם בבחינת "אורחים" של המשטר הסורי, ישראל לא מתעמתת עם רוסיה בעניין הזה ומקפידה שלא לתקוף מטרות צבאיות שעלולות לסכן את משטרו של הנשיא אסד בתנאי שהן לא מפריעות לחיל האוויר הישראלי לתקוף את היעדים הצבאיים האיראניים בסוריה, זוהי הסכנה האמיתית לישראל ובה היא מתמקדת.

רוסיה לא מתלהבת אף היא, בלשון המעטה, מהנוכחות האיראנית בסוריה, איראן תקעה יתד עמוקה בתחום הכלכלי בסוריה וגם בתחום הצבאי, בעצם הצבת מליציות פרו איראניות באזורים אסטרטגיים בסוריה כמו באזור דרעא בדרום ירדן.

ייתכן שזה אחד הגורמים לכך שהנשיא פוטין נתן "אור ירוק" לישראל להמשיך בתקיפות האוויריות על היעדים הצבאיים האיראניים בסוריה.

הנשיא פוטין הבטיח לראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו לפעול כדי להרחיק את הכוחות הפרו איראניים הנמצאים סמוך לגבול סוריה עם ישראל למרחק של 80 ק"מ מזרחה מהגבול, אך זה לא קרה, לכן, ישראל נאלצת לפעול ועד כה היא קצרה הצלחה בסיכול הניסיונות של איראן ושל חזבאללה להקים תשתית טרור בדרום רמת הגולן.