עבור לתוכן העמוד
Menu

ישראל מבקשת להבין את המסר הרוסי בסוריה

חיל האוויר הרוסי קיים בשבוע שעבר סיורים אוויריים משותפים בשמי סוריה עם חיל האוויר הסורי וכוחות של משטרה צבאית רוסית הוצבו בנמל לאד'קיה שהופצץ ע"י ישראל • גורמים בלבנון טוענים כי הדבר נעשה על פי דרישת איראן וסוריה כדי לרסן את ישראל • גורמים ביטחוניים בישראל מבררים מול הצבא הרוסי את השינוי, אך מדגישים כי ישראל לא תפסיק לפעול נגד הההתבססות הצבאית האיראנית בסוריה

מטוסי קרב של רוסיה וסוריה ערכו בשבוע שעבר סיורים אוויריים משותפים לאורך גבולותיה של סוריה, כולל באזור רמת הגולן, כך הודיע משרד ההגנה של רוסיה, לדבריו, הסיורים האלה יהפכו להיות סיורים קבועים.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

בסיורים המשותפים השתתפו מטוסי קרב,מפציצים ומטוסי בקרה ומעקב. הדבר מעורר דאגה רבה בדרג המדיני בישראל. ברמת הגולן יש נוכחות צבאית של מליציות איראנית ושל ארגון חזבאללה וישראל תקפה אותה פעמים רבות, כמו כן ישראל תוקפת באופן קבוע מטרות איראניות בשטח סוריה בכלל כדי למנוע את ההתבססות הצבאית האיראנית בסוריה.

בין צה"ל לצבא הרוסי בסוריה יש קו טלפון "חם" וישראל מודיעה לצבא הרוסי זמן קצר לפני שהיא תוקפת מטרות איראניות שנמצאות בסמוך לבסיסי הצבא הרוסי בסוריה כדי שלא ייפגעו חיילים רוסים.

בפגישה הראשונה של ראש הממשלה נפתלי בנט עם הנשיא הרוסי פוטין בסוצ'י בחודש אוקטובר שעבר הושגו סיכומים טובים בין שתי המדינות בכל הקשור לתקיפות של חיל האוויר הישראלי בסוריה. גורמים מדיניים בכירים בירושלים טענו אז כי הנשיא פוטין נתן לישראל "אור ירוק" להמשך תקיפת היעדים הצבאיים האיראניים בסוריה.

העיתון הלבנוני "אל-אח'באר" דיווח ב-26 בינואר כי נקודת המפנה במעורבות של רוסיה בסוריה נוצרה לאחר שסוריה ואיראן הביעו את מורת רוחן מפני הפעילות ההתקפית הישראלית בשטח סוריה באזני הקרמלין וציינו כי ייאלצו לפעול אם רוסיה לא תרסן את ישראל.

הצבת חיילים רוסים בנמל לאד'קיה

עוד דווח בעיתון הלבנוני "אל-אח'באר" כי כוח של המשטרה הצבאית של צבא רוסיה הועבר מהבסיס האווירי חמימים בסוריה אל נמל לאד'קיה לפני כמה ימים וכי הוא ישהה שם באורח קבוע.

השבוע גם ערכו כוחות משותפים של סוריה ורוסיה סיור בנמל לאד'קיה, כזכור, רוסיה חכרה לפני כמה שנים את נמל טרטוס בסוריה לתקופה של 49 שנים.

בעבר התנגדה סוריה לנוכחות צבאית רוסית בתוך הנמל, אולם, יתכן שנוכח ההתקפות עליו המיוחסות לישראל הסכימו הסורים לנוכחות כזו כדי להרתיע את ישראל מלתקוף אותו. קיימת גם האפשרות כי חלק מהנמל יועבר לידי שליטת הצבא הרוסי בתמורה לחוזי השקעה ארוכי טווח והבטחה של רוסיה להגן על הנמל כולו מפני תקיפות של ישראל.

בתרחיש כזה, תוכל איראן להעביר אמצעי לחימה דרך הים לנמל לאד'קיה עבור סוריה וחזבאללה מבלי לחשוש שהם יותקפו על ידי ישראל. הנחת העבודה של האיראנים והסורים היא שישראל לא תסתכן בתקיפת נמל שיש בו נוכחות צבאית רוסית.

האם רוסיה העלימה עין במכוון מהתקיפות הישראליות על נמל לאד'קיה כדי לאלץ את הסורים להתקפל ולבקש את הגנתם? בהחלט אפשרי, הנשיא פוטין יודע לסחוט היטב את הלימון הסורי כדי להשיג את מטרותיו.

ישנם פרשנים בעולם הערבי שטוענים כי הצבת החיילים הרוסים בנמל לאד'קיה דווקא נועדה להרחיק את איראן מנמל לאד'קיה אחרים טוענים כי הדבר קשור למתיחות בין ארה"ב לרוסיה סביב אוקראינה וכי רוסיה שולחת באמצעות המהלך הזה איתות אזהרה לוושינגטון כי היא עלולה להגביל את פעילות חיל האוויר הישראלי בסוריה נגד יעדים איראנים.

האם שתי התקיפות האוויריות המיוחסות על ידי גורמים זרים לישראל בשבועות האחרונים על מכולות המכילות אמצעי לחימה איראניים שהגיעו לנמל לאד'קיה שינו את עמדתה של רוסיה? זו השאלה שישראל מנסה לברר כעת.

על פי גורמים ביטחוניים בישראל,מתנהלים מגעים ברמה הביטחונית בין צה"ל לצבא הרוסי כדי לברר את פשר הסיורים האוויריים המשותפים עם חיל האוויר הסורי, ייתכן גם שישראל תצמצם את התקיפות האוויריות בסוריה "עד יעבור זעם".

העיר לאד'קיה נחשבת לעיר הבירה של העדה העלווית שאליה משתייך הנשיא בשאר אסד ושתי התקיפות בנמל לאד'קיה פגעו ביוקרתו, נמל לאד'קיה מקבל את מרבית היבוא המגיע לסוריה ודרכו גם מיוצאות סחורות סוריות לחו"ל.

רוסיה הקימה בסיס אווירי גדול בחמימים באזור לאד'קיה, על פי גורמים זרים, ישראל עדכנה את הרוסים בקו הטלפון "החם" על התקיפות בנמל לאד'קיה זמן קצר לפני ביצוען.

אין בינתיים אישור משום מקור אחר לדיווח בעיתון "אל-אח'באר", לא מן הנמנע כי הסיורים האווירים המשותפים של רוסיה וסוריה בשמי רמת הגולן והפומביות שניתנה להם על ידי שתי המדינות נועדו להעביר מסר לישראל של חוסר שביעות רצון מהפעילות האווירית הישראלית נגד היעדים האיראנים בסוריה ולהביא לצמצום פעילותה. בחודשים האחרונים הגדילה ישראל את נפח הפעילות האווירית הצבאית שלה בסוריה, דבר שבהחלט מדאיג את סוריה ואיראן.

לפני כמה ימים ערך נשיא איראן אברהים ראיסי ביקור ראשון במוסקבה ונועד עם הנשיא פוטין, בין הנושאים שנדונו היה גם נושא הנוכחות הצבאית האיראנית בסוריה, בהחלט יכול להיות שהאיתות החדש מצד רוסיה לעבר ישראל הוא תוצאה של המפגש הזה.

בכל מקרה, ההתבססות הצבאית האיראנית בסוריה היא "קו אדום" מבחינתה של ישראל, הרוסים יודעים זאת ומבינים כי לישראל יש את זכות ההגנה העצמית מפני הסכנה האיראנית וכי זוהי הסיבה היחידה לתקיפות חיל האוויר הישראלי בסוריה, גורמים מדיניים בירושלים מבהירים כי הפעילות הזו לא תיפסק גם אם יהיה צמצום בפעילות הזו בתקופה הקרובה, ישראל נחושה למנוע את ההתבססות הצבאית של איראן בסוריה.