עבור לתוכן העמוד
Menu

ירדן הובילה את מהלך ההשתלטות על שער הרחמים

גורמים בכירים בפת"ח טוענים כי ירדן הובילה את ההשתלטות על מתחם שער הרחמים בהר הבית ולא הרש"פ. • נראה כי ישראל השלימה עם המהלך הירדני ואין בכוונתה לשוב ולסגור את המתחם שהיה סגור מאז 2003

גורמים בכירים בתנועת פת"ח טוענים כי ממשלת ירדן , באישור המלך עבדאללה, היא שהובילה את מהלך ההשתלטות על מבנה שער הרחמים בהר הבית.

נציגי הרש"פ ופת"ח הופתעו מהיוזמה הירדנית החדשה, אך שיתפו עמה פעולה באופן מלא. היוזמה הירדנית הוצגה לראשונה בישיבה של מועצת הווקף האסלאמי החדשה ב-14 בפברואר שהתקיימה בהר הבית.

בישיבה השתתפו נציגים בכירים של משרד ההקדשים הירדני שהגיעו במיוחד לההר הבית ואף עשו סיור מכין במתחם שער הרחמים.

מדוע החליט עבדאללה מלך ירדן להוביל את מהלך ההשתלטות כעת על מתחם שער הרחמים?

הגורמים הבכירים בפת"ח מספקים שני הסברים:

א.הפגנת כוח ירדנית לקראת פרסום "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ. לירדן יש מעמד מיוחד בהר הבית שכן על פי הסכם השלום שלה עם ישראל משנת 1994 היא האפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים. עבדאללה מלך ירדן חושש לאבד את המעמד הזה בעקבות  תוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ, לכן המהלך של הההשתלטות על שער הרחמים הוא איתות לנשיא האמריקני ולממשלת ישראל כי ירדן לא תסכים לשום פגיעה במעמדה בהר הבית.

ב.ירדן חששה שישראל תפתיע אותה ותקים באזור שער הרחמים בית כנסת לקראת פרסום "עסקת המאה" של טרמפ כדי לקבוע עובדות בשטח ונוכחות יהודית מעשית בהר הבית. הגורמים הבכירים בפת"ח מסרו כי בחודשים האחרונים גברה באזור מתחם "שער הרחמים" הפעילות של "המתנחלים" העולים באופן יומי להר הבית. ההתמקדות של הביקורים של גורמים ישראלים במקום וצילומים שהם עשו במקום הגבירו את החשש הירדני.

מסיבה זו, החליט המלך עבדאללה "להקדים" את ישראל ולקבוע עובדות במקום, החשש העיקרי שלו היה שהוא יואשם כי בזמן שהממלכה ההאשמית שימשה כאפוטרופוס של מסגד אלאקצא, הצליחה ישראל להקים אחיזה פיזית במקום, דבר שיירשם בהיסטוריה המולסמית לדיראון עולם ויפגע קשות בתדמיתה של המשפחה ההאשמית הטוענת כי היא צאצא של הנביא מוחמד.

 

הירדנים מרוצים מהצלחת המהלך שהפתיע את ישראל והם נתנו גיבוי מלא לראשי הווקף השיח' עבד אלעזים סלהב והשיח' נאג'י בכיראת שנעצרו ע"י המשטרה ודרשו רשמית מישראל לשחררם לאלתר.

הסימנים בשטח מעידים על כך שישראל השלימה עם המהלך ואין בכוונתה לשוב ולסגור את המתחם שער הרחמים שהיה סגור במשך 16 שנים, יתכן שההליכים המשפטיים נגד מי שפתח פיזית את מתחם שער הרחמים, בניגוד לצו בית המשפט, ימוצו אך המתחם לא יסגר.

פקידי הווקף האסלאמי החלו בניקוי המקום והכשרתו לבית תפילה קבוע, מועצת הווקף הודיעה כי תמנה אימאם למקום וכי היא מכינה תוכנית שיפוצים למבנה.

גורמים בווקף האסלאמי טוענים כי לישראל יש בעיה משפטית והיא איננה יכולה להצדיק את הסגירה מחדש של המתחם מכיוון שהאגודה שבגללה נסגר המתחם בשנת 2003 איננה קיימת יותר.

מדובר באגודה הנקראת "ועדת אל-אקצא למורשת האסלאמית", המזוהה עם חמאס, שקיימה פעילות בזמנו פעילות הסתה במבנה שער הרחמים אך נסגרה והתפרקה.

לעומת זאת , גורמים ברש"פ טוענים כי ישראל איננה מעוניינת כעת בעימות עם ירדן לקראת "עסקת המאה" של טראמפ וגם בגלל הניסיונות שלה למצוא פשרה בנושא ארם נהרים.

כזכור, ב-21 באוקטובר 2018 הודיעה ירדן כי בהתאם להסכם השלום עם ישראל היא בוחרת להפסיק את החכירה של שטח "אי השלום" ומובלעת צופר למדינת ישראל ובתוך כשנה מאותו היום היא תחיל עליהם את ריבונותה המלאה.

ההשתלטות על מתחם שער הרחמים נצרבה בתודעה הפלסטינית כניצחון גדול על ישראל בקרב על השליטה בהר הבית בהמשך לניצחון שהושג במשבר המגנומטרים שהוצבו בשערי הר הבית ביולי 2017.

החשש הוא שמועצת הווקף החדשה תהפוך עתה את מתחם שער הרחמים לבית תפילה ענק כפי שעשה הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית ב "אורוות שלמה" (אלמוצלא אלמרוואני-בערבית) ב-1996.

אז, נעשו חפירות עמוקות בקרקע ב"אורוות שלמה" לצורך הרחבת המקום והפיכתו לבית תפילה ענק, בסיור שקיימתי במקום ב-2014 ביחד עם ראש רשות העתיקות לשעבר שוקה דורפמן ז"ל, הוא סיפר לי שלהערכתו נעשתה פגיעה קשה במהלך החפירות בשרידים ארכיאולוגים יהודיים מתקופת בית ראשון.

מי יפקח כעת על שיפוצו של מתחם שער הרחמים? האם לישראל יש את היכולת למנוע חפירות בתוך המבנה כדי שלא תהייה פגיעה קשה בשרידים ארכיאולוגים חשובים לעם היהודי?

מועצת הווקף האסלאמי החדשה המורכבת מנציגי ירדן והרש"פ הצליחה במבחן המנהיגות הראשון שלה והיא תשאב עידוד רב מההשתלטות ללא כל התנגדות ישראלית על מתחם שער הרחמים.

המועצה הזו תהווה מקור דאגה גדול לישראל ולפרובקציות נגדה לקראת פרסום "עסקת המאה" של טראמפ וראוי שהדרג המדיני וגורמי הביטחון יתנו את הדעת על כך כבר עכשיו ויתמודדו נגדה בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותם.