עבור לתוכן העמוד
Menu

ישראל והרש"פ – המאבק על משכורות המחבלים

ישראל והרש"פ נכנסו לשלב חדש במאבק על תשלום המשכורות למחבלים ולבני משפחותיהם • הרש"פ מחפשת דרכים חדשות לעקוף תקנה שפירסם אלוף פיקוד המרכז המזהירה את הבנקים כי העברת הכספים נחשבת למימון טרור

ממשלת ישראל עוברת על החוק בכך שהיא איננה מיישמת את "חוק הקיזוז" המחייב אותה להפחית מכספי המסים שהיא מעבירה לרש"פ מדי חודש את הסכום שהרשות מעבירה למחבלים ולבני משפחותיהם, והיא אף החליטה להעמיד לרשות הרש"פ הלוואה בת 800 מיליון שקל.

אבל השבוע נפתח פרק חדש במאבק בין ישראל לרש"פ על תשלום המשכורות למחבלים ולבני משפחותיהם. על פי נתוני הפלסטינים מדובר בכ-12 אלף משפחות, שבעקבות כניסתו לתוקף של תיקון מספר 67 לצו שפירסם מפקד פיקוד מרכז, אלוף נדב פדן, הקובע שבנקים שדרכם יועברו משכורות אלה עוברים על חוק הטרור ומתריע בפני מנהלי הבנקים הפועלים בתחומי הרש"פ כי הם ועובדיהם יהפכו לשותפים לדבר עבירה אם ימשיכו לאפשר את המשך פעולת החשבונות של מחבלים פלסטינים הכלואים בישראל מכיוון שמדובר בפעולה הנחשבת למימון טרור שעליה יש עונש של עד 10 שנות מאסר.

בעקבות האזהרה הישראלית, הקפיא בנק קהיר עמאן את החשבונות של המחבלים הקיימים אצלו. גם בנקים נוספים החלו לנקוט בצעדים דומים, מחשש שהם יהיו חשופים לתביעות משפטיות וסנקציות מצד ישראל.

המהלך הישראלי הצליח לעורר גל זעם של הציבור הפלסטינים נגד הבנקים הפועלים בתחומי הרש"פ.

פעילות המחאה הפכה לאלימה בעקבות מה שנתפס ברחוב כפגיעה ב"לוחמים" הפלסטינים.

בעיר ג'נין ירו פעילים של פת"ח על סניף בנק "קהיר עמאן", ברמאללה נתלו כרזות נאצה על סניף בנק קהיר עמאן בעיר, ביריחו נשרף סניף בנק קהיר עמאן ובבית לחם הושלך בקבוק תבערה על אחד מסניפי הבנקים.

ההפגנות החמושות השבוע מול סניפי הבנקים בגדה במחאה על הקפאת חשבונות הבנק של המחבלים מעידות על הכמויות הגדולות של הנשק הבלתי החוקי שבידי המליציות השונות של פת"ח בגדה שנערכות לקרב הירושה ברש"פ. 

הרש"פ נמצאת תחת לחץ גדול ומואשמת כי היא נכנעת לישראל ואיננה מגבה את התמיכה באסירים הביטחוניים, ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתייה קיים שורה של התייעצויות ופירסם שורה של החלטות.

א.הרש"פ הגיעה להסכמות עם ראשי הבנקים כי לא יוקפאו חשבונות הבנק של המחבלים שהם מחזיקים.

ב. הוקמה ועדה של הרש"פ ללמוד את הנושא ותגיש המלצות בתוך כמה ימים לראש הממשלה הפלסטיני. בועדה חברים נציגי משרד האוצר, המשרד לענייני אסירים, איגוד הבנקים ונגיד הבנק המרכזי.

המשבר בין ישראל לרש"פ בנושא "חוק הקיזוז" עדיין לא נפתר ועכשיו הופתעה הרש"פ מהמשבר החדש הקשור לבנקים המחזיקים בחשבונות של האסירים הביטחוניים ובני משפחותיהם, הרש"פ מעבירה להם סכום של כ-300 מיליון דולר בשנה ויו"ר הרש"פ הודיע כי גם אם הרש"פ תפשוט את הרגל היא עדיין תמשיך לשלם כסף לאסירים הביטחוניים מכיוון שמדובר בעניין "לאומי" והם נמצאים בחזית המאבק נגד ישראל.

הרש"פ מחפשת מעקפים

גורמים ברש"פ אומרים כי היא לא תוותר לישראל ובפניה עומדות כמה דרכי פעולה כדי להתחמק מסנקציות ישראליות או תביעות משפטיות נגד הבנקים:

א.תשלום במזומנים למחבלים המשוחררים ולבני משפחות המחבלים הכלואים.

ב.תשלום בשיקים שייפדו בבנקים ללא העברת כספים לחשבונות עצמם.

ג. תשלומים באמצעות סניפי הדואר או באמצעות מוסדות השייכים לרש"פ.

גורם בכיר ברש"פ אומר כי ישראל והרש"פ משחקים משחק של "חתול ועכבר", שני הצדדים אינם מוכנים לוותר ומדובר במאבק ארוך וממושך.
למרות מאבק כיפוף הידיים בין ישראל לרש"פ בנושא תשלום המשכורות למחבלים, ישראל איננה מעוניינת בקריסתה של הרש"פ, הדרג המדיני אישר למשרד האוצר להעביר לרש"פ סכום של 800 מיליון ש"ח כמקדמה על חשבון המיסים שישראל גובה עבורה נוכח מצבה הכלכלי הקשה בעקבות משבר הקורונה.

ישראת נמצאת בדילמה, היא רוצה למנוע את העברת הכסף מהרש"פ למחבלים מכיוון שהדבר מעודד את הטרור, אך מאידך גיסא היא איננה יכולה להפסיק את העברת כספי המסים לרש"פ מכיוון שאז היא תקרוס כלכלית וחמאס עשויה לנצל את הכאוס כדי להשתלט על הגדה, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס יודע זאת ולכן הוא מרשה לעצמו להתעמת עם ישראל בנושא הזה ומנצל את העובדה שישראל איננה רוצה להפיל את שלטונו כדי להפגין שרירים ולחזק את מעמדו ברחוב הפלסטיני על גבה של ישראל.