עבור לתוכן העמוד
Menu

ירדן מודאגת: האם אנחנו הבאים בתור?

פגישת ראש הממשלה נתניהו עם הנשיא פוטין במוסקבה נועדה לנסות ולשמור על האינטרסים הישראלים בעקבות המבצע הגדול של הנשיא אסד להשתלט על דרום סוריה • האיראנים מתכננים להתפרס לאחר כיבוש האזור בסמוך לגבול הסורי עם ישראל ועם ירדן

ההתקפה האווירית על מטרות איראניות השבוע בבסיס T-4  הסורי המיוחסת לישראל, שוב מחדדת את מצב המתיחות ששורר מתחת לפני השטח ואת המלחמה העיקשת של ישראל כדי להגביר את הלחץ הצבאי על איראן להסיג את כוחותיה משטח סוריה.

אולם, במרכז האירועים בסוריה עומדת כרגע שאלת המאמץ של הנשיא בשאר אסד להשתלט על דרום המדינה שממנה החלה ב-2011 המרידה הגדולה נגדו, בסיועה של רוסיה המתכננת, מבחינה צבאית את המהלכים ונותנת גיבוי אווירי מסיבי לצבא הסורי.

אף אחד איננו יכול להגדיר בבירור בשלב הזה מהן הכוונות האמיתיות של נשיא סוריה בשאר אסד לאחר שצבאו ישלים את ההשתלטות על דרום סוריה ויפרוס את ריבונותו המלאה על הגבול עם ירדן וישראל, אבל הסימנים מדאיגים בכל הקשור לנוכחות הצבאית של איראן בדרום סוריה וישראל איננה יכולה להשלים עם תרחיש עתידי שבו כוחות איראניים ישבו על גדר הגבול הסורי-ישראלי.

איראן לא תיסוג מרצונה מסוריה

מליציות עיראקיות-שיעיות משתתפות בקרבות בדרום סוריה, אמנם היקפן איננו גדול אך הנוכחות הסמלית שלהן היא החשובה.

בין המליציות המשתתפות בקרבות נמצאת חטיבת ד'ו אלפקאר שהינה מליציה שיעית-עיראקית שמופעלת ע"י איראן וגם חטיבת אבו אלפצ'ל עבאס שהינה כוח שיעי-עיראקי נוסף המופעל ע"י "משמרות המהפכה" האיראניים.

גם כוחות חזבאללה פועלים במתקפה על דרום סוריה ביחד עם קצינים מ"ממשמרות המהפכה" ונראה כי כל הכוחות האלה משולבים ביחידות הצבא הסורי כשהם לובשים מדים סוריים ואינם פועלים כיחידות עצמאיות.

לכך יש להוסיף הצהרה משמעותית של סרגיי לברוב, שר החוץ של רוסיה, בעלת הבית האמיתית בסוריה, שאמר ב-4 ביולי לאחר פגישה עם שר החוץ הירדני איימן א-ספדי כי "הדרישה מאיראן לסגת לחלוטין מסוריה "איננה מציאותית איראן היא אחת ממדינות המפתח באזור ולא ניתן לצפות שהיא תנטוש את האינטרסים שלה".

הצהרת הכוונות הרוסית מפיו של לברוב תעמוד בודאי במרכז הפגישה במוסקבה בין ראש הממשלה נתניהו לבין הנשיא פוטין, מדובר בפגישה חשובה מאוד להמשך התיאום הביטחוני בין שתי המדינות לגבי הנעשה בסוריה.

ראש הממשלה נתניהו ידגיש שוב את הקווים המנחים את ישראל בסוריה: ישראל לא תסכים לנוכחות איראנית בשטח סוריה בכל מתכונת שהיא, לא בקרבת הגבול עם ישראל ולא בשום מקום אחר, והיא תעמוד על כך שמשטרו של בשאר אסד יכבד את הסכם הפרדת הכוחות משנת 1974.

לאיראן יש אליבי מצויין לנוכחותה בסוריה והיא מתכוונת להשתמש בו כדי להגיע לגדר הגבול עם ישראל, היא טוענת שיש לה רק יועצים צבאיים בסוריה שהינם "אורחים" רשמיים של המשטר וכי אין לה שום בסיס צבאי.

חוסיין אמיר עבד אללהיאן ,סגן יו"ר הפרלמנט האיראני לעניינים בינלאומיים אמר ב-8 ביולי כי "היועצים האיראנים נשארו בסוריה כדי לתמוך במלחמה בטרור".

הוא טען כי "ישראל שואפת להשתלט על סוריה לאחר דאע"ש אך כוחות ההתנגדות והיועצים האיראניים יעמדו לצד סוריה במלחמה בטרור".

מערכת התעמולה הסורית והאיראנית מחברת את דאע"ש עם ישראל כדי להצדיק את הנוכחות האיראנית בסוריה. בדרום המדינה ישנם עדיין  כוחות של "ג'בהת אלנוצרה" (אל-קאעדה) וגם כוחות המזוהים עם דאע"ש כמו ארגון "צבא ח'אלד בן אלווליד" הממוקם באזור משולש הגבולות סוריה-ירדן ישראל, דבר שהסורים בודאי ישתמשו בו לצורך מתן גיבוי מדיני לנוכחות האיראנית בשטחם.

החששות בירדן

גם ירדן ניסתה את כוחה כדי לשכנע את רוסיה כי הנוכחות האיראנית בדרום סוריה מסכנת אותה, שר החוץ הירדני, איימן אלספדי, נפגש במסקבה עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אשר הוציא את הרוח ממפרשי ירדן בהצהרתו כי אי אפשר לדרוש מאיראן לוותר על האינטרסים שלה בסוריה.

צבא סוריה החזיר לעצמו לפני כמה ימים את השליטה על מעבר הגבול "נציב" בין סוריה לירדן בדרום סוריה.

מפקד האזור הצבאי בצפון ירדן בירך על הצעד שאיפשר את פתיחת המעבר מחדש, שאמור להכניס כסף רב לממשלת ירדן מגביית מיסים על סחורות במעבר, אך פתיחת המעבר איננה מפיגה את חששות ארמון המלוכה ההאשמי.

רוסיה היא ששולטת למעשה בדרום סוריה באמצעות חיל האוויר שלה. חיל האוויר הרוסי פועל נגד מעוזי המורדים באזור דרעא אך הירדנים מודאגים מאפשרות ירידת מליציות איראניות לבושות במדים של הצבא הסורי לגבול עם ירדן.

ראש ממשלת ירדן החדש עמר אלרזאז ביקר בימים האחרונים באזור הגבול עם סוריה, ירדן וישראל מתואמות באי מתן אפשרות לפליטים סורים להיכנס לשטחן אך  הדבר איננו פותר את הנוכחות הצבאית האיראנית בדרום סוריה.

המגעים הישירים של ירדן ושל ישראל עם הקרמלין במוסקבה הם חשובים אך הרוסים עושים ככל העולה על רוחם בסוריה ונותנים גיבוי מלא לאיראנים.

 

נראה שעבור ישראל וירדן, המצב העדיף היה שישארו באזור הגבול בדרום סוריה, ארגוני מורדים אסלאמיים קיצוניים שמטרתם להילחם בשלטון המרכזי בדמשק ולהפילו ולא כוחות של הצבא הסדיר הסורי המגובה במליציות איראניות.

רוסיה לא נתנה עד כה שום ערבויות לישראל או לירדן שבכוונתה לפעול להרחקת המליציות האיראניות מהגבול עם ישראל וירדן בדרום סוריה.

כיבוש דרום סוריה עדיין לא הושלם, גם לא הקטע של רמת הגולן הסורית, מדובר בעניין של כמה שבועות לפחות.

האתגר המדיני של ישראל הוא לשכנע את הרוסים כי הנוכחות הצבאית האיראנית בדרום סוריה רק תערער את היציבות שהרוסים כה חפצים בה כדי לייצב את משטרו של הנשיא בשאר אסד.

לכן, מה שנדרש הוא המשך תקיפות ישראליות על מטרות איראניות בסוריה והפעלת לחץ צבאי מתמשך עליהן כדי להעביר את המסר הישראלי.

בזירה הפנימית באיראן יש ביקורת קשה על המשטר המבזבז כספים על פעילות במדינות כמו לבנון, עיראק, סוריה ותימן, לכן חשוב שהממשל האמריקני יפעיל את הסנמציות הכלכליות נגד איראן, זה יכול להיות מנוף חשוב כדי להפסיק או לפחות לצמצם את הסיוע האיראני למשטר אסד.