עבור לתוכן העמוד
Menu

“טראמפ הוכיח שהוא מוכן לפעולה צבאית”

סא”ל מיכאל סגל, לשעבר ראש ענף איראן באמ”ן, בעקבות חיסול מפקד ‘כוח קודס’ בבגדד הלילה: “האיראנים חצו קו אדום בתקיפת השגרירות וארה”ב שלחה מסר ברור”

“מדובר באירוע משמעותי מאוד למזרח התיכון כולו ולמדינת ישראל בפרט, והוא בהחלט מהווה פתיחה ראויה לשנה החדשה”, כך אומר סא”ל (במיל’) מיכאל סגל, לשעבר ראש ענף איראן באמ”ן וכיום חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, בעקבות חיסולו של קאסם סולימאני הלילה בעיראק. מפקד ‘כוח קודס’ של משמרות המהפכה חוסל בתקיפה אווירית בנמל התעופה של בגדד לצד בכיר במיליציות השיעיות במדינה, ובהודעה רשמית של הפנטגון נמסר כי “ארה”ב תמשיך לנקוט את כל הפעולות הנדרשות כדי להגן על אנשיה ועל האינטרסים שלה בכל מקום ברחבי העולם”.

לדברי סגל, עיתוי החיסול אמש מגיע אחרי שורה של אירועים בחודשים האחרונים בהם ארה”ב נמנעה להגיב, כמו הפלת המל”ט האמריקני בידי איראן מעל המפרץ הפרסי, ההתקפות על מתקני הנפט בסעודיה ונגד בסיסים אמריקנים בעיראק ועוד עשרות פעולות של המיליציות השיעיות בעיראק בהכוונה איראנית. “מה שהגדיש את הסאה עבור האמריקנים הייתה התקיפה של השגרירות בבגדד השבוע”, הוא מסביר בשיחה עם ‘מידה’. “בתקשורת האיראנית התמוגגו במשך כל השבוע מהאירועים בבגדד וחלק אף עשו השוואות בין האירוע הזה לבין ההשתלטות על השגרירות האמריקנית בטהרן ב-1979 וטענו שיש כאן התחלה של מגמה דומה. היה ברור שמי שעומד מאחורי הפעולה בבגדד היו אנשי ‘חשד א-שעבי’ (הגיוס העממי), מסגרת-על המורכבת מעשרות מיליציות שיעיות שונות בחסות טהרן”.

ואיך התקבלה ההחלטה על החיסול?

“ביום ראשון האמריקנים תקפו יעדים של יחידות שיעיות בעיראק ובסוריה בתגובה למותו של אזרח אמריקני בסמוך לעיר כִּירְכּוּכּ, ושלחו מסרי אזהרה בהודעות רשמיות. אני מניח גם שבבית הלבן העבירו מסרים בדרגים גבוהים לטהרן כדי שתחדול מהפרובוקציות בעיראק, אבל כאשר טראמפ ראה שזה לא עוזר ואחרי ההתקפה על השגרירות, הוא הבין שהקו האדום נחצה ושצריך לשלוח מסר ברור עם החיסול של סולימאני ויחד איתו של אבו עלי אל-מוהנדס, סגן המפקד של ‘חשד א-שעבי'”.

מה המשמעות של הסתלקותו של אדם כזה?

“קאסם סולימאני היה למעשה האדם שהצליח לחבר את כל הנקודות של המדיניות האסטרטגית של איראן באזור. הוא זה שהוביל את המהפכה בארגון המיליציות השיעיות ברחבי המזרח התיכון והעולם כולו, ושילב ראיה אסטרטגית יחד עם טיפוח דמות של מפקד אהוב שיורד לשטח ומתחבר לחיילים. בכל מקום במזרח התיכון שבו איראן ניסתה לבחוש – בסוריה, בעיראק, לבנון, תימן ומקומות אחרים – ראית את טביעת האצבע שלו. בעיראק עצמה ראינו כבר הלילה תגובות שמחה ספונטניות של אזרחים על החיסול, מה שמעיד על ההרס הגדול שהביא סולימאני למדינה בכך שאילץ את ארה”ב וישראל להגיב לפעילות של איראן ושליחיה על אדמתה”.

ואיזו תגובה צפויה מצד איראן?

“האיראנים יהיו כנראה חייבים להגיב על החיסול, וזה יכול לקרות למעשה בכל מקום שבו הם או שליחיהם נמצאים. מטרות אפשריות יכולות להיות במקומות כמו שדות הנפט בדרום עיראק וסעודיה, בסיסים אמריקנים בעיראק או נתיבי שיט במפרץ הפרסי והים האדום. הכלי העיקרי בארגז הכלים של טהרן הם כאמור כל האירגונים שאותם סולימאני טיפח ובנה במתכונת של חיזבאללה בלבנון”.

איך ישראל צריכה להיערך?

“תמיד כורכים את ישראל לכל מה שארה”ב עושה, וגם אחרי ההתקפה האמריקנית השבוע בעיראק משמרות המהפכה פרסמו תגובה שמאשימה ומזהירה את ישראל. אנחנו צריכים כמובן להיות דרוכים בכל החזיתות. צריך לזכור שחלק עיקרי מפועלו של סולימאני היה חימוש ותמיכה בחמאס והג’יהאד האסלאמי בעזה, וכמובן בחיזבאללה בלבנון, כחלק מהקמת הזרוע האיראנית הארוכה וייצוב קו העימות שלה מול ישראל”.

האם תהיה לחיסול השפעה על הפעילות האיראנית בגבול הצפון?

“איראן תמשיך במשימתה לבסס את הנוכחות בסוריה. זה יהיה יותר קשה ללא הקשרים והתחכום של סולימאני אבל בסופו של דבר זהו יעד אסטרטגי חשוב עבורה, כיוון שהיא רואה את סוריה וגם את עזה כחלק מקו ההגנה”.

מה המשמעות מבחינה פנימית באיראן?

“קאסם סולימאני היה כנראה האיש החזק והחשוב ביותר במדינה אחרי המנהיג העליון ח’אמנאי, שכבר פרסם הודעת אבל והבטיח נקמה על מות חברו הטוב ואיש סודו. מבחינת הזירה הפנימית באיראן יתכן שנראה התגברות בגלי המחאה נגד המשטר, שתזכה לרוח גבית מהחיסול ומהפגנת הנכונות האמריקנית לתמוך בה”.

האם יתכן תסריט של התדרדרות לעימות כולל באזור?

“ההתפתחויות הקרובות תלוית בעיקר בתגובה של איראן ושל הארגונים שפועלים מטעמה לחיסול של סולימאני. מה שבטוח זה שהנשיא טראמפ הוכיח שהוא מוכן לפעולה לא רק במישור הסנקציות שחונקות את כלכלת איראן אלא גם מבחינה צבאית”.

מתוך אתר מידה.

פורסם ב-5 לינואר 2020