עבור לתוכן העמוד
Menu

בין עזה לשער הרחמים

האווירה בשטחי הגדה והרצועה היא מתוחה ופוטנציאל ההסלמה הביטחונית הולך וגובר • משבר שער הרחמים בהר הבית מאיים להפוך לנפץ שידליק את התבערה וישראל צריכה לפעול במהירות כדי לנטרל אותו

בשבועות האחרונים הולכים ומצטברים סימנים שונים בגדה וברצועת עזה המעידים על סכנת פיצוץ במצב הביטחוני ברמה גבוהה לפני הבחירות בישראל בעוד כחודש ימים. מדובר בהתפתחויות ותהליכים שישראל יכולה לנטרל כדי למנוע את הפיצוץ, אולם הסכנה הרצינית ביותר הינה התלקחות על רקע האירועים בהר הבית בכל הקשור להשתלטות בכוח של מועצת הווקף האסלאמי החדשה, בהוראת ירדן, על מתחם שער הרחמים.

גורמים בכירים בווקף האסלאמי אומרים כי יום שישי הקרוב הוא יום ההכרעה בסוגיית שער הרחמים. ברחוב המזרח ירושלמי יש קריאות לאינתיפאדה חדשה מצד הדור הצעיר שתיקרא "הבת שער א-רחמה" (התעוררות שער הרחמים-בערבית) על רקע מה שנתפס כפגיעה ישראלית במסגד אלאקצא  ובמוסדות הווקף האסלאמי.

 

ברשתות החברתיות מופצת מאתמול תעמולה שקרית בדמות קריאה למוסלמים להגיע להר הבית ביום חמישי הקרוב כדי למנוע פריצה בכוח של "המתנחלים" למסגד בשער הרחמים.

ארגון חמאס קרא למוסלמים להפגין בירושלים ביום שישי הקרוב בהתאם לצעדים שעליהם הודיע הווקף  האסלאמי נגד ההחלטה של ישראל להרחיק מהר הבית את מי שהיה מעורב בהשתלטות על מבנה שער הרחמים.

הווקף המוסלמי הודיע ב-4 במרץ כי הר הבית יהיה סגור ביום שישי הקרוב  לכניסת מתפללים וכי לא תתקיים בו תפילת יום השישי במחאה על הצעדים שנקטה ישראל נגד צמרת הווקף המוסלמי ובראשה השיח' עבד אלעזים סלהב שהורחק מהר הבית ל-40 יום בעקבות ההשתלטות על מבנה שער הרחמים.

ההחלטה של הווקף משחזרת את אופן ניהול משבר המגנומטרים שהוצבו בשערי הר הבית בקיץ 2017, המתפללים המוסלמים יתפללו כנראה ביום שישי הקרוב בשערי הר הבית ובסימטאות העיר העתיקה והפוטנציאל להתפרעויות הוא גדול מאוד.

גם שומרי הווקף האסלאמי במסגד אלאקצא פירסמו ב-4 במרץ הודעה שבה הם מזהירים כי ישראל פועלת לחבל בהישג פתיחת שער הרחמים בהר הבית.

בהודעה נאמר כי ישראל עצרה עד עכשיו 14 משומרי הווקף שהיו מעורבים בפתיחת שער הרחמים והרחיקה אותם מהר הבית לתקופות זמן שונות, ההודעה קוראת להפגין בהר הבית החל מיום שישי.

ישראל הייתה צריכה להפיק את הלקחים ממשבר המגנומטרים ב-2017 ולהפנים כי כל עיסוק בנושאים הרגישים של הר הבית הינו חומר נפץ שעלול להתפוצץ בכל רגע, ירדן והרש"פ יודעות זאת היטב והן טמנו לישראל מלכודת בדמות ההשתלטות על שער הרחמים כדי ליצור פיצוץ לקראת פרסום "עסקת המאה" של טראמפ, במקביל הן הקימו מועצת ווקף חדשה משותפת הכוללת לראשונה נציגים בכירים מהרש"פ כדי לאותת כי הריבונות בהר הבית היא של ירדן והרש"פ ולא של ישראל או סעודיה או גוף ערבי ובינלאומי אחר.

ישראל ממולכדת עתה במשבר של שער הרחמים, בית משפט השלום בירושלים הורה ב-4 במרץ לווקף האסלאמי להשיב תוך שבוע ימים על בקשת הפרקליטות לסגור את מתחם שער הרחמים אחרת הוא יוציא צו לסגירתו, הווקף כבר הודיע השבוע כי איננו מכיר בהחלטות בתי המשפט בישראל או הנחיות המשטרה וכי הוא מקבל הוראות רק ממשלת ירדן, לא מן הנמנע שבית המשפט יפרסם את הצו ואז המשטרה תצטרך לאכוף אותו, דבר שיסבך את המצב עוד יותר, בינתיים המסגד שהוקם במבנה שער הרחמים פועל באין מפריע.

הדרג המדיני שלא נערך כראוי מראש למשבר שער הרחמים צריך לפעול כעת כדי לנטרל מבעוד מועד את הפיצוץ שעלול לקרות בשטח, הפתרון הוא בהידברות עם ירדן שהיא האחראית על מועצת הווקף וביכולתה להחזיר את המצב לקדמותו, אסור להיגרר למלכודת שטמנה ירדן.

 

 

סימנים מדאיגים בגדה וברצועה

 

בינתיים בגבול רצועת עזה ובשטחי הגדה מתפתחים תהליכים מדאיגים של הסלמה, שפיצוץ בהר הבית עלול להאיצם ולהביא לידי הסלמה כוללת בשטחים, לכן חשוב לנטרל את המתיחות בהר הבית שהיא בעלת אופי דתי רגיש לכל מוסלמי.

מזה כמה שבועות שבגבול הרצועה חודשה פעילות יחידות "הבילבול הליילי" שעוסקות בתקיפות חיילי צה"ל לאורך גדר הגבול בשעות הלילה, במקביל חודשה פעילות שיגור בלוני הנפץ והתבערה לעבר עוטף עזה.

למרות שמעבר רפיח פועל כבר חודש ימים, על אף שמחמוד עבאס פינה ממנו את פקידי הרש"פ, נראה כי חמאס מעוניין להסלים בהדרגה את המצב כדי להעלות מחדש את נושא הרצועה לסדר היום הבינלאומי.

כמעט שנה חלפה מתחילת קמפיין צעדות השיבה והנהגת חמאס איננה יכולה להצביע על הישגים משמעותיים ושבירת המצור, המצב הכלכלי קשה, יש מצוקה הומניטארית גדולה וקטאר הודיעה כי תפסיק את העברת הסיוע הכספי החודשי לרצועה בסך 15 מיליון דולר החל מהחודש הבא.

במקביל, מחמוד עבאס ממשיך לפגוע בתשלום המשכורות לפקידי הרצועה ומשפחות המחבלים שמשתייכים לחמאס והגי'האד האסלאמי.

ארגון חמאס דורש כעת מישראל להעביר לרשותו סכום של 20 מיליון דולר וליישם את השלב השני של הבנות הרגיעה: הקמת קו חדש לאספקת חשמל מישראל לרצועת עזה (המכונה קו 161) ופתיחת מעבר ימי לקפריסין והקמת מסוף ימי צף.

בשטחי הגדה הרש"פ נמצאת אף היא במצוקה, ישראל החלה ביישום "חוק הקיזוז" של משכורות המחבלים והקפיאה העברת סכום של כ-500 מיליון ש"ח לרש"פ אשר בתגובה הודיעה כי היא מוותרת על כל כספי המיסים שישראל גובה עבורה אם תנוכה מהם אפילו אגורה אחת.

גם ממשל טראמפ קיצץ את הסיוע הכספי לרש"פ ולמנגנוני הביטחון שלה, כתוצאה מכך יחריף מצבה הכספי של הרש"פ והיא תתקשה במתן שירותים לאזרחים ותשלום משכורות לפקידיה.

לכך יש להוסיף את המתיחות בקרב האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל עקב החלטת שב"ס להכניס מערכות אלקטרוניות  לשיבוש קליטת טלפונים סלולארים בכלא קציעות כשלב ראשון, המתיחות הזו מקרינה על אלפי משפחות של אסירים ביטחוניים בגדה וברצועה.

המתיחות הזו בשטחי הגדה, בהיעדר אופק מדיני ראוי מבחינתם של הפלסטינים והניסיון האמריקני לכפות עליהם את "עסקת המאה" עלולה להביא להתפרצות אינתיפאדה ספונטנית בדמות פיגועי דריסה, סכינאות והגברת "ההתנגדות העממית", פעילי פת"ח מדברים כעת על אלמנט חדש של חסימת צירים המובילים להתנחלויות בגדה.

 

מה ניתן לעשות?

האווירה בשטחים היא רווית אדי דלק נפיץ, ניתן להפיג אותה בצורה הדרגתית אך צריך לזכור שהנפץ העיקרי הוא בהר הבית ושאם הוא יתפוצץ עלול המצב הביטחוני לצאת מכלל שליטה, לכן צריך לטפל בו בעדיפות ראשונה.

ירדן היא האפוטרופוס על המקומות הקדושים בירושלים ומעמדה מעוגן בהסכם השלום עם ישראל משנת 1994, במשבר שער הרחמים היא זוכה לתמיכה מלאה של הליגה הערבית ושל הרש"פ, מאז תחילת משבר שער הרחמים לפני כשבועיים עצרה המשטרה והרחיקה מהר הבית כ-300 פלסטינים.

נוכח המצב המתוח בגבול הרצועה ובשטחי הגדה, ישראל צריכה לנטרל את המצב המתוח בהר הבית ולפתוח בהידברות עם עבדאללה מלך ירדן עוד לפני יום שישי הקרוב.

ראשי מועצת הווקף האסלאמי מאשימים את ממשלת ישראל בהסלמה מכוונת בהר הבית בגלל מערכת הבחירות, לכן יש למצות מהלך של הידברות עם ממשלת ירדן, תמיד אפשר להשתמש בכוח ולאכוף את החוק אך יש לנסות ולהימנע כעת מהסלמה בהר הבית נוכח מה שקורה בגבול הרצועה ובשטחי הרש"פ.

במקביל ניתן להפעיל את מצרים כדי שתרסן את הנהגת חמאס ולהקפיא זמנית את הכנסת מערכות שיבוש בטלפונים הסלולאריים לבתי הכלא של האסירים הביטחוניים, פעולות כאלה יתרמו להפחתת המתיחות בשטחים.