עבור לתוכן העמוד
Menu

ישראל: יציבות הממשל של אסד – ללא נוכחות איראנית

הנשיא פוטין חושש מהתלקחות מלחמה אזורית בין ישראל לסוריה ואיראן והוא מנסה להגיע להסכם "הסדרה" בין ישראל לסוריה • ישראל הבהירה לרוסיה כי יצירת יציבות בסוריה מחייבת אותה לרסן את הפעילות הצבאית של המשטר הסורי ולהרחיק את איראן מסוריה

אסד חוזר לשלוט: הגזרה הצפונית שוב מתחממת. מטוס ה"סוחוי" הסורי שחדר לשטח ישראל ויורט ע"י מערכות ההגנה האווירית שלה ממחיש את נפיצות המצב הביטחוני בגבול סוריה-ישראל. האירוע קרה יום לאחר הביקור המפתיע והמהיר של שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב והרמטכ"ל הרוסי גרסימוב בישראל ופגישתם עם הדרג המדיני-ביטחוני הבכיר ביותר.
רוסיה חוששת מאפשרות של התלקחות אזורית גם על רקע חילופי האיומים בין הנשיא טראמפ לנשיא איראן רוחאני והמשך ההפצצות האוויריות של ישראל על יעדים איראנים בסוריה.

בפגישה של הנשיא פוטין עם הנשיא טראמפ בהלסינקי הגיעו השניים להסכמים עקרוניים בנושא הנוכחות הצבאית האיראנית בסוריה ודרישותיה של ישראל. המשלחת הרוסית הגיעה לישראל כדי להיכנס לפירוט ויישום ההסכמות בין הנשיאים פוטין וטראמפ.

הנשיא פוטין איננו מסתיר את רצונו לייצב את משטרו של הנשיא בשאר אסד מהר ככל האפשר ולהתחיל בשיקומה של סוריה.
מאידך גיסא, רוסיה איננה רוצה בהוצאתה של איראן מסוריה כפי שדורשת ישראל, ואפילו אם רצתה זאת הייתה מתקשה להוציא זאת לפועל, לכן גיבש הנשיא פוטין הצעת פשרה להסכם "הסדרה" בסוריה בין ישראל לאיראן.

בעוד הצבא הסורי מתקדם בפעולות הצבאיות שלו להשתלט על דרום סוריה כולל אזור רמת הגולן, ישראל פועלת במלוא הכוח לתקוף יעדים איראניים בתוך סוריה, היא גם מודאגת מכך שמליציות שיעיות מסייעות לצבא סוריה במלחמה בדרום ומאותתת לרוסיה ולנשיא בשאר אסד כי היא נחושה לשמור על האינטרסים הביטחוניים שלה.

ישראל קבעה 2 "קווים אדומים": הוצאת כל הכוחות האיראניים מסוריה והקפדה על יישום הסכם הפרדת הכוחות בינה לבין סוריה משנת 1974.
עפ"י מקור מדיני בכיר בירושלים, שר החוץ הרוסי והרמטכ"ל הרוסי הציעו בביקורם בישראל עסקה להקמת "רצועת ביטחון" בסוריה שבמסגרתה תדאג רוסיה להרחיק את איראן מהגבול עם ישראל למרחק של 100 ק"מ אך לא תוציא אותה כליל מסוריה.
ההצעה הרוסית מנסה לגשר על הפערים בין הדרישות הישראליות לבין העמדה הרוסית ביחס לנוכחות האיראנית בסוריה והיא למעשה פתרון של פשרה, היא נובעת בראש ובראשונה מהאינטרסים הרוסיים לנסות ולייצב את המשטר הסורי ולא לאפשר לישראל לשבש את חזרתו של הנשיא אסד לרמת הגולן.
רוסיה איננה האויב של ישראל, יש לה אינטרסים שונים מאלה של ישראל.

למרות שההצעה הרוסית איננה עונה על דרישות ישראל במלואן, היא מעידה על כך שרוסיה מבינה את החששות והצרכים הביטחוניים של ישראל ומוכנה לפעול כדי להרחיק באופן משמעותי את איראן מהגבול עם ישראל ברמת הגולן.
בפגישה דרשה ישראל מהמשלחת הרוסית לדאוג להרחקת הנשק האיראני ארוך הטווח מסוריה, דהיינו טילי קרקע-קרקע איראנים וגם נשק נ"מ איראני נגד מטוסים כדי שחיל האוויר הישראלי יוכל להמשיך ולטוס במרחב האווירי של סוריה.

ישראל גם דרשה את הרחקת המליציות השיעיות העיראקיות הפרו איראניות ממעברי הגבול של עיראק עם סוריה כדי למנוע פתיחת מסדרון יבשתי מטהרן לעיראק ומשם לסוריה וללבנון.
עפ"י מקורות זרים, ישראל תקפה ב-18 ביוני בקרבת העיר אלבוכאמל שיירה צבאית ליד מפקדת "אלחשד א-שעבי" ובתקיפה נהרגו 52 בני אדם , רובם פעילים של המליציות העיראקיות והשאר קצינים וחיילים סורים.

האם ישראל תשלים עם נוכחות כוחות איראניים בסוריה במרחק של 100 ק"מ מהגבול עמה? כנראה שבינתיים
לא תהייה לה ברירה, השאלה היא האם רוסיה אכן תעמוד בהבטחותיה להרחיק את הכוחות האיראניים מרמת הגולן.

אולם, ישראל לא תוכל להשלים עם טילים איראנים עם ראשי נפץ מדוייקים שמוצבים בסוריה או עם מעבר שיירות נשק מאיראן עיראק ומשם לארגון חזבאללה בלבנון דרך סוריה.

הנשיא פוטין חושש שהתוכניות שלו לגבי יצוב המצב בסוריה ישתבשו ולכן הוא שיגר בבהילות את שר החוץ הרוסי והרמטכ"ל הרוסי לנסות ולסגור דיל עם ישראל כדי להרגיע את המצב.
ישראל יודעת שהנשיא הרוסי לחוץ והיא יכולה לנצל זאת לטובתה ולדרוש ממנו ערבויות בכתב לגבי הרחקת הכוחות האיראניים מגבול רמת הגולן.

אירוע הפלת מטוס הסוחוי הסורי הינו הפרה בוטה של הסכמי הפרדת הכוחות בין ישראל לסוריה משנת 1974, ישראל תגיש תלונה על כך לאו"ם וגם לרוסיה.

הנשיא פוטין בוודאי מודאג מאוד מהאירוע שכן הוא בעצמו הדגיש לאחר פגישתו עם הנשיא טראמפ את הצורך בשמירה על הסכם הפרדת הכוחות בין ישראל לסוריה.

סביר להניח שרוסיה תפעל כעת ביתר שאת למנוע הסלמה של המצב בדרום סוריה מתוך האינטרס שלה ליצור יציבות. אם הנשיא פוטין רוצה בהצלחת תוכנתו עליו לרסן גם את הצבא הסורי וגם את הכוחות האיראניים, ישראל משדרת מסרים בסגנון הזה והם נקלטים היטב בקרמלין.