עבור לתוכן העמוד
Menu

ימי מבחן: חמאס וישראל

היוזמה המצרית ליצוב הפסקת האש בין ישראל לחמאס מדשדשת במקומה וארגון חמאס חושש מכך שיתקשה מאוד לתרגם את הישגיו במלחמה האחרונה להצלחות מדיניות • ברצועת עזה מעריכים כי חמאס ינסה לאתגר את הממשלה החדשה בישראל על רקע "מצעד הדגלים" השבוע כדי לטרוף את הקלפים מחדש

גורמים ברצועת עזה אומרים כי ארגון חמאס החל לאבד את סבלנותו מהדשדוש במגעים המדיניים שמצרים רוצה לקדם בניסיון לייצב את הפסקת האש ברצועת עזה ובהמשך להשיג רגיעה ארוכת טווח. הנשיא א-סיסי פועל במלוא המרץ להשיג מטרה זו, מאינטרסים מצריים, אך גם על פי בקשה אישית ממנו של הנשיא ג'ו ביידן.

אולם, לארגון חמאס יש יעדים אחרים. אין לו בעיה להתעלם מהאינטרסים של מצרים והקהילה הבינלאומית, הוא דואג רק לאינטרסים שלו, כפי שבא לידי ביטוי במלחמה האחרונה, אין לו שום בעיה להשליך הצידה את הפסקת האש והבנות הרגיעה ולפתוח במתקפת רקטות על ישראל כפי שעשה ב"יום ירושלים" האחרון.

גורמים ברצועת עזה אומרים כי חמאס החל לשקם את מערך המנהרות ( "המטרו")וחידש את יצור הרקטות, הוא נערך לסבב לחימה חדש מול ישראל.

הנחת העבודה של חמאס היא ששום גורם איננו מעוניין בסבב לחימה נוסף ולכן הוא יכול, בתוקף היותו שחקן אזורי חדש שכולם חוששים ממנו, לטרוף את הקלפים מחדש באמצעות חידוש הטרור.

מהלך כזה יאלץ את כל הצדדים להתחשב בדרישותיו ויסייע לו לבסס את המשוואה החדשה שיצר "עזה-ירושלים".
רצועת עזה עדיין לא שוקמה מהריסות המלחמה, עשרות כלי רכב כבדים עוסקים בפינוי ההריסות אך השיקום לא החל, לכן יהיה קל יחסית לחמאס לצאת לסבב לחימה חדש לפני שמתחילים בעבודות השיקום.

מבחינת חמאס, יש לו הזדמנות לאתגר את הממשלה החדשה בישראל ולנסות ולכפות עליה כבר בימיה הראשונים את רצונותיו. אין לו מה להפסיד, הכל הרוס ברצועת עזה ויציאה לסבב לחימה קצר, של כמה ימים בלבד, תהייה בבחינת "קריאת השכמה" לכל הצדדים המדשדשים במקום ואינם מצליחים להתניע את מהלך שיקום הרצועה.

בכירים בג'יהאד האסלאמי ובחמאס אינם מסתירים את מורת רוחם מהמתרחש ומזהירים כי סבלנותם עומדת לפקוע, ארגון חמאס רוצה לתרגם את הישגיו במלחמה האחרונה והתחזקות מעמדו ברחוב הפלסטיני לצעדים מעשיים בשטח, בינתיים קורה ההיפך.

א. ישראל,ארה"ב, הרש"פ מנסים לנטרל את חמאס מהמעורבות בשיקום הרצועה ולהעביר את התרומות הבינלאומיות לרצועת עזה באמצעות הרש"פ.
ישראל והרש"פ פנו בבקשה למצרים לעצור את הכנסת חומרי הבנייה ממצרים לרצועה דרך מעבר רפיח מחשש שחמאס ישתמש בהם לשיקום המנהרות שנהרסו במלחמה, מצרים נענתה זמנית לבקשה.

ב. ישראל מתנגדת להכנסת המענק הכספי החודשי הקטארי לרצועת עזה במתכונת הקודמת מחשש שהכסף ישמש לחיזוק ההתעצמות הצבאית של חמאס.

ג. אין פריצת דרך במגעים לעסקת חילופי שבויים עם ישראל, דבר שהיה מאפשר לחמאס להציג הישג חשוב בפני הרחוב הפלסטיני.
ישראל, ארה"ב והרש"פ מתנגדות לדרישת חמאס לשחרר את מרוואן ברגותי ואחמד סאעדאת במסגרת העסקה מחשש שהדבר יסכן את שלטון הרש"פ בגדה ויחליש אותה דווקא בעת שיש לחזק את שלטון מחמוד עבאס מול כוחו הגובר של חמאס.

ד. מצרים דחתה עד להודעה חדשה את כינוס הפיוס בקהיר בין הפלגים הפלסטינים כדי להגיע לאחדות לאומית ולהקים ממשלה פלסטינית מאוחדת שתוכל להתמודד מול הקהיליה הבינלאומית.

הפערים בין חמאס לרש"פ הם גדולים מדי לגישור. הרש"פ רוצה לשפר את מעמדה שנפגע במלחמה האחרונה ולהשתקם מחדש תוך ניצול מעמדה הבינלאומי כנציג היחיד של העם הפלסטיני בעוד חמאס נחשב לארגון טרור.
מאידך גיסא, חמאס רוצה למקסם את הישגיו ולהשתלט על אש"פ באמצעות דרישה לרפורמות ובחירות למל"פ.

לארגון הטרור יש דרישות, הוא רוצה להיות שותף מלא בשיקומה של רצועת עזה ורוצה שכספי השיקום יעברו דרכו, הוא אינו מוכן לוותר על המענק החודשי הקטארי בסך 30 מיליון דולר בכל חודש ומנסה לסחוט את ישראל והקהיליה בינלאומית באמצעות איום לחדש את הטרור אם לא יענו דרישותיו.

על פי דיווח בעיתון "ראי אליום" ב-11 ביוני, מצרים כועסת על הרש"פ על כך שהערימה קשיים על כינוס מפגש הפלגים הפלסטינים בקהיר, על פי הוראת מחמוד עבאס נמנעה יציאת נציגי הפלגים הפלסטינים בגדה למפגש קהיר.

יו"ר הרש"פ התחמק מההזמנה המצרית לבוא בעצמו לקהיר והמשלחת הפלסטינית בראשות ג'בריל רג'וב הציבה בשמו של מחמוד עבאס תנאים מוקדמים לחמאס בדבר הצטרפות לממשלת אחדות לאומית ועריכת הבחירות כתנאי להשתתפות הרש"פ בדיונים, נוכח העמדה הזו נאלצה מצרים לדחות את המפגש למועד בלתי ידוע משיקולים טקטיים.

האטת המגעים המדיניים בכל הקשור למאמצים לייצב את הפסקת האש ולשקם את הרצועה טומנת בחובה סכנת פיצוץ והסלמה במצב הביטחוני,הימים הקרובים הם ימי מבחן לממשלה החדשה בישראל במיוחד בכל הקשור לקיום "מצעד הדגלים" בירושלים נוכח איומי חמאס ואזהרות ממשל ביידן שלא להיגרר לצעדים חד צדדיים.

מצרים תחדש כנראה בשבועות הקרובים את הזמנת הפלגים הפלסטינים לדיונים בקהיר לאחר שתכין רעיונות חדשים לגישור על הפערים הגדולים בין עמדות חמאס לעמדות הרש"פ, אולם המצב הביטחוני רגיש ונפיץ ועד אז בהחלט קיימת סכנה שחמאס יזום הסלמה ביטחונית חדשה.