עבור לתוכן העמוד
Menu

טראמפ הוכיח שהוא לא עושה חשבון לאיראן

הפרשן לענייני ערבים, יוני בן מנחם, מזהיר בשיחה עם ערוץ 7: ''איראן לא תפספס הזדמנות לדחוף אותנו לתוך הסיפור הזה''.

ארה"ב ואיראן מחליפות ביניהן איומים חריפים באשר לפגיעה במטרות רגישות, לאחר חיסולו של מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימני.

הפרשן לענייני ערבים יוני בן מנחם, חוקר בכיר במכון הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מודאג ממצב בו העימות כולו זולג לכיוון ישראל.

"ישראל בתמונה, כי איראן לא תפספס הזדמנות לדחוף אותנו לתוך הסיפור הזה. בסוף השבוע, בפעם הראשונה, איימו בכירים במשמרות המהפכה לתקוף את תל אביב וזה עבר די בשקט באמצעי התקשורת, אבל מדובר באיום רציני מאוד".

"אמנם ההערכה המודיעינית בישראל היא שהסבירות שתל אביב תותקף על ידי האיראנים נמוכה, אבל יש שאלה מה יקרה אם האיראנים יידחקו לקיר בגלל תגובה אמריקנית צבאית תקיפה. במקרה כזה, סביר להניח שהם ינסו לערב את ישראל, כפי שעשה סדאם חוסיין במלחמת המפרץ כששיגר טילים לעבר ישראל. כדאי שנהיה ערוכים לכך בהתאם", מסביר בן מנחם בשיחה עם ערוץ 7.

לדבריו, "לאיראנים יש גם יכולת מודיעינית וגם יכולת מבצעית לשגר טילים ורקטות משטח איראן, סוריה ועיראק לעבר ישראל וכמובן שאסור לשכוח את רצועת עזה. המצב שם הוא שהחמאס והג'יהאד האסלאמי המהווים שלוחות של איראן יושבים יחסית בשקט. ישראל העבירה מסרים שלא תעבור לסדר היום על הסלמה דרך המצרים, והחמאס העביר מסר בחזרה שהוא מעוניין לקדם את ההסדרה והרגיעה ואין בכוונתו לתת לרצועת עזה להפוך לזירת חיסול חשבונות בין איראן וישראל".

"עם זאת איננו יודעים מה עמדת הג'יהאד האסלאמי והניסיון שלנו בעניין רע. הארגון הזה הרבה יותר מחוייב לאיראן מאשר חמאס ויש גורמים ברצועה שאומרים שראש הג'יהאד האסלאמי זיאד נחאלה לא יוכל לסרב לבקשה איראנית לשגר רקטות לעבר ישראל", מוסיף בן מנחם.

האיומים האיראניים לדעתו, צריכים להדאיג את האמריקנים. "האיראנים נערכים בשתי זירות. בעיראק הודיע אחד הארגונים הפרו-איראניים שברגע שאחרי ההלוויה הוא יחל לפעול את הבסיסים האמריקנים בעיראק. הארגון אף ביקש מכוחות הביטחון העיראקיים להתרחק מבסיסים אלה כדי שלא ייפגעו. התכנון האיראני הוא בשלב הראשון להפוך את עיראק לזירת לחימה עיקרית מול ארה"ב כדי להביא לסילוק הכוחות האמריקניים המצויים במקום על פי ההסכם בין ארה"ב לממשלת עיראק".

"גם המפלגות השיעיות בעיראק מנסות לכפות על הממשלה לאשר חוק שיודיע על נסיגה מההסכם עם ארה"ב. אז עיראק הולכת כעת להיות זירת המאבק המרכזית באמצעות השלוחות של איראן, אבל האיראנים עצמם מתכננים עוד שורה של תגובות ביניהן תקיפה ישירה של הכוחות האמריקניים במזרח התיכון ויש להם את היכולת לעשות את זה", הוא מוסיף.

בן מנחם גורס שגם הנשיא טראמפ אינו מאיים לחינם על 52 אתרים איראניים. "זה בהחלט איום רציני. ארה"ב הכינה בנק מטרות מאוד רציני והיא נערכת למספר תרחישים – תלוי במידת התוקפנות של האיראנים".

"האמריקנים העבירו מסר לאיראנים שכדאי שהתגובה תהיה מידתית, אבל טהרן הדליפה את הנושא והגבירה את איומיה. על פי דיווחים מאיראן המנהיג עלי חמינאי כבר אישר את כל התגובות והפקודות ירדו. אם תהיה תגובה חריפה, הנשיא טראמפ כבר הוכיח שהוא לא עושה חשבון לאיראנים, ואז המתיחות כאן תהיה עוד הרבה יותר גדולה".

פורסם באתר ערוץ 7.