עבור לתוכן העמוד
Menu

יחסי לבנון – ישראל: השפעת השיחות על קביעת הגבול הימי

המו"מ בנקורה שיפתח בקרוב יכול להוות פוטנציאל להרגעת השטח • ביום פקודה מעריך תא"ל במיל. יוסי קופרווסר חיזבאללה ישמע לפטרון מטהראן

השיחות בין ישראל ללבנון בתיווך ארה"ב על קביעת קו הגבול הימי עולות הילוך וצפויות להתחיל בקרוב במעבר נקורה. "זה מהלך די חשוב של שני הצדדים במטרה לנצל את הפוטנציאל הטמון בשדות הגז", אומר תא"ל במיל. יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ולשעבר מנכ"ל המשרד לנושאים אסטרטגים.

קופרווסר מסביר כי הלבנונים ביקשו לשרטט את קו הגבול פשוט ממזרח למערב בקו ישר ואילו ישראל לא הסכימה לכך בגלל העיקול באזור ראש הנקרה. סיבה נוספת היא כי קיימים מאגרים בעלי פוטנציאל רב באזורים וכי שני הצדדים מבקשים אותם. "עצם זה שי שיחות זה חשוב, אבל צריך לקחת בחשבון כי השיחות יכולות גם לא להצליח,, מסביר קופרווסר.

דרך חדשה: ישראל – לבנון?

כמובן השאלה שעומדת על הפרק היא האם מדובר בשינוי כיוון מבחינת לבנון והשחקן העיקרי בה, החיזבאללה, כלפי ישראל. קופרווסר מעריך כי מרות הזהות הלבנונית החזקה של חיזבאללה עם לבנון עצמה, ביום פקודה עדיין השיקול של לחץ מצד ארה"ב על איראן או התרחשות אחרת אזורית , תוביל את הארגון בסופו של דבר להיענות ללחץ של פטרוניו ולתקוף את ישראל. "הלבנונים עומדים כתף אל כתף בשיחותה הללו ושחומרים אחד על השני שלא יהיו ויתורים".

הצלחת השיחות, כך מעריך קופרווסר ופוטנציאל ההתעשרות של לבנון כלכלית היא אינטרס של חיזבאללה גם במימוש הריבונות על שטחים וגם בהצלחת הכלכלה ושגשוגה יהפכו להישג שיוכל לזקוף לעצמו, אולם המחשבה כי השיחות יכולות להוביל בסופו של דבר ליישוב דרישות נוספות של החיזבאללה דוגמת חוות שעבא אינן עומדות כרגע על הפרק מבחינת ישראל.

"קיומו של מו"מ תורם להפגת המתחים ולכן ישראל היא חלק ממנו,, אומר קופרווסר ומוסיף כי ישראל רוצה בהצלחה כלכלית של לבנון וביציבות. קופרווסר חושב כי ייתכן ושדות הגז יהווה נכס אסטרטגי חשוב ללבנון וחיזבאללה במקרה כזה וישקלו אם לתקוף את ישראל.