עבור לתוכן העמוד
Menu

ירדן בקמפיין נגד ישראל בסוגית הר הבית

עבדאללה מלך ירדן מגייס לעזרתו את הנשיא ביידן כדי שיפעיל לחצים על ישראל להסכים לדרישותיה של ירדן במתחם הר הבית • ישראל נכנסת למאבק מדיני קשה בזירה הבינלאומית בנושא מעמדה של ירדן בהר הבית, היא מתנגדת לכל מהלך שיפגע בריבונותה המלאה במתחם הקדוש

ישראל צפויה להיכנס בשבועות הקרובים למערכה מדינית קשה עם ירדן ובזירה הבינלאומית על מעמדה של ירדן בהר הבית בעקבות האירועים האלימים שהיו בחודש רמדאן.

המלך עבדאללה שוהה בארה"ב והוא אמור להיפגש עם הנשיא ביידן ביום שישי הקרוב בבית הלבן. הוא ינסה לגייס את תמיכתו בעמדת ירדן הדורשת כי ישראל תחזור למצב הסטטוס קוו שהיה בהר הבית עד לשנת 2,000, ערב עלייתו של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון ז"ל להר הבית.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

המלך עבדאללה שוחח בטלפון ב-25 באפריל עם הנשיא ביידן ודן עמו במצב בירושלים ובהר הבית והתלונן על "התקפותיה" של ישראל.

גורמים אמריקנים אומרים כי הנשיא ביידן יעלה את הנושא הזה במהלך ביקורו בירושלים הצפוי בחודש הבא.

שלשום ביקר המלך עבדאללה בניו יורק, הוא נפגש עם מנהיגים נוצרים והזהיר אותם מפני "המשך האיום הישראלי על הנוכחות הנוצרית בירושלים".

הקמפיין הירדני נגד ישראל: "המשך האיום הישראלי על הנוכחות הנוצרית בירושלים"
הקמפיין הירדני נגד ישראל: "המשך האיום הישראלי על הנוכחות הנוצרית בירושלים"

הוא טען שחלק מהרכוש של הכנסייה הנוצרית בשטחים הכבושים הוחרם על ידי ארגונים קיצוניים וכי על רכוש אחר הוטלו מיסים גבוהים.

מלך ירדן גורם נזק מדיני והסברתי גדול לישראל והוא נחוש להשיג את רצונו, הוא צפוי להיתקל בהתנגדות עזה של הדרג המדיני בישראל.

ראש הממשלה, נפתלי בנט, אינו יכול להסכים לשום כירסום בריבונות הישראלית בהר הבית במיוחד נוכח האפשרות של פיזור הכנסת והליכה לבחירות חדשות עוד השנה.

הביקור של המלך בארה"ב וניסיונו לגייס את ממשל ביידן לעזרתו בנושא מעמד ירדן בהר הבית בא לאחר שורה של מגעים של המלך עם מנהיגי מדינות ערב המתונות באותו עניין והשגת תמיכה ערבית לדרישותיו, הוא מתואם באופן מלא עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.

דאגה גדולה בירדן

המאבק המדיני בין ישראל לירדן מעכיר את היחסים החדשים שממשלת בנט פתחה בשנה האחרונה מול בית המלוכה הירדני, ירח הדבש בין ישראל לממלכה ההאשמית הסתיים מהר מהצפוי בעקבות האירועים האחרונים בהר הבית.

ראש הממשלה בנט הבהיר כי לא יהיה שום שינוי בריבונות ישראל בהר הבית וכי הסטטוס קוו ישמר.

הוא גם מתנגד להצהרות שהשמיע יו"ר רע"מ מנצור עבאס בעניין הר הבית ומעמדה של ירדן במתחם הקדוש.

הצהרותיו של ראש הממשלה בנט מעוררות דאגה גדולה בירדן שרואה בהן ניסיון להתחמק מכל ההתחייבויות שנתנה ישראל לירדן בעניין מעמדה בהר הבית במסגרת הסכם השלום "ואדי ערבה" שנחתם ב-1994 ובפגישות דו-צדדיות בין מנהיגי שתי המדינות שהתקיימו מאז ועד היום.

הזעם הירדני על ישראל בא לידי ביטוי בנאום של ראש הממשלה הירדני בשר אלחצאוונה בפרלמנט הירדני שם הוא קרא למתפרעים הירדנים בהר הבית לידות אבנים על השוטרים.

הירדנים בהלם מממשלת בנט, הם ציפו למשהו אחר בעקבות ירידתו של בנימין נתניהו מהשלטון ועכשיו, נוכח עמדותיה של ישראל, הם מבינים כי העניין איננו קשור לנתניהו וכי המדיניות הישראלית בנושא הר הבית משקפת קונצנזוס פנימי ישראלי ביחס למקום הקדוש ביותר לעם היהודי.

בית המלוכה הירדני לא השתחרר מהפחד שלו שישראל עלולה לדרוש שהאופוטרופסות הירדנית על המקומות הקדושים בהר הבית תוחלף ותעבור לידיה של סעודיה שהיא השומרת של המקומות הקדושים במכה ובמדינה.

זהו סיוט גדול מבחינתו של המלך עבדאללה, לכן הוא מנסה במהלך ביקורו בארה"ב לבצר את מעמדה של ירדן בהר הבית ולקבל לכך את עמדת הממשל.

המלך עבדאללה מהמר על ידידותו הקרובה עם הנשיא ביידן כי היא תסייע לירדן לשמור על מעמדה בהר הבית, גורמים ירדנים בכירים אומרים כי ממשל ביידן כבר הפעיל לחצים כבדים על ישראל לרסן את פעולותיה בהר הבית.

אחת הסוגיות הבוערות בנושא הר הבית הינה דרישת ירדן להגדיל את מספר שומרי הווקף במתחם,כיום יש כ-250 שומרים של הווקף במתחם הר הבית.

השר לביטחון פנים עומר בר לב ביקר בירדן לפני חודש רמדאן, הוא נפגש עם שר החוץ הירדני איימן צפדי והסכים לבקשת ירדן להגדיל את מספר השומרים של הווקף בהר הבית בתנאי שיעבור בדיקה ביטחונית של השב"כ ובתנאי ששומרים שמזוהים עם ארגון חמאס יסולקו מהמתחם, הירדנים סירבו.

שלשום פירסם משרד ההקדשים הירדני הודעה כי האחריות למינוי שומרים של הווקף בהר הבית היא של ירדן בלבד.

לטענתו, מאז 2016 הוא מינה יותר מ-70 שומרים בהר הבית וכי איננו מקבל שום אישור לכך מממשלת הכיבוש הישראלית.