עבור לתוכן העמוד
Menu

 יו"ר הרש"פ חושש מהפסד לברגותי

  יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, נטרל את האפשרות שיריבו המר מוחמד דחלאן יתמודד מולו בבחירות • בכיר פת"ח מרוואן ברגותי מאיים להתמודד מול עבאס • מצרים וירדן לוחצות על עבאס לאחד את תנועת פת"ח כדי שהיא לא תובס בבחירות על ידי חמאס •  עבאס במצוקה ויתכן שבסופו של דבר ימצא תירוץ להתחמק פעם נוספת מהבחירות

הרושם המתקבל משיחות עם תושבים בשטחים ומבדיקה ברשתות החברתיות הוא שמרבית הציבור הפלסטיני מטיל ספק גדול באפשרות שהבחירות שעליהן הכריז יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, אכן יצאו אל הפועל.

המהלך כולו נתפס כתרגיל ביחסי ציבור של מחמוד עבאס אל מול הממשל החדש של ג'ו ביידן.

קיימים מכשולים רבים בדרך לבחירות ובטווח הזמן הקרוב מחמוד עבאס צריך לצלוח את פגישת נציגי הפלגים הפלסטינים שתתקיים בקרוב בקהיר, שם יתבררו ההשגות שלהם על מתווה הבחירות.

"מפלגת העם"( המפלגה הקומוניסטית לשעבר) וארגון הג'יהאד האסלאמי כבר הודיעו על התנגדותם לבחירות, תנועת חמאס בירכה על הודעתו מחמוד עבאס על מועדי הבחירות, אך צריך להמתין ולראות אילו תנאים היא תשלוף מן הכובע במפגש בקהיר. רק אם תושג שם הסכמה יביא יו"ר הרש"פ את מתווה הבחירות לאישור המועצה המרכזית של אש"פ.

בסביבתו של מחמוד עבאס דוחים על הסף את הטענות כי מדובר בספין שמטרתו לרצות את ממשל ביידן ואת האיחוד האירופי כדי שהרש"פ תוכל לקבל את כספי הסיוע. מקורביו של מחמוד עבאס טוענים כי הפעם מדובר בסיפור רציני  וכי עבאס נחוש להוציא את מהלך הבחירות אל הפועל.

הבחירות יתקיימו בדירוג, תחילה בחירות לפרלמנט( המועצה המחוקקת), אחר כך בחירות לנשיאות ובסוף התהליך בחירות למל"פ.

תנועת חמאס תתמודד כנראה בבחירות לפרלמנט. מול עיניה עומד הניצחון הגדול שלה בבחירות לפרלמנט ב-2006 והיא רוצה לשחזר שוב את הניצחון.

אולם, על פי גורמים בחמאס, התנועה תריץ לבחירות לנשיאות מועמד עצמאי שאיננו מזוהה עם חמאס שיתמודד מול מחמוד עבאס. המטרה שלה היא לנסות ולמנוע מישראל, ארה"ב מצרים וירדן לטרפד את תהליך הבחירות בנימוק שחמאס עלולה להשתלט על הרש"פ ועל שטחי הגדה.

בינתיים החל יו"ר הרש"פ בהכנות לארגון את תנועת פת"ח לבחירות. יריבו הפוליטי מוחמד דחלאן נפסל מלהשתתף בבחירות בנימוק כי הוא הורשע בבית דין פלסטיני בעבירות שחיתות ולכן לא יוכל להשתתף בהן על פי חוק הבחירות הפלסטיני, עם זאת "הזרם הרפורמיסטי" שבראשו עומד דחלאן יוכל להתמודד בבחירות.

הפלג של דחלאן נחשב לגוף שנמצא מחוץ לתנועת פת"ח ומחמוד עבאס לא ירשה שהוא ירוץ עם פת"ח ברשימה אחת, נראה גם שאין בכוונת מחמוד עבאס לקיים פריימריז בתנועה והוא רוצה להשיג קונסזוס בתנועת פת"ח כי יוכרז עליו כמועמד התנועה המוסכם להתמודד על תפקיד הנשיא.

המכשול ששמו מרוואן ברגותי

על פי בכירים בפת"ח, הבעיה העיקרית של מחמוד עבאס הינה להשיג את הסכמתו של בכיר פת"ח מרוואן ברגותי המרצה עונש של חמישה מאסרי עולם בכלא הישראלי, לברגותי יש קבוצה גדולה של תומכים בקרב תנועת פת"ח וגם מוחמד דחלאן תומך בו לתפקיד יו"ר הרש"פ הבא.

גורמים המקורבים לברגותי אומרים כי הדרך היחידה שנותרה בפני ברגותי כדי להשתחרר ממאסרו היא באמצעות התמודדות בבחירות לנשיאות מתוך הכלא הישראלי בתקווה שהוא יקבל סיוע עממי מהרחוב הפלשתיני ויפעיל לחץ בינלאומי על ישראל, זאת לאחר שיו"ר הרש"פ טירפד את שחרורו מן הכלא במסגרת "עסקת שליט" ב-2011 ולפני כשלוש שנים הכשיל את שביתת הרעב הגדולה של האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל שברגותי עמד בראשה.

ברגותי שהיה אדריכל הטרור של פת"ח באינתיפאדה השנייה ויד ימינו של יאסר ערפאת בביצוע הפיגועים נגד ישראל, נדון בבית משפט אזרחי ל-5 מאסרי עולם על רצח אזרחים ישראלים.

הרחוב הפלשתיני הדביק למרוואן ברגותי את הכינוי "נלסון מנדלה הפלשתיני" והוא זוכה לפופולריות גדולה בשטחים ומוביל בסקרי דעת הקהל כמועמד המועדף על תושבי השטחים להנהיג את הפלשתינים במקום מחמוד עבאס.

בשבועות האחרונים, לאחר שנושא עריכת בחירות כלליות בשטחים לפרלמנט והנשיאות עלה על הפרק, גבר המאמץ הפלשתיני להכליל את שמו של מרוואן ברגותי ברשימת המחבלים שישוחררו בעסקת חילופי השבויים הבאה עם ישראל.

ארגון חמאס הסכים להכליל את שמו של ברגותי ברשימת הדרישות מישראל במסגרת העסקה ונעשה מאמץ פלשתיני ללחוץ על מצרים לקדם את שחרורו של מרוואן ברגותי בעסקת החילופין הבאה, מצרים הינה המתווך העיקרי בין חמאס לישראל בנושא חילופי השבויים.

ברגותי זוכה לתמיכה גדולה מצדו של בכיר פת"ח מוחמד דחלאן המקורב לנשיא מצרים א-סיסי ובאחרונה זכה ברגותי גם לתמיכתו של מזכ"ל פתח בגדה ג'בריל רג'וב. על-פי גורמים בפתח, ג'בריל רג'וב ביקר במצרים 4 פעמים בניסיון לשכנע את המודיעין המצרי לתמוך במגעים שלו עם ישראל בשחרורו של מרוואן ברגותי מן הכלא.

לפני  כשנתיים העביר יו"ר הרש"פ הצעה לתוך הכלא הישראלי עבור מרוואן ברגותי כדי להניא אותו מהשתתפות בבחירות הפלשתיניות, ההצעה כללה את מינוי ברגותי לראש סיעת פת"ח בפרלמנט הפלסטיני בתמורה לכך שיפרוש מהמרוץ לנשיאות. ברגותי דחה את ההצעה על הסף.

בעקבות סירובו של ברגותי, פתחו בכירי פת"ח, בהנחיית מחמוד עבאס, בקמפיין נגד שחרורו של מרוואן ברגותי מן הכלא, לקמפיין הצטרפו כמה בכירים בפת"ח הנוטלים חלק בקרב הירושה שחוששים ששיחרורו של ברגותי ידחוק אותם אל הפינה.

על-פי בכיר בצמרת פת"ח, הגנרל מאג'ד פרג', ראש המודיעין הכללי הפלשתיני, הרואה עצמו כיורשו של מחמוד עבאס, שוחח עם בכירים בשב"כ הישראלי וב-CIA והסביר להם כי ברגותי הינו אדם קיצוני וכי שיחרורו יחבל בתיאום הביטחוני בין השב"כ והרש"פ.

בציר החדש בצמרת פת"ח הפועל נגד מרוואן ברגותי חברים מאג'ד פרג' וחוסיין א-שיח' הפועלים בשליחותו של מחמוד עבאס, הם עסוקים בעיקר בדמוניזציה ובהפחדת בכירים אמריקנים וישראלים מפני שחרורו האפשרי של מרוואן ברגותי.

מאמץ להוציא את ברגותי מהמשחק

מצרים וירדן חוששות מאוד מפני הרפתקת הבחירות של מחמוד עבאס, החשש הוא שהמהלך הזה יחזק את כוחה של תנועת חמאס בשטחים.

ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל וראש המודיעין הירדני אחמד שוכרי הגיעו בתחילת השבוע לביקור מיוחד במוקאטעה ברמאללה ונועדו עם יו"ר הרש"פ, הן הביעו את הדאגה הרבה של נשיא מצרים א-סיסי ושל עבדאללה מלך ירדן מתהליך הבחירות, המסר למחמוד עבאס היה ברור:

"אתה חייב לאחד את תנועת פת"ח בהתמודדות מול חמאס בבחירות, אסור שתנועת פת"ח תתפצל, היא צריכה להתמודד כגוש אחד".

גורמים יודעי דבר מסרו כי הם רמזו למחמוד עבאס באופן ברור מאוד כי הוא חייב למצוא את הדרך לשלב את מוחמד דחלאן ומרוואן ברגותי בבחירות כדי שלא לאבד קולות.

על פי גורמים בפת"ח, בכירים בתנועה התחילו לפעול בימים האחרונים, בשליחותו של מחמוד עבאס, בניסיון לנטרל את כוחו של מרוואן ברגותי ולהוציא אותו מחוץ למשחק הבחירות.

מצד אחד הם מסבירים לפעילי פת"ח בשטחים כי אם מחמוד עבאס ומרוואן ברגותי ירוצו בנפרד בבחירות לנשיאות יפצל הדבר את קולות תומכי התנועה והמועמד "העצמאי" של חמאס בבחירות יזכה בתפקיד יו"ר הרש"פ, מצד שני, הם פועלים מול מרוואן ברגותי בכלא הישראלי באמצעות שליחים ומבטיחים לו הרים וגבעות אם יוותר על ההתמודדות מול מחמוד עבאס.

על פי גורמים שונים בפת"ח, הם מבטיחים לו כי מחמוד עבאס יפעל אישית אצל הנשיא ג'ו ביידן כדי ללחוץ על ישראל לשחררו מן הכלא בצד מתן הבטחות לכך שיקבל תפקידים בכירים ברש"פ ובתנועת פת"ח.

ספק רב אם מרוואן ברגותי קונה את הספינים שמחמוד עבאס מנסה למכור לו, הוא מזמן איבד את האמון בו וסבור שזו ההזדמנות שלו להפוך למנהיג הנבחר של הפלסטינים, מוחמד דחלאן הבטיח לסייע לו בבחירות והשניים נחושים לנסות ולהדיח באמצעות הבחירות את מחמוד עבאס מתפקיד יו"ר הרש"פ.

לא מן הנמנע שההתעקשות של מרוואן ברגותי להתמודד בבחירות לנשיאות תהייה אחת הסיבות שיניעו בסופו של דבר את מחמוד עבאס למצוא תירוץ כדי לסגת באלגנטיות מרעיון הבחירות ולהטיל את האחריות לטרפודן על ישראל או על חמאס, הדבר שהוא הכי חושש ממנו הוא שמרוואן ברגותי יביס אותו בבחירות.